Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI,

:
PROMO

PROMOSI PEMBIAYAAN PERIBADI KOPERASI..PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80%..POTONGAN MELALUI BIRO ANGKASA DAN AUTODEBIT AKAUN GAJI..

RATE SERENDAH 4.88 % SETAHUN ==>

NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.88% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA

..

BERMINAT
CALL SY : YATI - 019 233 4763


Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Wednesday, October 2, 2013

BAHASA BADAN MAMPU MENJELASKAN APA YG INGIN DISAMPAIKAN..WALAU TDK DILUAHKAN DGN KATA2..

Rabu..3/10/13..b.baru bangi

ASSALAMUALAIKUM...

Dah agak lama juga sy tak menulis di blog ni..minta maaf pada semua pngunjung laman firdausi yg menantikan post2 terbaru dr saya..bkn disebabkan kekangan masa yg utamanya..tapi ade beberapa masalah utama yg harus diselesaikan dan disetelkan..insyaallah hopely semua akan setel dlm masa terdekat ni...

Hari ni sy ingin sentuh sedikit pasal isu yg sy ketengahkan tu...rasanya rata2 dari kita pasti tahu berkaitan tajuk tu..bahasa badan..apa sebenarnya huraian yg senang difahami berkaitan dgn bahasa badan tu..??apa yg kita faham sebenarnya...bahasa badan dlm erti kata yg mudah difahami ialah reaksi atau tindakan yg kita pamerkan terhadap sesuatu perkara atau persoalan tanpa perlu kita meluahkan kata2..respon yg kita tunjuukkan..selalunya bahasa badan lagi memberi impak yg besar dalam menyampaikan sesuatu perkara..tetapi kekadang tak semua orng mampu menafsirkannya dgn tepat apa yg ingin disampaikan itu hnya dengan melalui bahasa badan..bila ini dah berlaku maka akan berlaku komunikasi yg tdk kesampaian nt...

Contoh bahasa badan yg selalu kita gunakan seharian kita ialah spt kadang2 kita tidak berpuas hati dgn sesuatu perkara..tetapi kita tdk mampu tuk meluahkannya/tdk mahu tuk meluahkannya..maka protes tersebut ditunjukkan dgn mimik muka...mata.. yg menjelaskan ketidakpuasan hati itu..mulut mampu menipu..tetapi mata tdk mampu menipu kita..dia mampu menjelaskan apa yg kita rasa..bgtu juga dgn bahasa badan..jelingan mata dan sebagainya...

Bagi mereka yg mempunyai kelebihan..kemahiran..pengetahuan dan ilmu dlm menafsir gerak geri tersebut setiap apa yg ditunjukkan itu sudah cukup untuk memberikan mereka pelbagai tafsiran dan luahan apa yg kita rasa..tak perlu diungkapkan dgn kata2..kdng2 kalau kita renungkan balik atau perasan..pernahkan bila seseorng itu  marahkan kita,,dgn hnya memndang matanya shja cukup kita dapat merasaai kemarahan tersebut..bgtu juga dgn hati..ikhlas atau tidak seseorng itu pun kadng kala kita dapat merasaainyaa..smpai pada hati kita..itu dr segi contact hati..bila difikirkan balik..besar dan agungnya ciptaan Allah..

Pernah x berlaku dkt korang semua bila berkunjung ke rumah seseorng/kawan/kenalan berlaku kejadian yg tidak menyenangkan..hanya dgn reaksi badan yg ditunjukkan..sp pnh mengalami perkara trsebut..dan bila berlaku perkara trsebut sy ingatkan diri sendiri spya berhati2 dan jangan buat benda yg sama pada orng lain/tetamu yg dtg sebagaimana yg brlaku pada sy...cerewet macam mana pun kita jgnlah kita tunjukkan kecerewetan kita didepan tetamu..cerewet tak bertempat..pasti lain kali orng tidak akan datang ke rumah kita lagi..bila tak puas hati ditunjukkan dgn wajah yg cukup masam mencuka..dgn mimik muka yg menjengkelkan dll..seolah2 kita tlah melakukan kesalahan yg besar..

