Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI, : PROMO KOPERASI:MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80% :RATE SERENDAH 4.99 % ==> NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA .. BERMINAT CALL SY : YATI - 019 233 4763 Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Friday, December 12, 2014

ADAKAH ZAMAN YG PATUT DISALAHKAN BILA ANAK2 TDK LAGI TAHU MEMASAK & MEMBANTU IBU AYAHNYA?? PABILA ANAK2 BERPAKAIAN MENJOLOK MATA & DEMAND PELBAGAI BENDA???ADAKAH ZAMAN YG SALAH???



Salam tuk semuaa…pagi ni sy terpanggil tuk kupaskan isu ni atau menulis berkaitan dgn tajuk ni pabila berlaku beberapa perkara kebelakangan ini..ini hnya sekadar sedikit pandangan dan penulisan peribadi sy ttg isu ini yg agak tidak selesa tuk sy mendengarnya pabila seringkali shaja kebelakgan ni pabila isu anak 2 terutama ank perempuan yg telah meningkat usia belasan tahun dan keatas.. tapi masih tak tahu nak masak apa/ xboleh lagi membantu ibu bapanya tuk urusan kt rumah… bila seseorng mngadu anaknya tdk membantunya..lagi 2 disaat dia tk berapa sihat..bila ditanya..anak dia xtol masak / tak bantu ke ?jawapan dia agak simple…biasala tie..budak2 zaman sekarang..dlm hati sy tertanya2..budak2 zaman sekarang?apa kaitannya dgn zaman kalau setakat nk masak / tol mak ayah kt umah..??nonsense..tak masuk akal betul..maaf cakap..


anak2 ni ibarat kain putih…dan kita sebagai ibu bapa /pnjaga yg mencoraknya..jika tdk diajar dr kecil/dari awal semua tu mmg diaorng tak tahu buat…ibarat kata..kalau nak melentur buluh biarlah dari rebungnya..jgn kita asyik nk salahkan zaman jee..bila anak2 tak tahu nk buat semua tu..nk masak nasi dn benda2 simple2 pun tak tahu..nk tol mak pun xbole..sama juga anak lelaki…please..sblm kita menyalahkan zaman yg menyebabkan anak2 kita jadi begitu,bole tak kalau kita diam seketika..renungkan balik..renung jauh2..adakah pernah diusia kecil anak2 kita, kita dh didik dia tuk bantu mak ayah dia dn tol kita apa yg patut..buat ikut kemampuan dia dgn usia dia yg kecil tu..pernah x?



jujur pada diri sendiri..atau adakah dari kecil lagi kita hnya biarkan anak kita main dgn game..internet..whtsapp..fb dn telefon bimbit semata2??biarkan mereka hnya dgn dunia persekolahan mereka tanpa berbuat apa2pun hatta cuci pinggan mangkuk yg diaorg makan sekalipun…adakah dgn cuci pinggan mangkuk yg diorg mkn tu mnyebabkan diaorg gagal exam?? Adakah dgn bantu kita dgn perkara yg simple2 dirumah membuatkan diaorg jadi bodoh??no…jwapannya tak..bkn itu penyebabnya…bagaimana kita didik mereka..bgitulah hasilnya…sbb mereka bermula dr kecil dgn tdk tahu apa2..membesar dgn apa yg diberikan padanya dan persekitarannya…



Bagaimana dgn didikan agama mereka??pegangan mereka..ia bermula dr rumah..bagaimana kita sbg ibu ayah…adakah kita sendiri amat mnjaga solat 5 waktu??perkara2 wajib dlm agama..adakah kita sendiri sentiasa mnjadikan alquran sbg pedoman dan halwa telinga kita..biasakn baca quran dirumah ke kita?bagaimana pula dgn pendapatan kita..rezeki yg kita cari??adakah dari sumber yg halal??adakah kita tdk pernah curik masa bekerja dgn ponteng dan menggunakannya tuk urusan kita yg lain diofis?adakah kita selalu/ pernah tipu claim overtime?/terima rasuah atau menipu?kalau kita pernah buat semua tu..atau salah satu..atau lain perkara yg tak sepatutnya..muhasabahlah diri kita semula…bertaubat sblm terlmbat..belum terlambat lagi tuk kita berubah..stop skg..benda tu mybe bg kita benda yg kecik atau remeh temeh..tetapi dia akan beri kesan yg besar pada akhlak kita dan anak2 serta hubungan kita dgn tuhan sbb tu akan menjadi darah daging kita..


