Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI,

:
PROMO

KOPERASI:
MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80%

:RATE SERENDAH 4.99 % ==>

NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA

..

BERMINAT
CALL SY : YATI - 019 233 4763


Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Wednesday, October 2, 2013

BAHASA BADAN MAMPU MENJELASKAN APA YG INGIN DISAMPAIKAN..WALAU TDK DILUAHKAN DGN KATA2..

Rabu..3/10/13..b.baru bangi

ASSALAMUALAIKUM...

Dah agak lama juga sy tak menulis di blog ni..minta maaf pada semua pngunjung laman firdausi yg menantikan post2 terbaru dr saya..bkn disebabkan kekangan masa yg utamanya..tapi ade beberapa masalah utama yg harus diselesaikan dan disetelkan..insyaallah hopely semua akan setel dlm masa terdekat ni...

Hari ni sy ingin sentuh sedikit pasal isu yg sy ketengahkan tu...rasanya rata2 dari kita pasti tahu berkaitan tajuk tu..bahasa badan..apa sebenarnya huraian yg senang difahami berkaitan dgn bahasa badan tu..??apa yg kita faham sebenarnya...bahasa badan dlm erti kata yg mudah difahami ialah reaksi atau tindakan yg kita pamerkan terhadap sesuatu perkara atau persoalan tanpa perlu kita meluahkan kata2..respon yg kita tunjuukkan..selalunya bahasa badan lagi memberi impak yg besar dalam menyampaikan sesuatu perkara..tetapi kekadang tak semua orng mampu menafsirkannya dgn tepat apa yg ingin disampaikan itu hnya dengan melalui bahasa badan..bila ini dah berlaku maka akan berlaku komunikasi yg tdk kesampaian nt...

Contoh bahasa badan yg selalu kita gunakan seharian kita ialah spt kadang2 kita tidak berpuas hati dgn sesuatu perkara..tetapi kita tdk mampu tuk meluahkannya/tdk mahu tuk meluahkannya..maka protes tersebut ditunjukkan dgn mimik muka...mata.. yg menjelaskan ketidakpuasan hati itu..mulut mampu menipu..tetapi mata tdk mampu menipu kita..dia mampu menjelaskan apa yg kita rasa..bgtu juga dgn bahasa badan..jelingan mata dan sebagainya...

Bagi mereka yg mempunyai kelebihan..kemahiran..pengetahuan dan ilmu dlm menafsir gerak geri tersebut setiap apa yg ditunjukkan itu sudah cukup untuk memberikan mereka pelbagai tafsiran dan luahan apa yg kita rasa..tak perlu diungkapkan dgn kata2..kdng2 kalau kita renungkan balik atau perasan..pernahkan bila seseorng itu  marahkan kita,,dgn hnya memndang matanya shja cukup kita dapat merasaai kemarahan tersebut..bgtu juga dgn hati..ikhlas atau tidak seseorng itu pun kadng kala kita dapat merasaainyaa..smpai pada hati kita..itu dr segi contact hati..bila difikirkan balik..besar dan agungnya ciptaan Allah..

Pernah x berlaku dkt korang semua bila berkunjung ke rumah seseorng/kawan/kenalan berlaku kejadian yg tidak menyenangkan..hanya dgn reaksi badan yg ditunjukkan..sp pnh mengalami perkara trsebut..dan bila berlaku perkara trsebut sy ingatkan diri sendiri spya berhati2 dan jangan buat benda yg sama pada orng lain/tetamu yg dtg sebagaimana yg brlaku pada sy...cerewet macam mana pun kita jgnlah kita tunjukkan kecerewetan kita didepan tetamu..cerewet tak bertempat..pasti lain kali orng tidak akan datang ke rumah kita lagi..bila tak puas hati ditunjukkan dgn wajah yg cukup masam mencuka..dgn mimik muka yg menjengkelkan dll..seolah2 kita tlah melakukan kesalahan yg besar..

