Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI, : PROMO KOPERASI:MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80% :RATE SERENDAH 3.99 % ==> NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 3.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA .. BERMINAT CALL SY : YATI - 019 233 4763 Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Friday, July 18, 2014

BERSYUKUR DARI HATI MENJEMPUT REZEKI DAN MEMPERMUDAH URUSAN..PERBAIKI DAN JAGA HUBUNGAN DGN ALLAH..ALLAH AKAN JAGA URUSAN KITA-7 GETARAN KESYUKURAN

Photobucket
BISMILLAH...DGN NAMA ALLAH...

salam buat sahabatku...moga artikel kali ini dapat di publishkan..insyaallah..dgn izin Allah..sudah byk kali sy ingin sharekan terapi kesyukuran di laman firdausi ini tetapi ade je halangan...insyaallah moga kali ini berjaya dikongsikan...

pasti ramai diantara kita mengahadapi pelbagai masalah dlm hidup..duit xlekat..xckup..ade je yg kuar..hubungan dgn org xok..family sakit...maslah tmpat keje..mslah ngn bos..msalah ngn jiran..hati tak tenang..mcm2 lagi..kadang2 kita tak tahu sbb apa punca kita jadi macm tu..sy sekadar ingin kongsikan sedikit perkongsian disini..moga2 ade perubahan dlm hidup kalian semua..dgn izin dan bantuan Allah..biasanya hidup kita masih byk bermaslah sbb kita masih bermasalah dgn Allah dan tak bersyukur..pasti ramai diantara kita ckp sy bersyukur..selalu ckp alhamdulillah bila dpt sesuatu nikmat...tapi sbnrnya kita tak bersyukur dr hati lagi yg sebenarnya..syukur adalah gembira dgn sesuatu perkara yg kit a sukai / tidak...



insyaallah bila kita bersyukur dari hati dan betulkn beberapa perkara yg pnting..ade perubahan dlm hidup kita....antaranya ::

1-Betulkan niat kita...buat sesuatu semuanya SEMATA2 KERANA ALLAH..datangkan dgn hati..bkn setakat ucpan semata..solat kerana Allah bkn pahala.. sedekah kerana Allah bkn tuk murah rezeki..solat duha kerana Allah..bukan tuk jemput rezeki...kejarlah pemilik kekayaan iaitu Allah...bkn kekayaan...kejarlah pemilik rezekiiaitu Allah bkn rezeki..jika kita mndapatkan cinta pemilik kekayaan..rezeki dll nya kita akan dp semuanya...rezeki akan dtg pada kita...(tapi usaha tetap usaha la..jgn tk keje dan tak usaha  plak..tu tanggungjwab kita...)

2- JANGAN PERNAH RASA MEMILIKI...jgn rasa kita yg punya..sbb semuanya bkn kita yg  punya..Allah yg punya..anak...rumah..harta..isteri..suami..apa lagi..mcm2 lagi kan..Allah bg   pinjam  je kt kita..slama ni kita tahutapi dibibir shaja..tak letak dihati dan fikiran kita..qalbu kita..semakin kita rasa tdk memiliki semakin kita akan rasa ringan dgn hidup ini..tadk akan  bersedih sbb bkn yg kita punya..kita tak de apa..

3- jika dipuji pulangkan pujian itu pada Allah...hebat itu milik Allah..bijak itu milik Allah..cantik itu  milik Allah...contoh org ckp :waaa..hebatnya ko buat bangunan ni...jwblah 
subhanallah..hebat   itu milik Allah..terima kasih...selagi kita rasa hebat itu kita..ilham/idea tu dr
akal kita..cantik tu kita..tanpa kita sedar Allah akan tarik blik semua tu dr pelbagai cara..walau 
susah tuk lakukan..marilah sama2 kita cuba buat..praktikkan...

4- BERSYUKUR DARI HATI...antara sbb kita tak syukur rezeki kita Allah tarik blik...kereta rosak lah..kna byr tu lah..bayr ni lah..kuar byk masuk..byk kuar..salah satu sbb adalah sbb kita tak bersyukur..tak bersyukur dari hati...sy akan share 7 getaran kesyukuran nt...terapi  kesyukuran..terlalu byk nikmat Allah yg pertlu kita syukuri..bkn 7 je..ni adalah salah satu terapi tuk kita tuk mendidik diri dan hati bersyukur dari hati...syukuri dari sekecil2 nikmat kpda sebesar2  nikmat..hatta kita dapt mkn nasi ayam sekalipun..syukur pada Allah..semkin kita  syukur sekecil2 perkara semkin Allah tambahkan rezeki...

5- DIHATI BIAR CINTA PD ALLAH LEBIH BYK DR MAKHLUK..LEBIH BYK INGAT PADA ALLAH DARI MKHLUK..INGAT DAN SYG  MAKHLUK SEADANYA SHAJA...JGN LEBIH DARI ALLAH...


7 getaran kesyukuran...buat selama 40 hari berturut2..miss sehari mulakan dr awal blik..sebaiknya dilakukan selepas solat subuh..atau waktu pagi..kalau tak sempat boleh dibuat waktu lain..janji hari yg sama..nyatakan/ahirkan 7 benda yg kita syukur..yg berbeza setiap hari...jgn copy paste..tulis satu satu..nk tulis dlm buku pn boleh..nk share kt group whatsapp/fb pn bole..blog pn bole..tu yg sebaiknya..share apa yg kita syukuri tu...BUAT DARI HATI...zahirkan dari hati kita..nt sy akan tunjukkan contoh...jika kita bersyukur dari hati dan jaga beberapa perkara yg sy gtau tu..