Kalau lah semua tu tak penting kenapa Allah menyuruh kita mencari rezeki yg halal dan berkat??ia berkait rapat dgn sikap anak2 dn kita sendiri..jgn salahkan anak2 kalau kurang ajar dgn kita kalau semua perkara wajib kita masih tak buat dn tak tinggalkan lagi perkara yg tak elok..jgn asyik disalahkan zaman je..anak2 kita pakai tak cukup kain..salah zaman juga ke??tu bkn salah zaman..kurang didikan agama dlm diri mereka..tiadanya pengisian alquran dan rohani..bagaimana mereka nk berubah kalau kita sendiri belum berubah??bagaimana mereka tak tgk tv waktu magrib dn tak solat mgrib klau ibu bapa mereka sendiri diwaktu itu sdng mengadap televisyen walaupun dh bersolat..atau sama2 lewat solat..
 jgn nk mnyalahkan zaman semata2 kalau kita belum laksanakan tugas kita..


sy tahu bkn mudah tuk mendidik anak lagi2 zaman canggih ni..dgn mak ayah sibuk bekerja dn sebagainya..tp tulah peranan kita sbg mak ayah..tanggungjwab yg perlu kita pikul..bukn mudah..berat..itulah juga sbbnya Allah jadikan alquran sbgai panduan..nabi kita..hadis nabi dan sebagainya..tuk kita gunakan tuk didik anak kita..alquran sesuai tuk semua zaman..Allah yg cipta kita..Dia tahu apa lemah kita..tak kiralah zaman bila..sbb tu lah diturunkan panduan dan peraturan dariNya sendiri..bkn tunggu  manusia yg cipta..insyaallah..kalau benar2 dlm hidup kita..kita ikut perintah agama..apa yg digariskan kita mampu tuk lahirkan anak soleh dan solehah dgn izin Allah..kita hnya ikhtiar..berusaha tuk mngikut apa yg digariskan..insyallalah kalau jiwa anak2 kita mantap dgn pengisian rohani dan alquran..kita sendiri pun sama..hubungan dgn Allah ok..Allah akan bantu kita..akan jaga kita sekeluarga..akan lindung kita…


bkn mangga besi..security yg mampu mnjaga kita selama ni…tapi Allah yg jaga kita..Cuma sebagai hamba kita sempurnakan ikhtiar tuk letakkan mangga besi..security dll sbg usaha kita..tapi kna sentiasa ingat..yg mnjaga kita…mnyelamatkan kita hnya Allah..bkn semua tu..ade ke kudrat kita kalau bkn dgn izin Allah?takkan bergerak sezarahpun tanpa izin Allah..kita ni tiada daya upaya apa2..jadi sentiasalah minta pertolongan dan bantuan dari Allah..perlindungan dr Allah..tapi jgn berdoa semata2 je…usha dan ikhtiar je la sbb kita ni hmba..khalifah..

sy suka tuk ambil kisah dr seseorang yg sy kenal..dia mempunyai anak kecil lelaki..dan dia mmg sibuk berniaga..tetapi anknya yg seusia 2 tahun tu sdah pandai tuk hanger bajunya sendiri dialmari kecilnya yg ibunya belikan..dn dia tak bg org lain hanger bajunya tu..ibunya belikan dia penyangkut baju kecil yg sesuai tuk dia..dn bila ibunya siap angkat jemuran dll dia akan ambil bajunya dn sidai sendiri dlm almari dia..tak bg ibu dan ayahnya sidai..bila ibunya sibuk meniaga..jaga nasi dan lain2..

