Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI,

:
PROMO

KOPERASI:
MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80%

:RATE SERENDAH 4.99 % ==>

NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA

..

BERMINAT
CALL SY : YATI - 019 233 4763


Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Friday, May 2, 2014

KETAGIH BER WHATSAPP??..WECHAT??..FACEBOOK DLL??..KESAN DAN APLIKASINYA DLM KEHIDUPAN-TELEFON BIMBIT ANDROID

Selamat petang semua...dh lama betul sy tak post artikel baru...ptg ni sy tak nak kupas isu diatas dgn terlalu serius atau mendalam..cukup sekadar perkongsian pegalaman dan sedikit pndangan peribadi berkaitan isu tersebut..

telefon bimbit skg ni bukan lagi menadi kemewahan dlm hidup kita semua..tapi sudah menjadi satu keperluan dlm hidup..dari yg kanak2 hingga kpada dewasa..telefon enis anroid byk memberi impak yg besar kpda penggunanya...dgn hnya access internet melalui telefon..aplikasi spt whatsapp..wechat..line dll bole berfungsi dgn jayanya..boleh berhubung dgn percuma..tdk lagi perlu topup kredit/byr bil bulan2..hnya perlu byr tuk line internet shaja..

macam2 telefon bimbit skg ni yg menggunakan teknologi tersebut spt lenovo..samsung..dll..

apa lebihnya menggunakan telefon yg boleh support aplikasi ni semua??bnyak baik dan bururknya..antara kebaikannya adalah dgn menggunkan aplikasi spt whatsapp,wechat,line dll.. dapat hantar sms percuma....call pn percuma..dapat video call percuma..so dah save duit byk kt situ..sbb dah tak perlu lagi topup kredit/bayar bil yg melambung tinggi..send gambo pun mudah jeee...memudahkan interaksi..bole berdiskusi secara berkumpulan dn sebagainya...

tapi semua kemudahan ini kalau disalah gunakan byk buruknya juga..sbbnya disebabkan kemudahan dan teknologi secanggih ini juga menyebabkan ramai yg dah leka dgn telefon..dah xboleh berpisah dah..memanjang dgn tel dan whatsapp dn yg sewaktu dgnnya..lagi2 kalau mereka yg masih lagi berada di bangku skolah..sedikit sebnyak mmg memberi kesan yg tak elok kpda pelajaran kalau tak dikawalnya..bg orng dewasa pula kdng2 disebabkan kemudahan ini ade yg bercerai berai sbb masing2 dah temui pasangan yg baru...

disebabkan kemudahan ini juga kebanyakn dr kita lebih suka berdua dgn telefon dr bersosial dgn kwn2..spt bermain bersama2 dn sebagainya...hubungan silaturahim seolah2 sudah longgar dan berkurang..xkira dirumah..luar..masing2 lebih suka melayan telefon dr kwn2 dn orng2 yg datang..keadaan sebegini amat membimbngkan jika tdk dikwal..lagi2 diperingkat kanak2..kuasa internet amat memberi kesan dlm khipun rakyat malaysia dn dunia skg ni..

gunakanlah kemudahan ini kearah yg lebih bermanfaat dn seadanya shaja...jgn mnjadi hamba telefon dan internet semata2..padahal byk manfaat yg boleh diambil..sbnrnya telefon jenis mcm ni boleh  kita download waktu solat..kamus bahasa..belajar secara offline..bi-bm..bi-arab..bm-bi dll bahasa..tu mmg bermanfaat..cara cepat tuk kita cari makna dan belajar..software tuk belaar bahasa arab pn ade..belajar al quran..belajar solat..mcm2 lagilah..download al-quran..terpulng pada kita..menggunkan kemudahan tersebut...

kalau kita guna kearah kebaikan..byk mnfaatnya..kalau salah menggunkannya buruk jadinya..jgn kita layan telefon smpai tak sempat tuk buka dan baca alquran..bersama keluarga dn kwn2..biarlah sekadarnya dn masa tertentu shjja...berpadalah kita..bgtu juga anak kita..jgn dididik mnadi hamba teknologi semata2..sbb ia akn mempengaruhi tumbesaran mereka..biar akidah mereka dan kita mantap terlebih dahulu barulah kita tahu tuk menempatkan sesuatu perkara itu ditempatnya ..tdk berlbihan dn tidak memeudaratkan...jadilah pengguna yg bijak..yg boleh merubah diri kita mnjadi seorng yg berilmu dan bermaklumat serta berjaya dlm hidup dgn tdk menggadaikan akidah dan melupakan hakikat sebenar yg mana kita adalah hamba Allah yg ade tugasan yg perlu dilaksanakannya diatas muka bumi ini..moga kita mampu mnadi hamba yg bersyukur..insyaallah..