Padahal takde apapun..boleh x korang byangkan jika akhbar yg tdk kotor yg korang alaskn makanan masa makan td korang tak buang sbb dah melayang ketepi..bila dtng nk kemas tgk2 dah tkde..ingatkan tuan umah dah buang dulu masa basuh pinggan mangkuk yg dimakan kt dapur dia tadi..tetiba dijadikan isu..boleh dia amik paper tu tunjuk kt kitaa..."eiii..paper tak buang"...dgn muka yg cukup masam dan menjengkelkan..pasti korang terkejut kan.."eh..ingatkan dah buang..sbb tadi xde"..jawab kita dgn wajah yg terkejut dan tdk menyangka..wjah dia mmg still macam tu..dalam hati sy..ya Allah dia ni..sampai mcm tu skali..tak sangka pulak..seorng yg educated..nampak tinggi agamanya tapi mcm ni gayanya melayan tetamu..walau kwn sndiri dan orng yg kita biasa dan kenal..

masa tu hati sy terdetik lpas ni xdelah lagi sy nk dtng ke umah dia lagi kecuali klau betul2 ade urusan yg betul2 pnting..beringat..dn ingatkan diri sendiri jgn buat cmtu kt orng..ckup dgn bahasa badan yg dia tunjukkan mampu memberitahu segalanya apa yg dia rasa..kalau kita xbersedia tuk menerima tetamu gtau awal2..insyaallah orng akan memahami..jgn hnya mendiamkan diri dan kemudiannya menunjukkan reaksi yg sebegtu..orng akan meluat nt dgn sikap kita yg tak sepatutnya tu..jgn nak bercerewet tak tentu hala tanpa tahu cerita dan situasi yg sebenarnya..lagi2 melibatkan tetamu..bersihkan hati kita...insyaallah kita takkan bertindak sebegitu..tuk ingatan sy yg utamanya..dan kita semua amnya..sedangkan begtu besar kelebihan tetamu yg berkunjung di rumah kita...

sejak dr hari tu sy ingatkan diri sendiri hati2 lah..dan jgn lah bersikap dgn sikap yg prnah orng buat pada kita..tak payahlah nk rajin sgt berziarah melawat kwn..kdng2 orng mungkin tak gembira dgn kedatangan kita/tak bersedia tuk menerima tetamu tetapi tak diluahkan...moga Allah bersihkan hati ini..moga dgn hati yg bersih akan terpamer dgn perbuatan dan akhlak yg elok..benarlah dgn kata2..hati yg bersih dan suci akan terpamer di wajah dan akhlak..kalau hati kita kotor dan sebaliknya akhlak kita juga buruk..tak perlu kita hipokrit dan berpura2..moga kita yg hina ini mampu menjadi insan yg lebih baik dn mampu membahagiakan orng lain..insyaallah..maafkan sy diatas tulisan yg tak seberapa ni..moga ade yg bermanfaat..


Kelebihan menyambut tetamu berdasarkan hadis :


Rasulullah SAW bersabda :

1. "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendakla ia memuliakan tamu-tamunya, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah menjaga hubungan silaturrahimnya, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia berkata baik (benar) atau lebih baik diam." [HR. Bukhari Muslim]

2. "Apabila masuk tetamu pada satu keluarga (rumah), maka dimurahkan Allah rezeki keluarga itu, dan apabila tetamu itu keluar, maka Allah mengampuni dosa-dosa keluarga itu." [HR. Dailami dan Anas]

3. "Sesungguhnya apabila tetamu masuk pada rumah orang mukmin, maka Allah limpahkan 1000 berkah dan 1000 rahmat pada ahli rumah tersebut." [Durratun Nasihin, hal 22]

4. "Barang siapa memberi makan terhadap saudaranya sesama muslim yang sesuai dengan keinginannya, maka Allah mengharamkan dia dari api neraka." [HR. Hakim]

5. "Sungguh, secepat-cepatnya sedekah yang diterima Allah ialah menghidangkan (oleh seseorang) akan makanan yang baik, kemudian ia suruh saudara-saudaranya untuk menikmatinya." [HR. Ibnu Abu Dunya]

6. "Sesungguhnya, malaikat selalu mengucapkan selawat atas seseorang, selama hidangannya masih tersedia." [HR. Hakim dan Tarmizi]