Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI,

:
PROMO

PROMOSI PEMBIAYAAN PERIBADI KOPERASI..PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80%..POTONGAN MELALUI BIRO ANGKASA DAN AUTODEBIT AKAUN GAJI..

RATE SERENDAH 4.88 % SETAHUN ==>

NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.88% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA

..

BERMINAT
CALL SY : YATI - 019 233 4763


Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Wednesday, July 16, 2008

SESUNGGUHNYA SETIAP MAKHLUK DI ATAS MUKA BUMI INI DIJADIKAN BRPASANG-PASANGAN..ADE JODOHNYA..MACAM MANA??


Salam....slot ni sy pnh remove sblm ni..ttapi sy wujudkan semula pabila ade permintaan dr rakan2 yg inginkan info kt sini spt solat sunat permudah jodoh dn sebagainya..moga2 ia brmanfaat dan boleh membantu rakan2...harap2 kita semua boleh berkongsi pengalaman dn boleh menolong rakan2 yg lain..mungkin yg memerlukan sokongn dan semangat dari yg lain...moga ade info yg boleh diperolehi di sini...




Indahnya pelamin tersergam indah..dihias untuk mempelai sehari...semoga kita disatukan dengannya..moga dia pilihan kita dan juga pilihan Ilahi...dialah tulang rusuk yg kucari2 selama ini..tulang rusuk yg bakal menjadi raja/permaisuri dlm hidup ku ini..setelah Allah dan Rasulullah bagi seorang puteri dan setelah Allah,Rasulullah dan kedua ibu bapa bagi seorng putera..semoga kita disatukan dlm suasana yg dirahmati dan diberkati Ilahi..insyaallah..

 16/12/16..jumaat..bangi selangor...


HARGAI APA YG KITA ADA PADA HARI INI..YG LPAS BIARKAN BERLALU...ANDAI MASIH ADE LAGI CERITA DIANTARA KITA DN DIA YG ALLAH TAKDIRKAN..DIA AKAN KEMBALI SEMULA DLM HIDUP KITA...DAN MOGA SAAT ITU ..KITA DAN DIA AKAN BERSATU KEMBALI DLM IKATAN YG ALLAH REDHAI....AAMIIN...






Jika Aku Jatuh Hati 

Ya Allah…
 Jika aku jatuh cinta,
 Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya PadaMu,
 Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu… 

Ya Muhaimin… 
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
 Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu… 

Ya Rabbana…
 Jika aku jatuh hati, 
Jagalah hatiku padanya, Agar tidak berpaling daripada hatiMu… 

 Ya Rabbul Izzati…
 Jika aku rindu, 
Rindukanlah aku pada seseorang,
 Yang merindui syahid di jalanMu…

 Ya Allah…
 Jika aku menikmati cinta kekasihMu, 
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya,
 Bermunajat di sepertiga malam terakhirMu… 
Ya Allah…
 Jika aku jatuh hati pada kekasihMu, 
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh,
 Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu…

 Ya Allah, 
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
 Jangan biarkan aku melampaui batas,
 Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu… 
 Amin... Yaa Robbal A'lamin


moga masih ade sinar buat kita semua...kita tdk mencari seorg yg sempurna kerna manusia tidak sempurna..ckuplah seseorg yg mampu melengkapi kekurangan kita dan menyayangi kita..saling menyayangi serta menjaga hubungannya dgn YG MAHA PENCIPTA...jika hubungan tersebut terjaga..insyaallah kita pn dia akan jga sama...
1/6/15...selangor...isnin...

SUAMI BERPURA2 BUTA STLAH ISTERINYA TIDAK LAGI SEMPURNA...CINTA TANPA SYARAT...

 Ada sepasang suami isteri di mana isterinya adalah wanita yg sangat cantik tanpa cacat sedikit pun. Mereka sgt mencintai antara satu sama lain.
Tidak lama kemudian, Si isteri dijangkiti penyakit kulit mengakibatkan kulit mukanya rosak teruk. Pd saat itu,Suaminya berada di luar negara. Dlm perjalanan pulang,suaminya kemalangan yg mengakibatkannya menjadi buta.

Dari hari ke hari.. Isteri yg pd mulanya cantik spt bidadari berubah menjadi wanita yg sgt hodoh. Namun suaminya tidak dapat melihat. Mereka lalui kehidupan spt biasa dgn penuh ksh syg.

Selepas 25 tahun,si isteri meninggal dunia. Si suami sangat sedih sekali. Selesai pengebumian,ada seorang pemuda menegurnya; “pak cik buta, bagaimana pak cik mahu pulang sendiri?”

Si suami menjawab “Perlu kamu tahu bhawa selama 25 thn ini sebenarnya sy tidak buta. Semua itu sy lakukan agar tidak ada air mata dan kesedihan pd isteriku. Sy tahu wajahnya sgt menakutkan tp itu tidak menjadi mslh kerana sy sangat mencintainya...”

-betapa indah cinta yg ikhlas.. mncintai tnpa syarat..cinta ikhlas kerna Sang Pencipta..


18/5/ 15...selangor..isnin..

KESAN RESULT DR SOLAT ISTIKHARAH KPDA MEREKA YG TERKENA SIHIR

rasanya sudah terlalu lama sgt sy tak update info kt  ruangan ini...arini sy just nk kongsi sedikit info..skdar sedikit tambahan perkongsian ilmu..moga2 ade mnfaat tuk semua..

sy sekadar nk kongsikan sedikit ilmu yg pernah seorg ustaz bgtau sy..katanya jika kita ade terkena sihir yg org kenakan pada kita..sihir tuk halang jodoh/gangguan makhluk halus..kalau bole jgn buat istikharah tuk jodoh dulu..berubat bagi pulih betul2 terlebih dahulu..baru buat..kalau x result akn asyik dapat tak elok je petunjuk..sbb masih ade bnda yg menghalang..mintalah ibu/ayah kita yg buatkan tuk kita..

ibarat kita brjln dijaln raya..dlm perjlanan dipenuhi dgn pokok2 yg berduri..pastilah perjalanan kita terhalang..so pg berubat dkt perubatan islam tuk pulihkan diri betul2...slps tu baru buat..smntra tu bole minta mak/ayah kita yg tol kita buatkan solat..minta petunjuk..atau org terdekat dgn kita...apa22  pun semuanya dgn izin Allah semua perkara ni berlaku...cma bg mereka yg dah kenal dgn terlalu ramai kwn..dn setiap kali buat solat asyik bad news je mybe sedikit sbyk trjwb persoalan anda jika anda bermasalah...terkena sihir / gangguan...

sy hnya kongsikan sedikit ilmu yg tlh dikongsikan oleh seorg ustaz yg juga mengamalkan perubatan islam...moga2 bermnfaat,..



DOA SOLAT ISTIKHARAH DR NABI



Berkaitan solat sitikharah..sy ingin sentuh di sini sedikit brkaitan penjelasaannya....selalu je kita dgr tuk tahu result istikharah..kita akan dapat melalui mimpi..tetapi sbnrnya pnah beberapa orng ustaz yg sy tnyakan pasal ni dan pengalaman sy sendiri..sbnarnya petunjuk bg solat istikharah yg kita perolehi tu adalah MELALUI RESULT PADA HUBUNGAN SLPS SOLAT TERSEBUT..tgk apa yg berlaku lpas tu..kalau istikharah tu adalah kita buat tuk jodoh..smaada betul ke tak dia jodoh kita..


Kalau benar dia jodoh yg terbaik tuk kita..yg Allah tentukan..hubungan kita dgn si dia akan makin baik..perasaan makin sayang..hubngan rapat dan ok sehingga akhirnya ke jinjang pelamin..tetapi kalau dia bkn jodoh kita..Allah akan palingkan hati kita darinya..bgtu juga dgn dia..hati kita dan dia makin jauh...hubungan makin renggang dan tak ok..hingga akan ada satu prkra yg berlaku yg akhirnya akan menjadikan hubungan itu putus..itulah sebenarnya petunjuk dr solat kita tu...kalau bkn jodoh kita Allah akan memutuskan hubungan trsebut dgn pelbagai sebab...akan ade prkara yg menyebabkan perkara itu brlaku..baca doa yg nabi baca tu..dan insyaallah kita akan dapat result yg tepat nt..Allah akan bg petunjuk...

Selain dr itu Allah tunjukkan juga melalui mimpi dan juga gerak hati..tetapi mimpi ade pula mainan tidur dan juga petunjuk..so kena tapis dulu dan tgk dulu mcm mana mimpi tersebut..adakah kita dlm keadaan berwuduk..mengingati Allah dll..cma kebiasaannya kalau sesuatu perkara tu baik tuk kita..kita dah buat solat serta minta petunjuk dr Allah..insyaallah urusan kita lpas tu akan mudah dan Allah akan bantu kita...