INSYAALLAH..DGN IZIN ALLAH.. PERUBAHAN BESAR BERLAKU DLM HIDUP NT..HIDUP LBH MUDAH..MSALAH SETEL.HUBUNGAN DGN MANUSIA AKAN OK..HIDUP LEBIH TENANG..REZEKI MELIMPAH RUAH DATANG PADA KITA...HUTANG BOLEH SETEL....

sy tak nak ckp lebih2..sy nk korang buat sendiri dan rasakan...perubahan akan dirasai bila buat dari hati..sikap kita akan berubah sama nt..TAPI INGAT!!! BUAT KERANA ALLAH..NK BERSYUKUR PADA ALLAH..BETULKAN NIAT DULU...TIAP KLI NK BUAT APA PUN..



contoh 7 getaran kesyukuran :

7 getaran kesyukuran: 

 1-ya Allah ya tuhanku aku sangat bersyukur di atas nikmatmu hari ini kerana masih dipinjamkan nafas untuk menikmati udaramu..msh berpeluang utk meneruskn khdupn ini.. 

 2-ya Allah ya tuhanku aku sangt bersyukur diatas nikmatmu hari ini kerana dipinjamkn sepasang mata utk menikmati keindahan wajahmu..utkku melihat keindahan alam ciptaanMu ini..memudahkn urusan khdupn ku..tetapi ya Allah..kdg2 mata ini memndang perkra yg tdk Kau sukai dn tdk Kau redhai..ampunkanlah dosa mata ini ya Allah.lindungilah ia..aku tdk mampu tnpa bntuan drMu..

3- ya Allah ya tuhanku aku sangat bersyukur diatas nikmatmu hari ini krana masih dipinjamkn 2 kaki yg membolehkn diri ini berjalan mnjalani khdupn harian..beribdat pdMu..ke majlis2 ilmuMu dn ke rumahMu..brjlan tuk menikmati keindahan alam ciptaanMu..tetapi ya allah kdg kala kaki ini melangkh ke tempat yg tdk Kau sukai..ampunilah ia ya Allah..dn lindungilah ia..aku tdk mampu tnpa bantuanMu ya Allah.. 

 4-ya Allah ya tuhanku aku sgt bersyukur diatas nikmatmu hari ini kerana Engkau sentiasa mendengar rintihanku..doaku..dn sentiasa membantuku disaat aku memerlukan bantuanMu..

5-ya Allah ya tuhanku aku sgt bersyukur diatas nikmatMu hari ini kerana masih dipinjamkn sepasang telinga yg sempurna utk ku mendengar..dgn telinga kurniaanMu ini aku boleh mendengar kalam suci mu..bacaan Alquran..yg mendamaikan jiwaku disaat suka dan duka..bole mendengar bunyi bunyian..perbualan makhluk lain..mendapat ilmu melalui pendengaran ini.. ya Allah hambamu ini manusia biasa..kdg2 telinga ini selalu mendengar prkara yg tdk Kau sukai..ampunilah telinga ini ya Allah..Kau lindungilah telinga ini dr mendengar umpat keji..perkara xelok dn benda2 yg tdk Kau sukai..kdg2 hambamu ini alpa ya Allah.. 

 6- ya Allah ya tuhanku aku sgt bersyukur diatas nikmatmu hari ini kerana masih dipinjamkan lidah dan mulut utk ku bercakap dn berkata2 dgn sempurna..dgn kurniaanMu ini membolehkn aku membaca kitab suci alquranMu..mengalunkn bacaan ayat suci alquranmu.. dgn kurniaan ini juga diri ini mampu berkomunikasi dgn manusia+makhluk lain..membantu mereka yg memerlukan..memudahkn proses tk mencari rezekiMu.. 

 tapi ya Allah kdg2 lidah ini selalu melukakn hati insan lain dgn kata2 yg xsepatutnya.. maafkanlah hambaMu ini ya Allah krana hambamu ini menggunakn kurniaanMu ini dgn cra yg xsepatutnya..ampunilah hambamu ini ya Allah..lidah ini.. ya Allah lindungilah lidah ini dr mengucapkn kata2 yg tdk Kau sukai..bimbinglah lidah ini..spya ucpn yg keluar dr lidah ini kata2 yg Engkau sukai..aku tdk mampu mengawalnya tanpa bantuan drMu.. 

 7- ya Allah ya tuhanku aku sgt bersyukur diatas nikmatMu hari ini kerana masih dipinjamkn sepasang tangan yg cantik dn sempurna..yg masih sihat dn boleh bergerak..dgn kurniaan nikmatMu ini aku masih boleh bersolat dn beribadat pdMu dgn mudah..selesa..dgn nikmatMu ini juga aku bole melakukan aktiviti harian..masih boleh menulis tk menuntut ilmu..tk bekerja mncari rezeki dn sbgnya..tp ya Allah..hambamu ini insan biasa yg sentisa melakukan kesalahan dn dosa.. kdg2 menggunakan nikmatMu ini tk perkara yg xsepatutnya..prkara yg tdk Kau sukai.. ampunkanlah segala dosa hambaMu ini ya Allah..dosa yg tlh dilakukan oleh tangan ini..pelihara dn lindungilah ia ya Allah.. sesungguhnya hambaMu ini lemah dn xmampu tuk mngawalnya tanpa bantuan drMu..

ya allah terima kasih diatas segala nikmatMu.. alhamdulillah..moga hambamu ini mampu mnjadi insan yg sntiasa brsyukur pdMu..insyaallah..amin

NOTE :

bersyukurlah setiapa hari dan sepanjang masa bkn sekadar 40 hari sahaja..itu hanya latihan diri kita tuk permulaannya...setiap kali kita bersyukur Allah akan tambahkan nikmat itu...brsyukur melalui perkataan..perbuatan dgn taat pada Allah..hadirkan dgn hati...
Photobucket

No comments: