Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI, : PROMO KOPERASI:MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80% :RATE SERENDAH 3.99 % ==> NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 3.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA .. BERMINAT CALL SY : YATI - 019 233 4763 Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Friday, December 16, 2016

Pembuka Kata Dari Owner Firdausi

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini....diharap ade maklumat yg boleh dikongsi bersama2 dengan pengunjung...tidak kiralah informasi dari segi perniagaan, kerjaya, pandangan, petua, karya2 dan lain-lain......so selamat melayari teratak TamanFirdausi...


"..Buat semua Teman Firdausi..Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang...seucap janji membuat kita percaya..sekecil luka akan membuat kita kecewa..tetapi..sebuah persahabatan akan selamanya bermakna.." 

Sesekali Jadilah kawan yg mendengar dari yg hanya bercerita..ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan..kerana dia juga seorang insan biasa..yg mempunyai hati dan perasaan..yg ada rasa takut,ada rasa bimbang..sedih dan kecewa.. 

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan teman dan kawan sebagai kekuatan..Jadilah kita kawannya itu..Kita selalu melihat dia ketawa..tetapi mungkin dia sebenarnya tidak setabah yg kita sangka..Disebalik senyumannya itu mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan..Disebalik ketenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan..Kita tidak tahu..tetapi jika kita menjadi sahabat sepertinya mungkin kita akan tahu..tahu apa yg diketahuinya..dan rasa apa yg dirasainyee…

"♫.•♥.••♫.•♥.•Duhai shabat2ku...Jadikanlah dirimu mawar yang menyeri di jalan dakwah dan biarkanlah mawar itu terpaksa di lukai oleh onak dan duri untuk merasai harumnya kasih Ilahi ♫.•♥.••♫.•♥.•

"♫.•♥...buatmu sahabat...bercintalah dahulu dgn Pencipta Cinta agar cinta kepada insan tercipta.."♫.•♥...

Photobucket

Saturday, November 26, 2016

Don’t Underestimate Anyone Because Everyone has a Different Story!

Photobucket
Don’t Underestimate Anyone Because Everyone has a Different Story! 



 A poor boy was in love with a rich man daughter….
One day the boy proposed to her and the girl said…
”Hey! Listen, your monthly salary is my daily hand expenses.
.How can I be involved with you..?
 How could you have thought of that?
 I can never love you, 
so forget about me and get engaged to someone else OF your level” 

 But somehow the boy could not forget her so easily…..
Some time 10 years later they stumbled into each other in a shopping mall. 
 The lady again said….,”Hey.. ! You! How are you? Now I’m married and do you know how much my husband’s salary is..? $15,700 per month! Can you beat that? And he is also very smart” 
 The guy’s eyes got wet with tears on hearing those words from the same lady…. 

A few seconds later, her husband came around but before the lady could say a word her husband seeing the guy,said…… “Sir you’re here and you’ve met my wife..” 
Then he said to his wife,”This is my boss, I’m also one of those working on his $100 million project! And do you know a fact my dear? My boss loved a lady but he couldn’t win her heart….That’s why he has remained unmarried since. 

How lucky would that lady have been, if she had married this my boss now? These days, who would love someone that much he said all these to his wife. The lady looked in total shock but couldn’t utter a word….

 Final Words: Life is so short and it’s just like a mirror. You can only see as much as it reflects. So don’t be too arrogant or proud by looking down on others because of their current situations. Things get changed with time just like the weather..! Don’t underestimate anyone because everyone has a different story!

Photobucket

Wednesday, November 16, 2016

KITA BAHAGIA KERANA SENTIASA BERSYUKUR...BKN BRSYUKUR STLAH BAHAGIA...

Photobucket

Arini sy nk share sdkit cerita simple tp pasti ade pngajarannya....moga brmnfaat......

~al kisahnya si katak dn si siput..~

Ada seekor siput selalu memandang sinis terhadap katak_.
Suatu hari, katak yang kehilangan kesabaran akhirnya berkata kepada siput_ :

"Tuan siput, apakah saya telah melakukan kesalahan, sehingga Anda begitu membenci saya?_"
Siput menjawab_ :
"Kalian kaum katak mempunyai empat kaki & dapat melompat ke sana ke mari,_
Tapi saya mesti membawa cengkerang yang berat ini, merangkak di tanah, jadi saya merasa sangat sedih_"
Katak menjawab_ :
"Setiap kehidupan memiliki penderitaannya masing2, hanya saja kamu cuma melihat kegembiraan saya, tetapi kamu tidak melihat penderitaan kami (katak)_"


Dan seketika, ada seekor helang besar yang terbang ke arah mereka, siput dengan cepat memasukkan badannya ke dalam cengkerang, sedangkan katak dimangsa oleh helang_...
Siput terharu_...