Dah solat istikharah tapi belum berhasil-ustaz azhar idrus
    
Buatlah solat tersebut berkali2 sehingga dapat result yg diingini/rasa puas hati...istikharah bkn hanya dibuat tuk memilih antara 2 shaja..tetapi kita buat istikharah tuk segala urusan yg pnting dlm hidup kita yg mana kta tdk tahu mana yg terbaik tuk kita..so buat istikharah spay Allah pilihkan yg mana terbaik tuk kita..moga rakan semua dapat sedikit panduan...selain dr tu buatla juga solat hajat spya Allah temukan kita dgn jodoh kita yg sebenarnya..jodoh yg Allah telah tentukan tuk menjadi suami kita yg sebenarnya..insyaallah bila dah sampai masa tu Allah akan permudahkan..cma kita sbg hmbanya berusaha tuk mencari dan membuka jalan2 ke arah itu...berusaha ke arah itu..

Moga2 Allah permudahkan dan kabulkan keinginan dan doa kita tu..sblm buat solat hajat ngn istikharah tu..buatlah solat sunat taubat dan istigfar byk2 diatas segala dosa2 kita tu..minta ampun pada Allah..moga2 dosa kita diampunkan dan doa kita cepat dimakbulkan...antara waktu mustajab tuk berdoa adalah antara spertiga mlm..iaitu antara kul 2pg hingga strusnya..sblm subuh...atau dlm kul 5pg cmtu..(tu yg pnh ustaz gtau..yg sy ingat2 lupa la..:)heheh..lebih kurang cmtu la..waktunya..)



DOA TUK ATASI LAMBAT JODOH(TK DETAIL DGR VIDEO DIBWH NI..PNJELASAN U.SHARHAN)
 


UBAT DAN DOA



Forum Cafe Cinta - Bersama Fatimah Syarha (UMS)


CAFE CINTA- Fatimah Syarha "Cara Seorang Muslimah Mengenali Bakal Suami"


Solat Hajat Permudah Jodoh

Petua Mendapat Pasangan - Dr.Fadhilah Kamsah



Doa Pendekat Jodoh

selasa..27/8/13/b.baru.bangi 

JODOH..SEDEKAH DAN KIAMULLAI (SOLAT MALAM)




selamat hari raya buat semuaa...rasanya ni post sy yg pertama stlah ramadhan berlalu ni..masih ade yg berhari raya lagi kee?atau sedang berpuasa 6 dan puasa gantii...hopely kita mampu mengambil kelebihan bln syawal ni dgn puasa 6..bg kaum wanita..yg biasanya tdk dapat puasa penuh bulan ramadhan yg lepas..eloklah diganti puasa terlebih dahulu puasa ganti ..slpas itu barulah puasa 6 walaupun ade pndapat yg mengatakan boleh kita puasa 6 dulu bru puasa ganti..tapi yg pling afdalnya ganti yg wajib dulu bru puasa 6..kerana tdk akan diterima sgla amalan sunat kita selagi tdk dikerjakan amalan wajib..puasa ganti adalah wajib..ttpi kalau baru je tahu atau mmg dah tak sempat nk buat dua2..puasa 6 dulu lpas tu teruskan dgn puasa ganti..jgn dilewat2kan..insyaallah kita cuba lakukannya..

bln syawal ni juga terlalu byk majlis perkahwinan...tahniah pada mereka yg telah melansungkan perkahwinan di bulan syawal ni..kami akan menyusul dlm masa terdekat ni..hehe..insyaallah..:)..bab jodoh ni mmg kita xjangka..dan kadangkala jodoh kita tu mmg kita tak sangka pun..berkawan dan bercinta dgn orng lain bagai nak rak..tapi akhirnya nikah dgn orng lain..pnh dgr kan?? itulah jodoh namanya..prkara yg kita tak sangka..insyaallah sampai masa akan brlaku prkara tu..tapi kena tunggu jee..kena usaha lah..kadang2 jodoh ni lambat ade juga disebabkan sihir..saka dan lain2 perkara yg sewaktu dgnnya..yg melambatkan jodoh..



jadi kita kena berusaha tuk berubat dan berikhtiar..dgn cara yg dibenarkan lah..perubatan islam dah byk skg ni..buat solat hajat..minta Allah temukan kita dgn seseorng yg boleh menyelesaikan masalah kita dgn izin Allah dgn menggunkan kaedah yg dibenarkan oleh islam..insyaallah Allah bg ptunjuk..buat solat istikharah/hajat minta Allah tunjukkan apa masalah kita sebenarnyaa..jika ade benda yg tak kena pada kita..lagi2 kalau kita kwn dgn orng lelaki/perempuan tapi asyik putus atau ade yg tak kena jee/hubungan tu sentiasa nk bergaduh jeee..kena check balik..takut2 ade yg tak kena pada kita..

satu lagi..jgn lupa bykkan bersedekah..kuasa sedekah ni terlalu byk..orng yg selalu bersedekah akan merasainya..kdng2/selalunya Allah bg pertolongan pada kita disebabkan sedekah kita yg ikhlas walau tak seberapa byk mana..disebabkan tu Allah hadirkan prtolongan pada kita melalui orng2 tertentu tuk menyelesaikan masalah kita..prtolongan yg tak diduga dan dari arah yg tak disangka..sy bercakap ni atas pengalman sendiri..lagi2 kita bersedekah disaat kita betul2 memerlukan duit tu..tapi kita korbankan keinginan dan keperluan kita tu kpada mreka yg kita rasa lebih memerlukan..yakinlah janji Allah..orng yg bersedekah akan dapat 10x ganda dan lebih dr apa yg disedekahkan...tak pernah luak sedikit pun..



Rezeki yg Allah beri bkn hnya dlm bentuk wang ringgit yg Allah balas..kdng2 diberi kesihatan yg baik..hidup yg berkat..hidayah dr Allah..hidup kita tenang..urusan dipermudahkan..duit bertambah..Allah beri dr pelbagai cara..dan yg penting juga Allah mudahkan jodoh kita..masa bersedekah tu kita boleh niat dlm hati..apa yg kita inginkan/doakan..tu yg pernah ustaz gtau..kalau kita ade 2 ringgit disaat tu..mmg tengah sengkek ni..tapi kita bersedekah seringgit dgn hati yg ikhlas..pahalanya disisi Allah jauh lbh tinggi dan berharga berbanding orng yg ade duit 10000 tapi hanya bersedekah 1000..sbb kita walau sedekah seringgit tapi kita sedekah separuh dr yg kita ade dan disaat itu kita betul2 memerlukan duit trsebut..tapi dgn ikhlas kita bersedekah..insyaallah kesannya akan nampak nt..selain itu bykkan juga istigfar...minta ampun dosa kita..menyesali dosa2 kita..itu juga poembuka kpada jln penyelesaian masalah kita..insyaaallah..termasuklah jodoh.

Rajin2kan diri bgn solat malam..kiamullai..solat tahajjud 2rakaat dan witir satu rakaat pun dah cukup..asalkan istikomah..Allah amat suka pada mereka yg solat malam..bila Allah suka kt seseorng hambanya dia akan bantu dan takkan biarkan kita sendirian..dia akan beri apa yg kita nak yg terbaik tuk kita..orng yg sentiasa dan suka solat malam ni biasanya orng yg dekat dgn Allah..nk dekatkan diri dgn Allah..jadi bgnlah..sebaik2nya bagn antara waktu kul 3pg hingga sblm subuh..kul 2pg lebih pn dah ok..dan cara yg pling Allah suka pula adalah lpas solat isyak semua tu kita tidur dulu..kemudian bangun kiamullai dan tidur balik slpas tu..kemudian bgn semula tuk solat subuh..itu adalah cara dan kaedah yg paling Allah suka..tu cara dan kaedah yg diamalkan oleh nabi (maaf sy lupa samaada kaedah amalan nabi sulaiman/nabi daud)




bila kita dah mula amalkan bgn solat mlm,,insyaallah kesannya kita leh rasa..hati kita akan tenang dan damai..doa kita cepat dimakbulkan..sbb tu adalah antara waktu mustajab tuk berdoa..lagi satu buatlah solat istikharah tuk kita pilih siapa jodoh kita/urusan2 yg besar..yg prlu kita buat keputusan..insyaallah kalau kita minta Allah yg pilihkan tu yg terbaik tuk kita..dan cubalah tuk kita redha dgn keputusan tersebut..walaupun kdngkala sukar tuk terima bila bercanggah dgn keinginan kita..tapi ingat kita tak tahu kan apa yg akan berlaku pada kita diesok hari..kita pn tak tahu macm mana pasangan kita layan kita pada msa akan dtng..mybe skg ni baik..tapi akan datng dia jahat/layan kita teruk..manusia kan leh berubah..hati ni milik Allah..sbb tu lah kita minta doa dgn Allah..spya pilihkan tuk kita..sbb dia yg buat kita..dia yg tentukan perjalanan tuk kita..dan dia yg tahu segala2nya apa yg berlaku akan datng dan bagaimana sikap seseorng tu yg sebenarnya..yg kita tak tahu..

macam kita reka sesuatu lah..komputer ke apa..mestilah kita tahu komputer yg kita cipta tu hayat dia brapa lama..elok ke tak..sesuai di guna dalam keadaan bagaimana ..apa yg buat dia cpat rosak..orng lain tak tahu..kita yg cipta komputer tu je yg tahu..bgtu juga dgn Allah..dia yg ciptakan semua makhluk dia atas muka bumi ini..dia je lah yg tahu segala2nya..termasuk perkara yg akan berlaku pada masa akan datang dan sape yg sesuai dgn kita..insyaallah kita mencintai Allah..cinta manusia akan datang pada kita..semestinya orng yg mencintai Allah juga..kita cinta pada yg maha Pencipta dan yg Maha Berkuasa..so apa nk risau..rezeki semua ditangan Allah..hati makluk juga ditangan Allah..sbb hati tu juga makhluk..so bila2 masa dia boleh balikkn hati manusia...kesimpulannya..baiki diri kita dulu..dekatkan diri dgn Allah..insyaallah kebaikan akan datang pada kita..tapi kita kena ingat..makin kita ingin dekatkan diri pada Allah mkin kita akan diuji olehNYA..tuk uji kasih sayng dan ketaatan kita padanya..tapi prcayalah disebalik ujian yg diberi pada kita..ade perkara yg baik yg menanti kita selepas itu,.yg Allah nk bagi..bersabarlah kita dlm menghadapai ujian tuk kita..insyaallah kita kita mampu lakukannya..tuk ingatan diri sy khususnya dan rakan2 jua..


  
                                                            sigma -istikharah cinta
  


                                                                      Tuhan Berikan Aku Cinta
 
18/7/13 ..KHAMIS..8.53PG...B.B.BNGI...

 
KELEMAHAN SEORANG WANITA
 (dr: Love's Motivation )

 Bila dia PERCANYA Kpd LELAKI.. ⇉Maka dia TERLALU PERCAYA.
.Bila dia MENYANYANGI. LELAKI. ⇉Maka dia MENYAYANGI SEPENUH HATI.. 
 Bila dia MEMBERI.. ⇉ Maka dia BERIKAN SEGALANYA..

Karena itulah, 
apabila BERHADAPAN dengan SEORANG LELAKI.. 
Wanita perlu lebih BERHATI²,
 janji manis dibibir itu mungkin menjadi SEMBILU 
yang akan MENGIRIS HATI bertahun lamanya, 
impian dan harapan indah itu
 mungkin menjadi kenyataan yang MELUKAKAN..

 Makanya, SELAGI BELUM PASTI. 
Jangan memberi sepenuh hati, 
selagi belum memiliki dan dimiliki
 SECARA HALAL dan SAH.. 
JANGAN MEMBERI segala²nya..
 Bila kita terlalu mudah memberi.. 
Maka kelak nanti kita akan 
SANGAT SUKAR MELEPAS DIA  PERGI..
 Dirimu amat MULIA, 
Maka untuk dapat merasakan BAHAGIA hadir di sisi, 
kamu perlu LEBIH TABAH dan BERHATI² dengan dugaan di sekelilingmu..
Sesungguhnya dirimu amat berharga.. 


 18/7/13..khamis..8.39pg..b.baru.bangi..

 
DOAKU DI PAGI INI BUAT INSAN YG BELUM LAGI KUTEMUI-BAKAL JODOHKU
 (dr :fb Lautan Cinta penuh Berkah)

Ya Allah.. 
Kirimkanlah dia untukku..
 Dia yang menenangkan hatiku..
 Dia yang selalu menjaga keimananku..
 Dia yang selalu mengingatkan solat kepadaku..
 Dia yang selalu mengajariku
 bagaimana aku harus bersabar..

 Dia yang membuatku menangis
 karena takut kepadamu..
 Menjaga Agamamu..
 Dia yang selalu berdoa untuk keluarganya..
 Dia yang selalu taat kepada ayah ibunya.,.
.Dia yang tak pernah meninggalkan sholat.. 
Dia yang selalu berbicara sopan.. 
Dia yang selalu bijaksana.. 


 Bantu hamba ya Allah..
 Bantu hamba untuk menjadi seseorang yang jauh lebih baik..
 seseorang yang menjadi pilihan.. 
seseorang yang selalu memberikan keteduhan.. 
 Karena aku menginginkan kebaikan.. 
 hanya untuk-MU dan hanya di jalan-MU..
 Tunjukanlah kpdku Jalan yg Lurus & Benar
 Yaitu jalan yg Engkau Ridhoi & Engkau beri kenikmatan
 Bukan jalan mereka yg Engkau Murkai 
Juga bukan jalan mereka yang Sesat...... Aamiin....... 

 18/7/13..khamis...b.bru bangi

 WAHAI HATI
  (dipetik dr :fb Love's Motivation)

 Wahai Hati… 
 Bersabarlah dalam menanti,
 Yakinlah janji_Nya adalah pasti..
 Pada akhirnya kebahagiaanlah yang kelak kan diraih.

Wahai Jiwa… 
Tenanglah dalam lara,
 Percayalah bahwa janji_Nya adalah nyata,
 Jangan pernah ragu dengan kehendak_Nya..
 DIA lebih tau mana yang terbaik untuk para hamba2_Nya.

Wahai Raga… 
Tetaplah istiqomah dalam asa, 
Cinta yang suci sedang menguji keimanan kita,
Seberapa sabar kita dalam menunggu… 
Seberapa kuat kita saat tertatih… 
dan seberapa tegar kita disaat rapuh… 

Segala uji dan coba_Nya 
tak pernah ada yang sia2, 
Dibalik itu semua 
pasti ada hikmah dan barokahnya, 
bersabarlah untuk suatu Keindahan,
 Kebahagiaan itu pasti kan datang untukmu,
 Disaat yang Indah di waktu yang tepat…Aamiin. 


25/6/2013----BANGI SELANGOR---SELASA

 
JODOH ITU RAHSIA ALLAH

JODOH ITU MUTLAK RAHSIA ALLAH 

Ada yang sudah dekat tiba-tiba menjauh.
 Ada yang jauh tiba-tiba mendekat. 
Ada yang sudah sayang tiba-tiba membenci.
 Ada yang belum kenal tiba-tiba menyayangi.
 Ada yang sudah direncanakan tanggal nikahnya tiba-tiba berantakan.
 Ada yang tidak direncanakan tiba- tiba datang mengajak nikah.
 Ada yang sudah dijodohkan tiba- tiba dibatalkan.
 Ada yang tidak dikenal sebelumnya tiba-tiba menjadi jodohnya.

 Itulah rahasia JODOH..
 Hanya Dia yang tahu bila kita berjodoh.
 Hanya Dia yang tahu dengan siapa kita akan berjodoh.
 Hanya Dia yang tahu dengan cara apa kita bertemu jodoh. 
 Tugas kita adalah berusaha dengan cara yang baik.
 Tugas kita adalah berusaha dengan menjadi baik.
 Tugas kita adalah menerima apapun keputusan terbaik menurut Allah.
 Dan satu hal jangan kita abaikan.
 Jangan pernah merasa lelah meminta dan terus meminta melalui DOA kepada-Nya.

 Ya Allah.. Berikanlah jodoh yang sholeh dan sholehah
 bagi semua yang membaca, meng-Amin-kan serta yang mem-Bagi-kan tulisan ini..
 Aamiin Ya Rabbal'Alamiin..


KETAHUILAH :
•♫.•♥.••♫.•♥.Kita tak MAMPU memaksa orang mencintai kita, KERANA hati sepenuhnya dalam kekuasaan Allah Yang membolak bailkkan hati.•♫.•♥.••♫.•♥

•♫.•♥.••♫.•♥Lakukanlah kebaikan untuk meraih cinta Allah, daripada sekadar untuk mencari cinta manusia, selebihnya biarlah Allah yang Maha Memberi..
Memberi yang Terbaik. •♫.•♥.••♫.•♥



INDAHNYA BELAJAR 

Aku belajar diam dari banyaknya bicara.
 Aku belajar sabar dari sebuah kemarahan.
 Aku belajar mengalah dari suatu keegoisan
 Aku belajar menangis dari kebahagiaan.
 Aku belajar tegar dari kehilangan

 Hidup Adalah BELAJAR
 Belajar Bersyukur Meski tak Cukup,
 Belajar Ikhlas Meski Tak Rela,
 Belajar Taat Meski Berat, 
 Belajar Memahami Meski Tak Sehati,
 Belajar Sabar Meski Terbebani,
 Belajar Setia Meski Tergoda,
 Belajar Memberi Meski Tak Seberapa,
 Belajar Mengasihi Meski Disakiti,
 Belajar Tenang Meski Gelisah, 
Belajar Percaya Meski Susah,
 Belajar dan Terus Belajar...