Padahal takde apapun..boleh x korang byangkan jika akhbar yg tdk kotor yg korang alaskn makanan masa makan td korang tak buang sbb dah melayang ketepi..bila dtng nk kemas tgk2 dah tkde..ingatkan tuan umah dah buang dulu masa basuh pinggan mangkuk yg dimakan kt dapur dia tadi..tetiba dijadikan isu..boleh dia amik paper tu tunjuk kt kitaa..."eiii..paper tak buang"...dgn muka yg cukup masam dan menjengkelkan..pasti korang terkejut kan.."eh..ingatkan dah buang..sbb tadi xde"..jawab kita dgn wajah yg terkejut dan tdk menyangka..wjah dia mmg still macam tu..dalam hati sy..ya Allah dia ni..sampai mcm tu skali..tak sangka pulak..seorng yg educated..nampak tinggi agamanya tapi mcm ni gayanya melayan tetamu..walau kwn sndiri dan orng yg kita biasa dan kenal..

masa tu hati sy terdetik lpas ni xdelah lagi sy nk dtng ke umah dia lagi kecuali klau betul2 ade urusan yg betul2 pnting..beringat..dn ingatkan diri sendiri jgn buat cmtu kt orng..ckup dgn bahasa badan yg dia tunjukkan mampu memberitahu segalanya apa yg dia rasa..kalau kita xbersedia tuk menerima tetamu gtau awal2..insyaallah orng akan memahami..jgn hnya mendiamkan diri dan kemudiannya menunjukkan reaksi yg sebegtu..orng akan meluat nt dgn sikap kita yg tak sepatutnya tu..jgn nak bercerewet tak tentu hala tanpa tahu cerita dan situasi yg sebenarnya..lagi2 melibatkan tetamu..bersihkan hati kita...insyaallah kita takkan bertindak sebegitu..tuk ingatan sy yg utamanya..dan kita semua amnya..sedangkan begtu besar kelebihan tetamu yg berkunjung di rumah kita...

sejak dr hari tu sy ingatkan diri sendiri hati2 lah..dan jgn lah bersikap dgn sikap yg prnah orng buat pada kita..tak payahlah nk rajin sgt berziarah melawat kwn..kdng2 orng mungkin tak gembira dgn kedatangan kita/tak bersedia tuk menerima tetamu tetapi tak diluahkan...moga Allah bersihkan hati ini..moga dgn hati yg bersih akan terpamer dgn perbuatan dan akhlak yg elok..benarlah dgn kata2..hati yg bersih dan suci akan terpamer di wajah dan akhlak..kalau hati kita kotor dan sebaliknya akhlak kita juga buruk..tak perlu kita hipokrit dan berpura2..moga kita yg hina ini mampu menjadi insan yg lebih baik dn mampu membahagiakan orng lain..insyaallah..maafkan sy diatas tulisan yg tak seberapa ni..moga ade yg bermanfaat..


Kelebihan menyambut tetamu berdasarkan hadis :


Rasulullah SAW bersabda :

1. "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendakla ia memuliakan tamu-tamunya, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah menjaga hubungan silaturrahimnya, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia berkata baik (benar) atau lebih baik diam." [HR. Bukhari Muslim]

2. "Apabila masuk tetamu pada satu keluarga (rumah), maka dimurahkan Allah rezeki keluarga itu, dan apabila tetamu itu keluar, maka Allah mengampuni dosa-dosa keluarga itu." [HR. Dailami dan Anas]

3. "Sesungguhnya apabila tetamu masuk pada rumah orang mukmin, maka Allah limpahkan 1000 berkah dan 1000 rahmat pada ahli rumah tersebut." [Durratun Nasihin, hal 22]

4. "Barang siapa memberi makan terhadap saudaranya sesama muslim yang sesuai dengan keinginannya, maka Allah mengharamkan dia dari api neraka." [HR. Hakim]

5. "Sungguh, secepat-cepatnya sedekah yang diterima Allah ialah menghidangkan (oleh seseorang) akan makanan yang baik, kemudian ia suruh saudara-saudaranya untuk menikmatinya." [HR. Ibnu Abu Dunya]

6. "Sesungguhnya, malaikat selalu mengucapkan selawat atas seseorang, selama hidangannya masih tersedia." [HR. Hakim dan Tarmizi]

Tuesday, July 30, 2013

ANTARA TANDA-TANDA LAILATUL QADAR

assalamualaikum...sempena bln ramadhan almubarak ni sy just nk berkongsi info ni..hopely ianya bermanfaat tuk kalian semua

TANDA-TANDA LAILATULQADAR-MALAIKAT BERSALAM DGN KITA.BAGAIMANA??DGR VIDEO NI



TANDA MALAM LAILATULQADAR

 Riyadh As Solihin (53) BAB FADHILAT QIYAM RAMADHAN & LAILATUL QADAR


 BASMALAH - MALAM LAILATUL QADAR...DR ASRI

Wednesday, July 10, 2013

HUKUM PUASA TAPI TAK SOLAT...TAK TUTUP AURAT...

Puasa Tapi Tak Solat - Ustaz Azhar Idrus UAI

SIAPA YG TAK SOLAT..PUASA DIA LENYAP...TAK DITERIMA ALLAH..


Ust Azhar Idrus- Puasa Tapi Tak Solat Dn tak tutup aurat


Ustaz Ismail Kamus - Menjelang Ramadhan

-juga di ajar cara tuk lakukan solat hajat..lebih2 lagi bg mereka yg mempunyai masalah yg berat spya cepat dimakbulkan Allah..lagi2 di bulan ramadhan ni..moga2 perkongsian ini bermanfaat... 


 sekadar perkongsian •♫.•♥.•"Barangsiapa yg menunaikan hajat mukmin yg lain maka Allah akan tunaikan 1000 hajatnya..(al-hadist)" •♫.•♥.•

MENGHADAPI UJIAN ALLAH..HIKMAH KETENTUAN ALLAH..PEDIH HATI DAN KEREDHAAN ATAS UJIAN ALLAH

MENGHADAPI UJIAN ALLAH-USTAZ DUSUKI RANI



HIKMAH ATAS KETENTUAN ALLAH-USTAZ AHMAD DUSUKI RANI  

PEDIH HATI VOL 1 USTAZ AHMAD DUSUKI RANI  

PEDIH HATI VOL 2 USTAZ AHMAD DUSUKI RANI  

KEREDHAAN ATAS UJIAN ALLAH-USTAZ AHMAD DUSUKI ABD RANI

Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.....


Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita

buat renungan kita semua yg sentiasa tidak sunyi diuji dgn pelbagai ujian...moga sedikit sebanyak ia dapat membantu kita semua..dapat meredakan kegelisahan kita...mendamaikan hati...mampu memberi semangat kepada kalian semua..sel mendengar..:)




Tersenyumlah Wahai Hati Yang Bersedih
moga2 ia mampu memberi manfaat tuk kita semua....

Wednesday, June 19, 2013

JANGAN BERPUTUS ASA DLM HIDUP SERTA PENJELASAN RINGKAS RIBA DAN INTEREST DLM PINJAMAN


 
 Assalamualaikum...lama benar sy tak coretkan artikel di main post ni..:) terlalu banyak benda sgt yg berlaku semenjak dua menjak ni yg tdk mengizinkan tuk sy selalu update artikel atau berita di laman firdausi ni...terima kasih pada rakan2 yg sudi menjenguk laman firdausi ni...

Arini sy tak nak kupas isu yg berat atau specific berkaitan sesuatu isu/perkara..sy just nk berkongsi secara santai apa yg berlaku pada kita seharian dan ade 2 isu yg sy janjikan tuk kupas di main post sblm ni iaitu isu interest dan riba..serta takaful serta insurans..sy takkan kupas panjang lebar pasal 2 perkara ni..cukup sekadar jelaskan secara ringkas tuk pemahaman kita semua berkaitan perkara ni..lagipun sy bukn oerng yg arif dlm bidang ni...just nk berkongsi apa yg sy tahu..sblm sy kupas tajuk jgn berputus asa ...sy sentuh dulu sedikit 2 isu yg sy prnah jnjikan tuk kupas sblm ni..

Sebenarnya ramai diantara kita yg salah faham berkaitan dgn isu riba..pinjaman dan pembiayaan...termasuklah sy sndiri sblm ni....sblm sy uruskan pembiayaan peribadi..tuk makluman semua skg ni ade pinjaman secara konvensional dan juga pembiayaan secara islamic yg ditawarkan di bank2 atau koperasi...tapi di koperasi yg kita uruskan mmg menawarakan pembiayaan peribadi secara islamic..apa bezanya kita buat pinjaman biasa dgn pembiayaan islamic?byk bezanya..salah satu drnya adalah tuk mengelakkan dari terlibatnya dgn riba...ramai orng faham..jika ade interest automatic terlibat dgn riba...jgn cepat buat tafsiran bgitu..pandangan itu adalah salah..interest dan riba adalah 2 perkara yg berbeza...dlm pembiayaan peribadi islamic khususnya koperasi yg kita uruskan skg ni pembiayaan yg kita berikan pada pelanggan sebenarnya kita menggunakan kaedah jual beli aset di antara pelanggan dgn koperasi sebenarnya...bkn direct bg pinjam duit...ade jual beli aset...dlm aggrement ade dinyatakan...dan pembiayaaan tersebut menggunakan kaedah2 yg dibenarkan oleh muamalat islam..sbb itu pembiayaan islamic tak terlibat dgn riba...

Berbeza dgn pinjaman konvensional biasa...mereka memang menawarkan pinjaman direct kpada pelanggan..bukan ade jual beli aset dan kaedah2 yg dibenarkan dlm islam..sbb itu interest yg dikenakan pada pinjaman tersebut dikatakan riba...sbb kalau kita pinjam duit direct sepatutnya kalau pinjam 10k kena pulangkan 10k..kalau lebih dr tu itulah yg dikatakan riba...berbeza kalau berlakunya urusan jual beli aset atau barang spt dlm pembiayaan islamic yg dibuat oleh bank dan koperasi skg ni..ia melibatkan jual beli aset bkn pinjaman direct tanpa ada aset...keuntungan yg diambil dari jual beli tersebut dibenarkan..iaiutu faedah yg dikenakan itu dibolehkan selagi ia mengikut kaedah2 yg dibenarkan islam..faedah tersebut perlu sbb mereka menanggung kos kerugian dll tuk jangka masa yg panjang...so kesimpulannya jika nk membuat pembiayaan peribadi,kereta,rumah dll carilah pembiayaan peribadi islamic...insyaallah kita dapat mengelakkan dr terlibat dgn riba...sbb mereka menggunakan kaedah yg dibenarkan oleh islam...

 

Itulah sedikit sbyk yg sy boleh jelaskan dgn mudah spya kita orng awam ni boleh faham...sy pn bkn orng yg arif dlm bdng ni cuma pengetahuan tersebut perlu sbb sy terlibat dgn menguruskan pembiayaan peribadi...so yg kita uruskan skg ni hnya pembiayaan peribadi secara islamic shja..insyaallah..berkaitan dgn takaful serta insurans pula...sbg orng islam..kita tdk benarkan untuk mengambil insurans sbb ia terlibat dgn riba dan lain2..kita hnya dibenarkan untuk mengambil takaful shaja..tak kiralah tuk kenderaan..hayat dan lain2..perbezaan kenapa takaful boleh dan insurans tak boleh tu terlalu byk...rakan2 boleh search dlm internet tuk mencarinya..sbb byk artikel yg telah dimuat turun berkaitan perkara ini..so selagi kita boleh elak dr terlibat dgn semua ni kita elakkan..kdng2 kita tak tahu...jadi bila dah tahu kita usaha tuk keluar dr masalah ni....

 
Haa..ni baru masuk pada topik asal kita pada hari ini sebenarnya....sy rasa terpanggil tuk kupas isu ni sbnarnya sbb byk sgt benda yg berlaku semenjak 2 menjak ni..dan sy pun rasa rakan2 sy yg luar juga mengalami benda yg sama...kita didatangkan dgn pelbagai ujian dan masalah dlm hidup...terkadang sbg manusia biasa kita tdk mampu tuk berdepan dgn masalah tersebut..msalah2 yg seringkali kunjung tiba dlm hidup kita kdng2 membuatkan kita tdk mampu tuk tidur dgn lena..tidak tenang hati...kdng kala ingin shaja kita lari jauh spya mampu keluar dr masalah tersebut...tapi nk pergi kemana?? masalah takkan selesai juga..lari dr masalah tdk akan dapat menyelesaikan masalah..walau sesukar mana pun masalah yg kita depani..berdepanlah ia secara matang..hadapilah ia..kita kina berdepan dgn masalah..insayaallah baru setel masalah...

Setiap kali bila kita ada masalah dan temui kegagalan dlm sesutu perkara spt kerjaya..pelajaran.. percintaa. .rumahtangga dn sebagainya jgn kita putus asa...kenapa kita tak boleh putus asa???sbb Allah tak suka orng yg putus asa...dan adakah dgn kita putus asa tu akan menyelesaikan masalah kita??tidak kan??dan adakah dgn kita pitus asa tu kita akan berjaya??juga tidak kan??soooo??? jangan putus asa..cukuplh sekadar kita bg ruang pada diri kita tuk kita cari ketenangan...jalan penyelesaian..ubati luka dan sebagainya..ambillah sedikit masa tuk kita bersendiri..menangis...muhasabah diri dan sebagainya jika itu mampu sedikit sebanyak merungkai kemelut dihati kita..tapi jgn mengambil masa yg terlalu lama..cukuplah sekadar tuk kita mencari semula semangat yg hilang..cukuplah sekadar kita mencari kekuatan tuk kita berjuang semula...disaat kita mencari jalan penyelesaian dan kekuatan jgnlah kita buat perkara yg bukan2...jgn diikut perasaan...dekatkan diri kita pada tuhan..

Muhasabah balik diri kita...minta ampun pada Allah..hubungan kita dgn manusia bermasalah kadngkala disebabkan hubungan kita dgn Allah masih bermasalah..mungkin solat kita..atau amal ibadah kita yg lain..atau mungkin disebabkan dosa2 kita yg lalu..kita hnya manusia biasa yg tak lari dr melakukan kesalahan dan kesilapan..maka baikilah hubungan kita dgn Allah..insyaallah Allah akan baiki hubungan kita dgn manusia dan makhluk lain...kita selalu je kan bila ade masalah kita mencari orng tu..orng ni.. tuk selesaikan masalah kita..patutnya perkara pertama yg kita buat adalah mengadu pada Allah..bngunlah di sepertiga malam..disaat semua orng sedng enak dibuai mimpi di mlm yg sunyi..antara kul 2 hingga sblm subuh...bangunlah tuk solat 2 rakaat kurang2nya..mengadulah pada Allah disaat itu..berceritalah pada DIA sebagaimana kita bercerita pada kwn2 kita...mintalah petunjuk dan jalan keluar padaNya terhadap permasalahan yg kita hadapi di saat itu...insyaallah hati kita akan tenang...Allah mendengar segala luahan kita...dn insyaallah DIA akan bg jalan keluar..

Alunkanlah zikir dan istigfar di pagi hari yg sunyi itu...insafilah segala kesilapan kita...air mata yg mengalir disaat itu bknlah air mata yg sia2..itulah air mata pnyesalan kita...keinsafan kita...dan yakinlah slpas itu kita akan temui ketenangan...amalkanlah selalu..insyaallah kita akan temui jalan keluar kpada permasalahan yg kita alami itu...kdng2 Allah hanya ingin melihat sejauh mana kita bersabar dlm menghadapi ujian Dia..kdng2 DIA ingin lihat sejauh mana kebergantungan kita pada DIA pabila berdepan dgn sesuatu masalah/musibah/jalani kehidupan sehari2...adakah kita sentia meminta petunjukNya atau hnya mencariNya di kala susah..

Sesungguhnya gagal kita..buka gagal tuk selamanyaa...derita kita bukan derita tuk selamanya...sebagaimana bulan dan matahari silih berganti...bgtu juga dgn hidup kita...adakala bahagia..adakla derita..adakala kita diatas..adakala kita dibawah..sebagaimana terbenamnya matahari pabila malm menjelma..digantikan pula dgn bulan..pabila siang..bulan pula menghilang diganti pula dgn matahari...sebagaimana mereka bgtu jua kita...ada pasang ada surut...

Mcm juga kita belajar...kalau kita tak exam..macam mana kita nk tahu kita cemerlang dlm pelajaran kita atau tidak...bgtu juga dgn pasangan hidup kita..kalau kita nk tahu dia syngkan kita atau tdk..mesti kita uji dia dgn perkara2 tertentu yg mana tdk diketahui olehnya kita sdng menguji dia..sbb kita nk tahu perasaan dan syng dia pada kita yg sebenarnya..bgtu jugalah dgn Allah...Allah hadirkan ujian pada kita tuk uji sejauh mana cinta kita padaNYa..dan sejauh mana kita patuh padaNya...dan ia juga menunjukkan syangnya Allah pada kita...spya kita sentiasa dekat padaNYA..moga kita semua mampu melalui semua ujian hidup ini dgn tabah dan sabar..insyaallah..sentiasalah kita brdoa spaya SAYANG DAN CINTA KITA KPADA ALLAH DAN RASULULLAH MELEBIHI SYNG DN CINTA KITA KPADA SEMUA MKHLUK DI ATAS MUKA BUMI INI..amin...