dia dh bole tol ibunya angkat bakul kecil nasi tuk bagi pada ibunya..tanpa ibunya suruh / minta..dia buat sendiri..bila masuk waktu..bila lihat ibunya bersolat..dia turut amik sejadah bersolat sma..tapi ala2 budakla..mna pndai lagi 2 tahun..tapi xpela..kurang2 dia dah tahu dan dah biasa..bila nenek dia sakit kepala..xde org waktu tu..si kecil itulah yg pg bilik air..ambil air satu bekas kecil bg kt neneknya dan sapu kt wajah neneknya itu..kemudian selesai basuh muka dibuang kembali air tadi dlm bilik air..ibu mana yg tdk sejuk hati punya anak yg sebegini ?diusia 2tahn sudah pndai membantu ibunya dn mngurus dirinya..dah pndai nk makan baca bismillah dulu walau tak jelas..ade msa dia tgk tv juga..cite kartun dia..pegi taman main2..kdg2 main game..tapi semua tu terkawal..ade masa tertentu je..



Apa hala tuju dan yg kita inginkan dlm hidup kita sebenarnya???kemana kita akan pergi akhirnya??kepada siapa kita akan kembali akhirnya??Allah kan? So..adakah setiap amanah yg diberikan pada kita hnya skdar amanah..tdk dipersoalkan??mana mungkin tidak dipersoalkan..pastilah ade..cubalah yg terbaik..belum terlambat tuk kita berubah dan baiki semua kesilapan kita..tdk ade manusia yg tak pernah lakukan kesilapan dn kesalahan…

kdg2 desakan hidup..tuntutan hidup dgn kos yg semakin meningkat mnyebabkan kita sbg ibu bapa sibuk bekerja dan tidak smpat tuk mnguruskan anak2 kita..tpi kita harus ingat..tugas kita bukan hnya bg mkn minum..pakai..tuk anak kita semata..tapi mendidik..mendidik mereka mnjadi muslimim dan muslimat yg sejati…dgn lupa..mngadulah kita pada pencipta kita..iaitu Allah..kan DIA PEMILIK REZEKI..PEMILIK KEKAYAAN..PEMILIK KETENANGAN..PEMILIK HATI…YG MAHA KAYA..PEMILIK SEGALA2NYA..tak ingin ke kita rapat dgn YG MAHA KAYA..?YG MAHA MEMILIKI SEGALANYA..??sedangkan skg ni jadi kwn pada org brharta dn berpangkat pun kita dh suka dan tumpang senang dgn macm2 perkara..tu pn dgn izin Allah juga..manusia kan tiada kuasa apa..tiada kudrat pun..



KALAU DGN YG MAHA KAYA..PEMILIK KEKAYAAN.. masakan kita tak nak disyangi..tak nak rapat??pasti kita akan dapat apa yg diingini selagi dalam pandanganNYA baik tuk kita kalau kita rapat dgnNYA..iaitu dgn ALLAH YG MAHA ESA..MAHA KAYA..PEMILIK KEKAYAAN DAN SEGALANYA..kita takkan mampu tuk berbuat sesuatu tanpa pertolongan YG MAHA ESA..termasuklah tuk dapatkan rezeki.. mendidik anak kita..mintalah bantuan ALLAH tuk bantu kita dlm mendidik anak kita dlm dunia yg serba moden ni..juga dlm mendidik diri kita sendiri yg kadang2 alpa dan leka…jgn kita menjadi hamba dunia dan hamba anak2..tapi kita adalah hamba tuhan..khalifah dimuka bumi ini…

Maafkan sy jika ada yg tidak senang..marah..tidak puas hati dgn artikel yg saya tulis ini..sy pn manusia biasa yg tdk sempurna dan byk lakukan kesilapn dan kelemahan..yg masih belajar tuk perbaiki diri tuk mengenal diri..mengenal Ilahi..sy sekadar ingin kita semua merenung jauh2..muhasabah diri…jgn salahkan perkara lain..zaman dn lain2 diatas segla yg kita tdk ingini berlaku..sama2 kita tilik diri..perbaiki diri dgn Ilahi..BILA KITA JAGA HUBUNGAN KITA DGN ALLAH..ALLAH AKAN JAGA HUBUNGAN KITA DGN MANUSIA DAN MKHLUK LAIN…moga ade sedikit mnfaat tuk kita semuaa..sekadar sedikit ingatan tuk diri sendiri dan rakan2 semua…moga2 kita mampu mnjadi insan yg lebih baik..dan mampu memiliki anak yg soleh dan solehah..insyaallah..amin Ya Robbal alamin…