 Belajar sampai pada akhirnya Allah yang menyempurnakan.. Aamiin..!

25/6/13...Bangi Selangor..Isnin

JIKA SI DIA PERGI MEMBAWA DIRI


 Jika orang yang selama ini engkau
 cinta dan sayangi dengan tulus
 memutuskan untuk pergi
 meninggalkan dirimu begitu saja
 dengan maksud untuk memilih yang lain..

 Maka TERIMALAH dengan hati LAPANG.
 Kerana suatu saat nanti 
Allah akan menghadirkan orang lain
 yang akan menggantikan cintanya
 melebihi apa yang telah dia berikan selama ini. 
 Berusahalah untuk MENGIKHLASKAN.

 Keranaa mengharap cinta dari orang
 yang nyata-nyata sudah tak menyayangi kita
 adalah sebuah kesia- siaan
 dan sama saja dengan menyiksa serta menyakiti diri sendiri.
 Serta BERSABARLAH.
 Kerana yang sempurna dari yang tersempurna
 akan di hadirkan untukmu
 aitu orang yang bakal menghampirimu
 dan memang ditakdirkan untukmu. 

 BERHENTILAH membuang percuma air matamu.
 Kerana yang engkau tangisi sedang bersama orang lain
 yang ia pilih menjadi pendampingnya.
 Masih pantaskah air mata tumpah
 hanya untuk orang yang
 telah mengabaikan ketulusan cintamu? 
Akan jauh lebih berguna
 jika air matamu engkau tumpahkan kepada-Nya
 agar DIA berkenan memberimu pengganti yang lebih baik darinya. 

Tetap BERSEMANGAT. 
 Dalam menantikan hadirnya seseorang
 yang tak hanya baik di hadapanmu.
 Akan tetapi yang juga baik di hadapan Allah.
 Yang punya komitmen untuk
 membangun semula kehancuran hatimu.
 Untuk membina harapan yang baru. 
Menuju Cinta hakiki
 yang senantiasa diridhai Ilahi Rabbi 

10 PETANDA JODOH KITA

Gunakan seluruh pancaindera
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang boleh dipertimbangkan untuk menunjukkan dia adalah jodoh kita:
1. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon.

Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita.

Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang.

Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita.

Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka.

Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing.

Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita.

Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, “lidah sendiri lagikan tergigit”, inikan pula suami isteri’. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita.

Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing.

Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati.

Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik.

Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya…




60 PETUA MENDAPATKAN PASANGAN
Oleh: Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah
1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.

24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.

26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.

27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.

28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.

30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.

31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.

32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.

33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.

34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.

35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.

36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.

37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.

38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.

39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.

40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.

41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.

42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.

43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.

44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.

45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.

46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.

47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.

48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.

49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.

50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.

51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.

52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.

53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.

54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.

55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.

56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.

58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya Kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.

59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya Kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.

60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.

34 comments:

Anonymous said...

salam.. terpanggil saya utk berkongsi dalam blog awak ni. Cakap pasal jodoh.. jodoh saya pun berat. asyik tak menjadi, kekadang terasa diri ni lemah sangat, umur dah hampir 30 tapi masih belum ada yang sudi. Sunyi sebenarnya tanpa seseorang di sisi, nak harapkan kawan-kawan.. mereka ni tenggelam timbul, saya cuma perlukan seseorang yang akan kekal dengan saya sampai ke akhir hayat saya. seseorang yang menyayangi dan menerima kita seadanya dan seikhlasnya. masih ramai kah di luar sana yang punya masalah seperti saya.

owner firdausi said...

salam..tima ksih coz sudi coretkan sesuatu diruangan ini..sy ni bukan pandai sgt..lagi2 la sy pun belum bertemu jodoh lagi gak..sama cm awak..emm..cuma selain dr faktor belum sampai jodoh lagi..sy pernah jugala dgr ceramah yg berkaitan pasal jodoh..penceramah ade juga bgtau kdng2 lambat jodoh boleh juga disebabkan oleh faktor2 lain spt terkena sihir& saka..jadi mmg kena berubat gak la..sy tk arifla pasal ni..mybe ade kwn2 kita yg leh bantu..bolehla kemukakan petua @ idea tuk atasi masalah ini..tuk saya samalah..hehehe..selain tu cuba dgr slot petua mendapat pasangan kt ruangan muzik oleh dato dr.fadilah kamsah..mana tau dapt membantu..sabar yee..ramai yg alami situasi begini..

Anonymous said...

nice blog bro ^_^

Anonymous said...

assalamualaikum...walaupun aku ni belum kawin, tp sket sebyk ada gak aku belajar pengalaman drpd org2 yg dah alami idup bepasangan ni...heheheh..aku percaya jodoh yg Allah berikan adalah yg terbaik utk kite...cume pelik nape yg dah kawin tu bleh bercerai...kalo laki baik, akan dpt pompuan baik dan sebaliknya...tp peringatan kan, kalo kite tak seperti saidina ali, jgn mengharap isteri seperti fatimah, betul tak???yg aku nak tanya laa, hawa dijadikan drpd tulang rusuk kiri adam, jd adakah setiap pasangan kat muka bumi ni bermakna isteri tu dtg dr rusuk kiri somi masing2???sbb kalo scan mana2 lelaki pun, tulang rusuk kiri tetap kurang kan???

aku tak mengharap sgt ngan persoalan jodoh ni...sbb kalo aku tak kawin, aku nak balas jasa mak bapak aku dulu...ntah bape puluh juta diorg dah berabis kerana nak idupkan aku sampai skrg...malah, aku masih lg guna duit diorg bila terdesak..huhuhuhu bila lg aku nak bela diorg sepenuhnye???dah la aku tak sempat nak balas budi jasa arwah datuk aku..baru aku dpt keje, dia pun meninggal dunia...aku redha tp aku tgh fikir camner aku nak balas budinya??bro ada cara tak??sedekahkan yasin tiap2 malam ker??

cita2 aku nak berkahwin tu ntah laa...kdg2 wat sakit ati jer kalo pikirkan...aku masih terkapai2..belum ada kekukuhan dlm idup...umah takde,kete takde, duit kdg2 jer ada...keje belum stabil...ermmm...aku dah penat berhutang budi dan jasa ngan ramai org...dah tak terbalas budi baik diorg walaupun terselit ketakikhlasan sama...takpe, aku sabarkan dulu...ada hikmah disetiap kejadian ni...biarla org nak aggp aku ni kolot, tak pandai, hodoh,tak pandai sosial, lemah, tp aku tetap ngan prinsip aku...kalo seandainya aku ada pakwe,pakwe aku lari nak kawin lain, kawin laa..aku takkan halang...aku pun tak kose nak halang, kalo bkn jodoh aku, nape aku beriya2 nak halang...tak malu...hehehhee...

aku tak mengharapkan jodoh yg perfect, tp kalo bleh biarla ada pengetahuan agama yg dalam...bila pengetahuan agama dah dalam tu serta merta dia akan tau tanggungjawab dan peranan masing2...lgpun bleh aku tanya2 soalan yg berkaitan agama dr org tu...heheheh walaupun tu cume angan2, kalo Allah memakbulkannya, alhamdulillah...syukur tak terhingga..heheheheh

jgn marah ye, aku bebel pjg camni...saje luah2...ko gak yg suruh sgt...kalo tak best, delete jer...

owner firdausi said...