Akhirnya baru sadar_... ternyata cengkerang yang di milikinya bukan merupakan suatu beban_...
tetapi adalah kelebihannya_...

*_Nikmatilah kehidupanmu_*..
*_Tidak perlu dibandingkan dengan orang lain._*
*_IRI HATI_* _kita terhadap orang lain akan membawa lebih banyak penderitaan_...
rezeki tidak selalu berupa emas, permata atau wang yang banyak, bukan pula saat kita di rumah mewah & pergi berkereta
_rezeki sebenarnya adalah_ *_jiwa dan hati yang tenang_* ... Kerana ketenangan dan kebahagiaan itu sangat mahal_...

"Kerana bukan kebahagiaan yang menjadikan kita ber-SYUKUR_...
*_Tetapi berSYUKURlah yang akan menjadikan hidup kita bahagia_*
..syukur selalu..

Photobucket

Monday, April 18, 2016

KENAPA MANUSIA MENJERIT KETIKA MARAH...?? SBB HATI BERJAUHAN .....

Photobucket kenapa manusia menjerit masa marah?

seorang syeikh berjalan dgn para muridnya.mereka melihat ade sebuah keluarga sdg bertengkar & saling berteriak

syeikh tersebut brpaling kpd muridnya & bertanya: " mengapa org saling berteriak jika mereka sdg marah?"

salah seorng murid menjawab: "kerna kehilangan sabar sbb itulah mereka berteriak"

"tetapi mengapa harus berteriak kpada org yg berada disebelahnya?"
bukankah pesan yg diucapkan boleh disampaikan dgn perlahan saja?" tanya syeikh menguji murid-muridnya..

muridnya pun saling memberikan jawapan,namun tidak satu pun jawapan yg mereka sepakati.

 

Akhirnya syeikh berkata: "bila dua org sedang marah,ketahuilah hati mereka sdg berjauhan.Untuk dpt menempuh jarak yg jauh itu,mereka mesti berteriak agr perkataannya dpt didengar.…semakin marah,maka akan semakin kuat teriakannya.karena jarak kedua hati semakin jauh".

"begitu juga sebaliknya…,disaat kedua insan saling jatuh cinta?" tanya syeikh
"mereka tidak saling berteriak antra yg satu dgn yg lain..mereka berbicara lembut kerana hati mereka berdekatan..jarak antara ke 2 hati sgt dekat. "

"bila mereka saling lagi menyintai apa lagi yg trjadi? ", mereka tidak lagi bicara..mereka hanya berbisik dan saling mendekat dalam kasih sayang pada akhirnya,bahkan mereka tidak perlu lagi berbisik..mereka cukup hanya dgn saling memandang..itu saja..sedekat itulah 2 insan yg saling mengasihi.."

 

syeikh memandang muridnya dan mengingatkn dgn lembut : "jika terjadi pertengkaran diantara kalian..,jgn biarkan hati kalian berjauhan...jgn ucapkan perkataan yg membuat hati kian menjauh...karena jika kita biarkan.., satu hari, jaraknya tidak akan lagi bole ditempuh..!! "

Photobucket

ALKISAHNYA..CERITA TENTANG AKU DAN REZEKI

alkisahnya......ttg aku...

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.


Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.
Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.
 Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.
Allah menjamin rezekiku, sejak 4 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..
Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.
Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.
Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.

Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"
Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...
 
Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.

Sunday, March 20, 2016

JANGAN BERLENGAH../BERTANGGUH DLM SETIAP PERKARA..KERNA SIKAP ITU ENGKAU AKAN KEHILANGAN SESUATU BUAT SELAMA2NYA/MENANGGUNG PADAHNYA

21/3/16..isnin..selangor

sel pagi...terlebih dhulu sy ingin minta maaf co dh lama betul xpost artikel kt main page...sy byk post kt ruangan bicara hati owner firdausi je...maafkn juga kerana disebabkan pelbagai perkara sy sudah tidak seaktif dulu lagi menulis dilaman firdausi ini...insyaallah jika diizinkan Allah pabila semua ok sy akan cuba tuk selalu berkongsi cerita/info disini..

arini sy xdela nk kupas dgn dtail isu ni..skadar tuk kongsi sedikit pengalaman yg mana mybe sedikit sebnyak boleh dijadikan panduan/teladan buat semua shabat2 firdausi disini...