hehheee...luah2 jgn tak luah...sy tak kisah..jgn la merendah diri sgt awak..mesti ade kebaikan pada diri awak..setiap orng ade kelebihan dia..takkan sumenye buruk je..awak pun mesti ade kelebihan gak..mungkin dengan kelebihan tu boleh membantu awak tuk berjaya..kalau dr segi kewangan kita bermasalah..mmg sakit kepala..yela..mmg duit bukan segala2nye..tp kebanyakan pada hari ni segala-galanye memerlukan duit..hatta nk masuk tandas sekali pun..sy faham perasaan saudari tu..sy pun pernah alami situasi tekanan dgn masalah kewangan..mmg tension giler..sakit kepala dibuatnye..buat pe pun tak hepi masa tu..senyum pun takleh nk manis dah..kelat je rasa..cuma satu je saya nk kongsi kt sini dgn saudari..sy ni pun bukanla alim atau baik sgt..tp serius sy ckp..masa tu kan..disaat sy tension pasal tu satu je saya buat masa tu..solat waktu malam..bgn solat mlm..masa tu sy menangis semahu-mahunye..mengadu padaNYA..supaya diberikan jalan pada sy..apa yg sy harus lakukan..mcm mana sy nk kuar dr belenggu masalah duit ni..hati sy tak tenang waktu tu..sy ngaji al-quran supaya hati tenang..dan alhamdulillah..tanpa sy duga..esoknye tetiba je sy dapat payment tuk keje yg sy buat sblm ni..yg sepatutnye duit tu dapat dlm masa 3/4 bulan lagi..cm tak caya rasa..terkedu sy kt situ..sy menangis kerana terharu sesangat..separuh masalah sy dah settel..waktu tu baru sy yakin &percaya sepenuh&sebulat hati..hanya allah je mampu bantu kita..maybe dia uji kita dgn pelbagai kesusahan supaya kita dekatkan diri padanye..sbb kita semakin jauh drnya..semkin hanyut..dia syang kt kita..sbb tu dia uji dgn kesusahan supaya kita kembali padanyee..itu je la yg mampu sy kongsi ngn saudari..harap2leh bantu..sy pun bukan orng yg mahir dlm bab2 cmni..cuma kongsi pengalaman..kalau bab jodoh lak..kalau rasa tak sedia..baik jgn nikah lagi..biasanye kalau dah jodoh kita mesti dia leh time segala keburukan dan kelemahan yg ada pada diri kita..dan mampu menerima kita seadanya..i'alah..sy doakan saudari akan jumpa orng tu..kita sama2 doa moga jumpa orng yg baik spaya leh bimbing kita tuk jadi baik..tapi kita kenala juga belajar tuk berubah walaupun pelan2..hehhee..baru dapat yg cmtu..ade sape2 yg leh bagi ide atau jalan penyelesaian kepada rakan2 kita yg dalam dilema..jgn segan silu utarakan pendapat anda..kami menanti andaaa...

Anonymous said...

emmm...dah terlanjur masuk blog ni..elokla sy kongsi somthing kt sini..pada kwn2 yg belu berjumpa jodoh..jgn risau..jodoh anda akan datang jua nt..mybe lambat sikit..biasanye jodoh kita berada tak jauh dr kita jee..sy setuju la dgn pendapat/kata2 cik yati tu..yg jadi husband sy skg ni adalah yg terbaik..dulu sblm jumpa dia..sy pernah bercinta..sy syg gile2 kt budak lelaki tu..sayang sesangt..sy rasa dialah yg terbaik waktu tu..sy sanggup buat apa saje..sy rasa dialah yg pling sesuai tuk sy..serasi ngn sy..tapi panas tk sampai ptng upanya..kami putus..masa tu sy frust giler la..takleh nk time sape2 pastu..hingga jumpa suami sy skg ni..mula2 mmg sy tak suka sgt kt dia..yela..dia pendiam..sy byk mulut..cm tak ngm je memula tu..dah la lurus je..hehee..tapi lama2 tu baru sy leh time dia..syng kt dia..kami bercinta jap je..skg baru sy yakin dialah yg terbaik..boleh time sy seadanya..skg ni sy tak menyesal putus dulu..sy bertuah mendapat suami..penyayang..bertanggungjawab..lembut hati..leh bimbing sy..thanks abng..betul lah kita akan dapat yg terbaik tuk kita setelah kita hilang sblm ni..

Anonymous said...

Salam...TQ sbb share solat hajat permudah jodoh. Insya-allah akan dipraktikkan.. Jodoh sy mmg teramat berat (umur 33). Rasanya dah abih bunga setaman buat mandi bunga tapi tak lepas gak :-) Apa jer ikhtiar yang sy & kekwn senasib x cuba.. Ceruk rantau mane je kat senanjung ni kami x jejak.. Setakat kirim doa pd org pegi mekah, rasanya dah lebih 20org. Telinga pun dah lama berbulu dgr soalan "bila nak kawin?" atau yg sewaktu ngan nya.. Nak kata sy tak lawa, come gak kot hehe..tak jumpa org, tiap ari keja sy berjumpa dgn org tp ntah lah mane silapnya yea...ramai kt sy memilih, mmg lar kena pilih. Sdg beli ikan kat pasar pun kt pilih inikan pula nak cari 'the other half of u'. Tp x da lar plak nak yg ada banglo cam Dato'K.. Cukup la beriman & bertanggungjawab.

Namun sy redha atas ketentuan Allah ini. Mesti ada hikmah disebaliknya.. Just b positive, jgn give up utk terus berdoa kpdNya. Tgk sekeliling kt ramai yg dah kawin tp prob, masya-allah takut nak dgr. So bersyukur & enjoy idup single ni. Nak travel, posa sunat, balik kg, shopping dll, x yah pening kepala nak dpt permission kat si dia... Sy berdoa, jika ditakdirkan tiada jodoh sy d dunia ni, Allah sediakan sy 1 bidadara di Jannah.. ameen...

owner firdausi said...

tq..harap sedikit sebnyak dapat membantu kwn2 semua..i'alah..harap2kita jumpa ngn jodoh kita lepas ni..video petua mendapat pasangan tu pun bagus gak..byk petua dia..yg dr fadilah kamsah tu..ade dlm 16 siri video rasanya..cubalah teman2 tgk..

Anonymous said...

huhuhu..skg ni sy ade syngkan seseorng..sy tak tahu dia syng kt sy ke tak..kdg2 sy rindu sgt kt dia..ade sesiapa leh bg petua kt sy macam mana nk bg dia rindu kt sy juga..apa2 doa ke..hehhehe..

owner firdausi said...

huhuhuhu..yg ni susah skit sy nk jawab nii..nk bg pendapat.ade sesape teman2 cyber yg ade idea,atau doa leh la bg kt kwn kita ni,boleh kita kongsi bersama.sy pun nk tahu juga..hehehhee...

Anonymous said...

salam...

hmm... tertarik sy dgn tajok nih.sy adalah seorg gadis yg berumur 23thn, dan utk pengetahuan, sy x penah pon becinta atau sde seseorg yg spesel dlm hidop sy,sy rse faktor2nya adalah mungkin sya terlalu berhati2n bapak sy pula seorg yg tegas dlm hal2 berkawan dgn lelaki nih.

tp,skrng ni sy ade berkenalan dgn seorg lelaki. actually kami satu ofis, dr hari pertama sy masok ke sini, sye perasan die mmg berminat dgn sy...pd mulenye sy x rse ape2 tp sejak kebelakangan nie,sy rse sy da fall in luv wif him. die mmg baik dgn sy.

kenapa sy berkate mcm ni...sbb sebelum ni mmg sy ade kenal dgn lelaki2 len, tp bile lelaki2 tu ajak sy kuar,sy akan menolak, tp bile dgn die,sy setuju je tanpa PK ape reaksi bpk sy nnti, die la lelaki pertama yg bwak sy travel luar dr kl dan sy penah spend 1 hari dgn die...sebenarnye ats urusan kerja n kalo nk diikotkn die x bole bwk sy outstation,sbb kerja tu kerja die...tp alasanye die perlukn pembantu...kami penah keluar makan berdue...n die penah tenung sy,tp sy buat2 cm tak tahu die sedang menenung sy...

tp...di sini sy still ragu2...sbb die x penah directly ckp die mmg sukekn sy...die penah ckp "i luv u" dlm telefon shj...tu pon dgn nada yg tergelak2...so, sy tak take serious pon,sy t'gu die luahkan but until now...nothin'...
so,sy wat kesimpulan sendiri yg die x skekn sy walopon die ade jugak borak2 dgn sy...pas tu bile sy lalu depan die n kengkwn die...die kate sy ni gf die...

sy xnk berharap pd harapan palsu...sy wat keputusan utk lpekn die tros...n x lme lg sy akan tmatkn perkhidmatan sy di tmpt kerja sy skrng for the sake of myself...

leen said...

assalamualaikum..

alhamdulillah, terjumpe dgn blog nih.. brcakap pasal jodoh ni, kte sume (esp prempuan) mesti akan risau kalo kiter lmbt bertemu jodoh.. sy umor da 22 thn tp till skarang, sy xpnah jumper lelaki yg betol2 sygkan sy.. dlu ms tgk kwn2 sumer dok ade boifren, sy pun rs nk ader boifren gak.. asyik doa biar sy pun xsunyi, then akhirnyer sy brkenalan ngan sorg lelaki nih.. kami bercinta n xsampai sebulan, kami putus coz sy dpt tahu diye da berkawen n ade ank 3.. dulu ms bercinta, parents sy da xbnarkan sy bercinta ngan diye tp sy degil.. mungkin atas berkat doa parents sy, sy ditunjukkan kbenarannye.. kawan2, ambillah iktibar dr pengalaman sy, kite mungkin rs sunyi tanpa org yg kiter syg disisi.. tp berhati2lah dlm memilih jodoh dan yg penting nasihat mak ayah adalah yg terbaik.. pd sy, xperlu risau kalo kiter da kehilangan org yg pernah kite syg ataupun jodoh msh belum sampai.. sy positif yakin yg jodoh kiter akan tibe gak suatu hr nanti, Allah cuma mahu kiter bersabar.. samada lmbat ataupun cepat.. ingatlah, perempuan yg baik adalah untuk lelaki yg baik.. mg kite sumer dikurniakn jodoh yg terbaik dan saling melengkapi antara satu sama lain.. insyaAllah

owner firdausi said...

salam..tq kerana sudi memeriahkan ruangan borak cyber ni..sy ni bukan arif sgt bab2 jodoh & cinta ni..siapa lah kita tuk bercakap lebih2..kita pun bkn pakar motivasi..cuma sy suka tuk share pengalaman sy sndiri ngn rakan2..mana lah tau leh jadi ikhtibar..kpd adik sy sweet 23 tu,ni pendapat sy la kan..berdasarkan pengalamn kita sendiri..sy prnah alami situasi yg sama cm adik tu..lelaki yg rapat ngn kita..suka berkias2 tak tau dia suka ke tak..tp kita syng gak kt dia..firstly cuba adik pandang mata dia..ade rasa sesuatu tak?biasanye kalau dia syng kt kita/rindu kita..bila pandang mata dia..kita boleh rasa perasaan tu..
orng laki pun cm kita gak..kdng2 dia malu tuk luahkan perasaan tu..so dia berkias je la..kalau betul adik pun syng kt dia..bg la dia hint2 sikit2..tgk reaksi dia mcm mana..kt situ kita leh tahu..cuba satu hari tu bincng topik yg ade kaitan ngn perasaan..so pandai2 la korek rahsia hati dia tu..atau pun kalau mmg lagi senang cite direct je tanya dia..ade perasaan kt adik tak?tu mmg berani la..hehhe..kalau sy skg ni sy buat cmtu je..dah malas tuk main teka-teki sbb keadaan main teka-teki ni kdng2 akan buatkan kita terlepas orng yg kita syng..masing2 memendam rasa..tapi apa2 ingat jika dia jodoh kita i'alah kita akan bersama..tp kita kena usahala..sbb sesuatu benda tu boleh juga berubah & berlaku disebabkan perbuatan kita endiri..bak kata leen la "mg kite sumer dikurniakn jodoh yg terbaik dan saling melengkapi antara satu sama lain"

cahaya said...

salam, saya baru buka blog nie. Nk join bagi comment psal soal Jodoh ni. Saya masih blum temui jodoh saya walau umur dh mcecah 31 thn.. mgkin kesilapan saya jugk sbb tak de usaha ke arah itu, cuma menuggu jodoh dtg bergolek pada saya. Tak bagus kan... Insya Allah... bile tengok video tu, saya akan usaha dan berdoa semoga bertemu dgn jodoh saya nti. Mungkin disbbkn saya di kelilingi oleh keluarga dan juga anak 2 buah yg saye anggap macam anak saya sendiri.. dari lahir mereka2 depan mata saya.. saya terlalu sibuk dengan mereka2, saya rase dunia saya dgn mereka2 saje. Cuma mngkin bile anak2 buah saya dh membesar.. mereka dh tk saya dodoikn.. sbb tu skrg saya baru start tpikir pasal jodoh dan teman saya mase depan.. hu.hu.hu.. Semoga Allah mendengar doa saya.. Amin

owner firdausi said...

i'alah...harap ade info yg boleh membantu saudari cahaya..mmg la kalau nakkan sesuatu kita kena usaha termasuklah jodoh..lepas tu baru tawakkal..lagipun kita mmg telah diciptakan untuk mempunyai pasanagn hidup bg melengkapi kekurangan & kelemahan diri..supaya hidup lebih bermakna dan bererti..amin..

Anonymous said...

sy cume nk kongsi 1 hal..sy ade bf, tp skg ni tahle msh leh kta couple o tak.terlalu byk halangan dlm hbgn ni dr mula2 kami berkwn lg.tp dlm diam leh berthn 6thn gak kwn n couple.plan nak ke jinjang pelamin tuh ade.dua2 famili pn da stuju.tp rsnye makin byk hlgn n tak spt nya kami tak serasi.kami mmg sgt berbeza.tp sy leh trime dia seadanya.sy cb m'jd sorg pemaaf walau ape yg dia lakukan.tp smakin lama,ht kami masing2 spt slalu d sakiti tnpa d sdari.rs cinta msh ade tp krn ht da smakin pdh,kami terpaksa ikut haluan masing2.hanya ALLAH yg tau ape kesudahannya.wassalam.

owner firdausi said...

emm..sy turut bersimpati ngn masalah awak ni..6 thn tu lama wak..mmg payah gile nk lupakan segala2 nyee..terutama kenangan bersama ngn diee..mmg sukar..sy pernah alaminyee..so sy tau cmne rasanye..sakit rasanye kan wak nk lupakan segalanyee..tuk permulaan ni kalau awak nk nangis..awak nangis la sepuas hati awak..tp lepas ni jgn awak tangisi lg perpisahan yg berlaku..cuma apa yg sy nk coretkan kt sini adalah sedikit pendapat yg trlintas difikiran je..apa kata awak wat solat istikharah..minta petunjuk allah..kalau betul dia terbaik tuk awak biar allah permudahkan cara,kalau tak biar la allah halang perkara ini dr berlaku..jika dia bkn tuk awak doa la supaya hati awak tetap tenang menerimanyee..menerima keputusan tersebut..jauhkan hati dia dr awak..buang perasaan syng tersebut..dan hadirkan la seseorng sbg pengganti dia yg telah prgi..anggap apa yg berlaku sbg pengajaran & pengalaman wak..ade hikmah yg allah suh belajo tu..mybe jodoh awak lepas ni saling tak tumaph sikapnye spt xbf awak skg ni..so awak dah tau cmne nk hadapinyee bila bertemu dgnnye kelak..allah ingin kita jadi yg terbaik tuk jodoh kita sbb tu dia temukan kita dgn orng salah terlebih dahulu..supaya kita belajar sesuatu..dan setahu sy biasanye pasangan kita mmg akan berbeza dgn kita..kebanyakannye..sbb kita diciptakan tuk saling melengkapi kekurangan diri antara kita dn pasangan..tu je yg mampu sy share kt sini..harap ade sesuatu yg leh bantu redakan keresahan dan masalah awak..tq sudi kunjungi blog ni..

Anonymous said...

salam..

nur tertarik nak berkongsi sama...br terjumpa blog ni..nice n interesting...tahniah sis yati..
pasal jodoh ni...em, nur pun dah mula rasa perlu istiqamah dlm mencari jodoh ni. dlm usia yg menginjak 27thn, nur dah rasa nur perlu lebih usaha...huhuhu

mcm org lain gak before this nur x berapa amik berat soal jodoh..sebab ayah nur terlalu tegas n utamakan pelajaran. alhamdulillah, skrg nur dah berjaya jd sprt apa yg ayah dan mama nur impikan...cuma dlm soal jodoh masih sangkut lagi..sblm ni dah ramai sgt nur berkawan gan lelaki...kbtln sikap peramah nur wat nur senang dpt kwn...tp dugaan allah nk beri semua kwn lelaki yg nur jp masih belum mampu buka pintu hati ni utk bercinta.

dari zaman study dulu dah byk sgt perasaan lelaki nur kecewakan. bukan sengaja mempermainkan mrk tp sebab nur takut kalo bercinta nur gagal dlm study..so, nur terpaksa tolak cinta mrk...masa tu nur x penah pk perasaan dan kekecewaan mrk..yg nur tahu nak selamatkan diri nur dr kene marah gan ayah n graduate dgn cemerlang..

so, bila abis study n dah keje nur dah semakin ramai kwn lelaki tp entah kenapa masih belum mampu membuka pintu hati nur lg. bukan x de yg berkenan dihati..tp ada je kesilapan yg terus menutup pintu hati ni dr terus menjalinkan hubungan.ramai yg kata nur terlalu memilih...n its true..zaman skrg mmg perlu memilih apatah lagi dlm mencari pasangan hidup..

cuma br2 ni, nur rasa terpukul sgt dgn ujian yg allah beri yg telah membuatkan nur tersedar dr mimpi...sbnrnya nur selama ni menantikan sesorang yg amat nur kasihi...persahabatn yg terjalin antara kami selama 6thn rupanya telah menimbulkan bibit cinta dihati ini..alhamdulillah nur x bertepuk sblh tgn..dia turut merasai apa nur rasa...cuma allah belum izinkan jodoh antara kami...bila nur mula serius menerima kehadiran dia dlm hidup nur, kami diuji dgn bermcm dugaan hinggalah kepada lewat pertemuan kelmarin..dimana nur terpaksa berfikir semula dlm menjalinkan hubungan ini.