pepatah ade mngatakan sikit2 lama2 jadi bukit....ye betul...dari sedikit bila dikumpul2 lama2 akan jadi banyak...secara fitrahnya lbh kurang bgtu..tidak kira apa jua perkara..scra normalnya bngtu...kalau benda/perkara yg baik alhamdulillah..mmg bgus sgt..tetapi bila perkara itu bole menimbulkan kesan lain effectnya kita yg akan tnggung sndiri...

cnthnya sprti hubungan kita dgn seseorg...smaada org yg kita syg..suami/isteri/kekasih/keluarga/kwn2 dan sebagainya...kadg2 bila timbul sesuatu perkara/ade maslah/persoalan kita byk pendamkan/tdk berkongsi dgn pasangan kita..dgn tanggapan xnak bebankan die..xnak die susah hati dn sbgnya..bila ade perkara yg buat kita kecik ati juga kita pendamkan..pada peringkat permulaan mybe kita xrasai kesannya..tetapi lama kelamaan ia akan mnyebabkan hubungan itu akan semkin hambar dn seoalah2 ade sekatan ditengahnya..tdk telus..masih ade bnteng..perasaan juga bole mnjadi semakin pudar..kadg2 dgn sikap kita yg sebegtu akan buatkan psgn/pihak satu lagi salah faham dll...

tuk bina sesuatu hubungan mngambil masa yg lama..tetapi tuk meruntuhkannya dlm sekelip mata shaja..mncegah itu lebih baik dr meraati..jika kita dah smpai peringkat tuk merawati belum tentu lagi akan sembuh/pulih..jikalau pulih pn mybe sudah tiadak akan sprti dulu lagi..bgtulah juga dgn hubungan kita..oleh itu jgn biarkan sesuatu perkara itu telah membukit/menimbun byknya..jgn bertangguh/berlengah...selesaikan segera..letak diri kita disituasi kita dan dia..baru kita dpt rsai apa yg dirasa...

bgtu juga dgn kesihatan diri dan penampilan diri kita..kdg2 disebabkan byk maslah..stress dan sebagainya kita mkn sesuka hati kita..tidak ambil apa2 supplement tuk mengawal berat badan kita padaa awalnya yg akhirnya menyebabkan berat kita naik sedikit demi sedikit...kita masih tidk peduli..sehingga satu tahap berat kita telah brtmbh shingga 17kg dn sebagainya dr berat normal..ramai yg tegur kita sudah gemuk barulah kita tersentak dan kalut...barulah kita cuba tuk turunkan berat badan dgn macm2 cara dn produk...bila dah smpai tahap bgni ade yg mmg susah nk turunkn berat mmg akan stresss..sbb berat payah nk turun...

badan juga dh makin berat..kwn2 dah pnggil makcik...bila brdepan dgn keadaan mcm ni kita akan tmbah stress dan kurang keyakinan..bg mereka yg sblmnya berat normal dan kurus..xpernah gemuk..tetiba jadi gemuk.. akan lebih tertekan sbnrnya..nk cpt2 berat turun..akan risau dll...perasaan tu biasanya kita akan rasa..bila dah berat naik thap yg byk bukn mudah tuk trun dan pasti akan mkn masa..wang dn sebagainya...penyakit pn bole muncul tiba2..tapak kaki sakit...mudah mengah dan sesak nafas..nk beribdaha pn dh xberapa selesa bila bdn dah besar..trutama masa nk solat..dn byk lagi kesannya..

jadi..cegah awal2..bg mereka yg xalami lagi jgn pndang ringan bnda ni..jadikan iktibar..bila dh jd bgni..jgn putus asa dan lemah smngt pula..kna terus bngkit dah..dptkan blik berat asal.. diketika ini..kita mmg kena jga pemakanan..amik apa2 supplmnt tambhan yg selamat tuk diguna..tuk turunkan berat.. dn sorok penimbang berat tu..jgn selalu timbng..timbng sbln sekali/2 mnggu skli/bila rasa bdn dah mulai susut..kalau x nanti akan stress...waktu bgni kita akan rindukan saat kita kurus dan badan kita cantik dulu..tak sabar nk kembali kesaat tu..jd sprti itu balik...tapi bkn mudah...perlukan smngat yg tinggi...

jadi...tuk ingatan diri kita..lps ni jgn lagi biarkan sesuatu perkara tu berlartutan/bertangguh dgn masa...jgn lengah2 kan..kalau dlm hubungan kita bole hilang org yg tersyang...dlm penmapilan kita akan kehingan keyakinan dn sbgnya..ini adalah tuk peringatn diri sy juga...moga kita semua mampu jadikan peringatan dn iktibar di masa akan datg..kalau tgh hadapi situasi ni jgn putus asa..jgn tido lagi..kna terus bertindak..insyaaallah bykkn sabar..pasti kita berjaya nt...good luck...