alhamdulillah, allah beri nur petunjuk dan hidayah...jika bukan sebab kejadian tu sp skrg nur masih buta dan terus leka dgn nikmat yg allah berikan. alhamdulillah, allah masih beri nur peluang kembali semula ke landasannya dan menyedarkan nur..betul kata pensyarah nur masa di ipt dulu..bila kita dah mula bekerja, hubungan kita dgn allah akan semakin jauh kerana kekangan masa dgn tugasan yg ada. dan inilah natijah yg nur terima...dugaan dlm jodoh...rasanya dah lama x merayu dan merintih dgn allah sehingga allah mengirimkan ujian dan dugaan pada nur hanya utk mendengar rintihan dan rayuan hambanya ini..malu rasanya...

so, skrg nur dah lebih positif...tambahan lagi input2 yg byk dlm blog sis ni membantu nur build up my self...sblm ni nur x pernah tahu bagaimana rasa sakitnya dilukai dan ditinggalkan. but now, nur dah lalui sdri dan nur takut nk lalui lagi...syukur nur sempat rasa kelukaan ni sewaktu masih bujang....agaknya jika dialam rumahtangga pasti nur x sekuat ini...

maaf sis..panjang lak share cter..:)

owner firdausi said...

tq nur coz sudi kunjungi blog sy yg tak seberape ni..takpe..luah je apa yg nk luah..bagus la kalau cmtu..tak slah kita syngkan orng..cuma skg ni kalau sy sendiri selalu doa supaya syng kt orng berpada2 je..biar allah pelihara hati ini & berdoa spya tidak kecewa/bersedih hati apabila dilukai oleh insan yg bergelar manusia..takpe la nur..sabo la..tu la ujian hidup namanya..allah hanya menguji orng2 yg dia syng shaja..sbb nk tau betul ke kita syng kt DIA..cuma satu je nasihat sy.." jgn putus asa nur dlm mencari bahgiaa..sekali kita terluka tidak bermakna terluka tuk selamanye..sekali kita jatuh jgn kita terus terduduk..bgn lah dan terus bangit..jgn mengalah dgn dunia..jadilah seorng wanita yg kuat dan tabah..tak salah kita menyayangi seseorng..syng lah sume orng..kelak kita akan mendapat syng dr orng lain..terutama orng yg sepatutnye menyayangi kita.."

Anonymous said...

salam wahai semua yang melayari taman firdausi..
salam juga kepada tuan taman firdausi..

sape yg tak mau berkahwin atau lebih tepat berjodoh kan..hehehe..

bagi akak yg dah 39 ni..masih tidak putus asa mengharapkan jodoh..tapi dalam masa yg sama redha apa yg telah Allah tetapkan..

yg penting kita yakin apa juga ketentuan Allah..ada hikmah di sebaliknya..

Moga kalian mendapat jodoh yg terbaik di dunia dan akhirat..aminnn...

Anonymous said...

assalamualaikum..

sekadar nak berkongsi dengan kawan-kawan di sini..umur saya 27thn..kebelakangan ni ramai sgt kwn yg melangsungkan perkahwinan, ada yg dh ada anak pun..mcm sy ni smpai sekarang masih single..pernah sy luah perasaan pada sorg kawan..dia pun nasihatkan sy agar bersabar je..

mlm tu sy nangis sepuas-puasnya memikirkan rasa sunyi takde teman nak berkongsi masalah dll..dgn izin Allah, esoknya tu ada sorg kak tanya saya sama ada sy single lagi tak? dia nak kenalkan dgn sorg duda..eh..macam mimpi pulak sy bila dia tanya mcm tu..

pelik tapi mmg benar..Allah memang mendengar rintihan dan keluhan hambaNya..tapi masalahnya kakak saya pun masih bujang..dh pun berumur 40tahun..so saya kalau boleh taknak langkah bendul kata org..kalau boleh biarla kakak saya berumah tangga dulu..lgpun saya menjaga mak sy yang uzur setelah kematian ayah tahun lepas..

tu jela yg sy nak kongsi dgn kwn2..walau bagaimanapun sy masih tak henti berdoa moga tiba jodoh sy nnt..insyaAllah...

Anonymous said...

hehehee..singah jap..nice blog and issue..tahniah..jgn risau semua..setiap orng ade jodoh masing2..jgn putus asa..kena berusaha dan berubat..manala tau tanpa disedari kita disihir..jodoh disekat..inilah realiti yg pernah terjadi pada sy..tapi skg ni alhamdulillah..berkat doa dan usaha sy berubt..akhirnye berjaya jua mengatasi sume tu..

owner firdausi said...

w'aalaaikummussalam..tq sume sbb sudi singgah kt laman firdausi dn memeriahkan slot ni..sy setuju tu..setiap rintihan kita Allah dengar & usaha kita yg tak putus asa i'alah akan membuahkan hasil..pada pandangan peribadi sy la kan..takde istilah langkah bendul bab2 jodoh ni..jodoh kita tak tau bila..so kalau dh tiba masanye tu dan kita pn dah bersedia tak salah kalau nikah dulu..kecuali kita mmg tak bersedia lg sbb ade komitment2 lain yg memerlukan kita..sy sendiri pun blm bersedia lagi skg ni..sy bg masa dlm 2/3 bln ni je tuk fight stabil kn kerjaya sy & capai apa yg sy nak..so skg ni kena keje keras sikit la..lepas ni i'alah sy dah bersedia tuk hidup berdua..skg ni bercinta je la dulu..huhuhu..harap2 waktu sy dah bersedia tu jodoh yg sebenar pun dah tiba la..hehhehee...betul gak yg saudari kita ckp tu..mana la tau jodoh kita lambat sbb terkena sihir..tak slah kita berusaha tuk berubat kan??..orng yg tak putus asa je yg berjaya..i'alah..

lynee said...

salam...hehe..mcm best je blog nie..mcm terpanggil nk citer lak. Sbnrnyer..sy sedang menghadapi kemelut ni..do not know how and when to overcome it.Mungkin juga ia akan berakhir tak lama lg dan akan menambah koleksi sejarah dalam hidup.sy da 31 tahun..tgh berkwn gak ngan sesorg dimana sy meletakkan harapan agar dia boleh jadi peneman hidup sepnjg hayat. Namun ntah knape..hubungan makin lama makin hambar..bila sms tak berjawab..lama2 bila pikir nk je sy tnye..masih nk berkawan ke tak ni? agaknye..sesuai tak sy bg soklan tu..atau sy harus tunggu smpai dier contact dulu? kalo bole sy tak nk give up..tp nk tnye tu tak cukup kuat la hati nie..emm mungkin sy lebih takut kehilangan dier lantas membiarkan diri sndri merana..huhu..Susah sungguh nk meneka apa yg bermain di fikirannya.Susah ke lelaki ni nak berterus-terang?Kalau nak katakan nak..kalau tak..insyaAllah..sy akan cuba terima..andai dia bukan tercipta untuk meluruskn tulang rusuk yg bengkok ni. Harus sy tunggu atau make the move to ask him? do help me..ur help is very appreciate.

owner firdausi said...

emm..tq lawat blog sy yg tak seberape ni..hehehe..tuan tanah sendiri pun dah lama tk jenguk blog..sibuk sikit skg ni...sy ni tak la teror sgt..tapi kalau dlm cinta ni dah byk la jugak pengalaman bercinta...bg sy tak salah kalau awak tanya dia terus apa sebenarnye yg tak kena?berbincang dari hati ke hati tu lebih baik dr memendam rasa..kalau memendam rasa hubungan akan jadi hambar nanti..sbb ade benda yg kita tak puasa ati..so bincang la secara elok..kalau ade yg dia tk puas ati suh dia terus terang..kalau dia terus terang nt jgn kita terus melenting lak..cuba bertenang..kalau tak dia tak cite sume..so rileks jee..mungkin dr situ akan ade jalan penyelesaian nt..kdng2 ade benda yg dia puas ati ngn kita tpi dia pendam je..tu yg hubungan jadi hambar tu..yg kedua lak..tu salah satu petanda dia sudah ade seseorang yg istimewa dlm hidupnyeee..selain dr kita...dalm erti kata lain ade kekasih baru..tu dr pengalaman sy sendiri laa..apa2 pun siasat la dulu..sy just bg pendapat jee...jgn biar ia berlarutan...apa nk ditakut wak..ingat satu jee..jodoh pertemuan ditangan tuhan..ia'alah kalau jodoh kita akan jadi milik kita jgak..kalau bukan akan terlepas juga nanti..lambat ngn cepat jee..tpi kita takleh pegang pepatah tu jee..kena berusaha laa..baru la jodoh dtng menjemput..hehehee...k..sabo yee...

ownerfirdausi said...

salam pada semua pengunjung firdausi..atas permintaan ramai slot ini dimasukkan semula sbb ade doa dan solat hajat yg diperlukan oleh pengunjung..harap doa dan solat hajat tersebut dapat membantu pengunjung firdausi..tq kerana melawat firdausi...selamat hari raya aidiladha 2009..

Anonymous said...

salam dan salam perkenalan..
saya amat tertarik utk berkongsi masalah dlm ruangan ini wpun pertama kali melayarinya..
saya berumur 29 thn tp jodoh masih terbuka.. munngkin punca terlalu setia sampai diri diperbodoh2kan.. menunggu apa yg tak pasti dalam idup ini.. percintaan kami hampir 6 thn tahun dan skrg diambang2 kehanduran angkara perempuan yg mulanya hanya rakan sekerja.. tp tembelang dah pecah bila perempuan itu mula memaki hamun saya.. selama setahun lebih lelaki itu gantung sy tak bertali.. hanya sy yg start yg telefon..sms.. wlpun sy ibaratkan perigi cari timba..melukut ditepi gantang.. tp tak ada hasilnya.. sy cuba tnya kata pts.. tp dia menyepikan diri..buang atau terima saya pun tak tau..hinggalah tembelangnya pecah dan bagitau..dia tetap tak ada apar2 hubngan..sedangkan perempuan yg anak 2 itu siap maki hamun sy.. adilkan tindakannya.. sy sendiri tidak tahu apa nak buat skrg ini. Umur semakin meningkat.. Impian sudah musnah..
terima kasih..

owner firdausi said...

salam...terlebih dahulu sy ucapkan terima kasih pada awak kerana sudi kunjungi blog sy yg tak seberapa ini..sy tumpang bersimpati pada awak diatas kejadian yg berlaku..mesti hati awak hancur kan???sedih sesangat..cuma bagi pandangan sy dlm situasi awak ni cubalah bg peluang diri awak tuk kenal lelaki lain dan cuba carik bahagia lain..6 tahun stu jangkamasa yg lama bg sy..sepatutnye hubungan itu sudah diakhiri dengan perkahwinan dlm usia yg sudah matang sebegini..sbb hubungan tu bkn dialam persekolahan..kalaulah benar lelaki itu benar2 syngkan awak..kenapa die menyepikn diri begitu lama??seolah2 awak tkde makne lagi disisinye..mungkin dia tidak samapai hati untuk bgtau perkara yg sebenar..kuatkan semangat awak..buka azam baru di tahun ini..jgn toleh ke belakang lagi..kita kena kuat..pasal pompuan tu biarkan je la die wak..ibarat kata "kalau kita layan bergaduh dgn orng gile kita pun turut gila sama.."sabo byk2 walau sakit ati...dan jalan terbaik skg ni buat la solat wak..istikharah..solat hajat..minta Allah tunjukkan jalan penyelesaian yg perlu awak ambil tuk setelkan masalah ini..i'alah awak mampu laluinye..dan i'alah kalau dia jodoh awak..kalian akan bersama jua..doa supaya Allah kembalikan hatinye pada awak jika dia jodoh awak dan lelaki yg terbaik tuk awak..jika ade masa cubalah baca buku Don't Be Sad..hasil tulisan Dr.Aid Abdullah Al-Qarni..buku tu bagus..i'alah moga awak temui jalan penyelesaiannyee..

owner firdausi said...

sy nk ucapkan terima ksih pada semua yg sudi dtng ke blog sy ni terutama yg turut sama dl ruangan ini..actualy sy dapat byk sms dr kaum lelaki yg bertanyakan masalah ini dkt sy..sy faham maybe mereka malu untuk luahkan masalah mereka disini..lagi2 mereka lelaki..emm..sy bknlah kaunselor atau orng yg arif dlm bab2 ni cuma sy akan cuba berkongsi pendapat brdasarkan pengalaman sy & kwn2 & pembacaan..apa yg sy boleh katakan disini..setiap masalh yg kita hadapi kemuncak kebuntuan kita..cubalah kita munajat pada yg Esa..bangun solat malam & mohon padanyee..pastu cuba berkawn dgn insan baru supaya kita dapat lupakan kekasih lama..sy harap kepada kaum lelaki/ saudar2 yg pernah sy kongsi pendapat berkaitan masalah ini sblm ini dapat jalan penyelesaiannye dan sedikit sbyk diharap pendapat sy itu boleh membantu anda..tima kasih..luah je masalah anda disini agar anda akan lebih tenang...

Anonymous said...

salam..sya tetiba rasa terpanggil untuk share citer saya kat blog ni, nice blog..
untuk pengetahuan kawan-kawan saya pun boleh dikatakan berat jodoh..kawin diusia 30 tahun dengan duda anak lima.Tapi perkahwinan kami hanya bertahan 5 bulan sahaja..entah di mana silapnya.
Saya amat menyayangi bekas suami, setiap hari saya menangis dan selama tempoh edah saya macam jadi "gila talak", tak boleh lupakan bekas suami.Terlalu menderita saya rasa, hidup seolah-olah tak ada maknanya.Ditempat kerja kawan-kawan menegur mata bengkak dan nasihatkan saya banyak bersabar di ats dugaan Allah.
setahun bergelar "janda" akhirnya Allah mempertemukan saya dengan suami sekarang yang kalu nak dibandingkan dengan bekas suami saya dulu bagai langit dengan bumi..Saya bersyukur atas nikmat kurniaan Allah yang tidak terhingga setelah saya menderita akhirnya Allah telah gantikan kepada saya jodoh yang lebih baik.Sebenarnya Allah menguji kesabaran kita dan mau melihat sejauh mana keimanan kita padaNya..Pada kawan-kawan yang masih belum bertemu jodoh, bersabarlah dan berdoalah kerana DOA merupakan senjata Ampuh untuk mendapatkan sesuatu dan jangan lupa sentasa baca al-Quran untuk menenagkan jiwa kita.Kadangkala Allah menghilangkan matahari, dan didatangi Guruh dan kilat, Puas kita mencari di manakah matahari, rupanya ada pelangi yang Allah hadiahkan untuk kita.
Sekian..

Sue said...

salam...

Jodoh tuh ditangan Allah, ken aredha bila belum dibukakan tp kena iktiar utk membukannya dengan doa... Allah x ubah sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubahnya sdiri..
Jom jenguk blogs saya.. http://nursyirah.wordpress.com

Anonymous said...

sebut pasal jodoh ni...boleh dikatakan saya ni seorang yang pendiam..kawan2 pun tak ramai..saya ada perkenalkan beberapa kawan lelaki kepada famili tapi famili tak suka sebab bukan dari negeri sendiri..kadang2 sedih jugak, ye la, orang senegeri pun tak pernah nak kat kita, tegur pun apatah lagik... tapi bila orang luar pulak, famili tak setuju...hmm....keje jauh dari famili lagi...nak jumpa orang senegeri rasanya sangat jauh...kadang2 rasa sunyi keseorangan, kawan2 yang dikenali dah kawen semua, beranak-pinak...tak selesa la nak ganggu hidup dorang....kesimpulannya, saya dah bersedia nak beri komitmen, tapi jodoh sampai sekarang tiada lagi....sedih hanya Tuhan yang tahu.....hmm

Anonymous said...

salam,

maaflah...just nak bertanya pada sape2 yg berdoa menggunakan doa di ats...

ape yang di maksudkan dengan "sebutkan nama orang yang inginkan jodoh"??

adakah maksudnya kita mendoakan org lain tue untuk ditemukan jodohnya??

atau nama sendiri??

ownerfirdausi said...

thanks sue..nice blog awak..sy ade lawat..byk info yg bermanfaat..emm..

berbalik pada masalh saudari yg mempunyai prob family tak suka kwn awak yg bukan satu negeri lak tu mmg susah gak tu..masalah besar la juga..cubalah slow talk dgn diorng(mak ayah) atau gtau contoh2 terbaik pasangan terdekat dgn family korang yg dah bahagia walaupun bukan satu negeri..tak semestinye satu negeri tu bagus semuanye..kalau alasan diorng susah nk blik kg kalu pasangan bukan satu negeri,terangkan dkt die kalau dkt pun..tak semsetinye ok dan boleh selalu balik gak..sy gitau cmni dr pengalaman kwn2 sy..akhirnye mak ayah diorng leh time..dlm pada itu doa2 la selalu moga terbuka hati kedua ibu bapa tu tuk terima orng yg kita suka..apa pun ingat balik pada jodoh..insyalah kalau jodoh kita dgn orng bukan satu negeri Allah akan permudahkan juga bila sampai saatnye nt..cuma kena usaha lebih skit..