Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI, : PROMO KOPERASI:MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80% :RATE SERENDAH 4.99 % ==> NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA .. BERMINAT CALL SY : YATI - 019 233 4763 Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Wednesday, January 11, 2012

CARI KETENANGAN DGN ALUNAN ZIKIR

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.•Salam buat semua pengunjung laman firdausi...maaf sbb dah terlalu lama sy tdk post2 artikel yang baru di laman firdausi ni kecuali update info2 yg penting shaja...sbb ade yg bertnya pada sy knapa dah lama sy tak post2 artikel di blog ni...actually bkn sy tknak update artikel kt blog ni tapi kekangan masa dan kerja tdk terlalu mengizinkan..apa2 pun terima kasih sy ucapkan kerana ade juga yg mengikuti blog sy ni..insyaallah arini sy akan post kan artikel2 yg baru..


Allah-syamil



Arini sy nk berkongsi sedikit info dan pengalaman berkaitan dgn kesan zikir dalam kehidupan harian kita dan diri kita...sy hnya boleh berkongsi sekadar apa yg sy tahu je coz sy adlah insan yg cetek ilmu pengetahuannyaa...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Pernah tak dlm hidup korang kdng2 rasa serabut sesgt...tension...hati tak tenang??pernah tak?terutama pabila kita tgh hadapi sesuatu masalah yg besar/berat...atau ade sesuatu perkara yg membuatkan kita berdukacita dan bersedih...tak kiralah dlm kerjaya...percintaan..persahabatan..orng sekeliling dll...selalunya apa yg korang buat?? ade yg pegi tepi pantai tuk carik kedamaian dan ketenangan..melihat ombak. dgn harapan tuk melupakan masalh..ade pula yg pegi shopping...membeli belah mcm2 barang2 dan benda..janji puas hati...ade yg mkn je manjang..mkn dan mkn lagi kerana sedih dan tension...hingga berat pn naik berkilo2..pastu bdan naik mcm tong drum plak lagaknya...ade pula yg tidur je sepanjng hari...tak buat apa2..mandi tak..mkn tak..semua dah tak terurus..dan ade juga yg pegi clubbing,..kelab2 mlm tuk berhibur..karaoke dn sbgnya..tak kurang jga ade yg pegi melancong dn bercerita masalah trsebut dgn rakan2..mengadu kt diorng dgn harapan beban akan kurang dan masalah leh setel..

Pernah tak korang buat semua yg sy gtau tu...?salah satu dr tu...mesti pernah kan...sbb sy pn pnh laluinya..lakukan salah satu dr yg disebut diatas tu...tapi adakah lepas tu korang leh tenang hati??maslah leh settel(yg ni mybe ye kalau betul caranya)...lepas shopping byk2..adakah lepas tu hati korang tenang & masalah telah settel?tak kan..back to normal balik..kalau sblm tu bersedih..blik tu akan sedih juga..kalau sblm tu tak tenang..balik tu akan tak tenang semula..hatta sblm tu korang telah pergi ke tepi pantai yg paling indah sekalipun...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•So..sebenanrnya apa yg harus dibuat?? apa yg perlu kita buat tuk capai ketenangan dan kedamaian dalm hati..ketenangan dan kedamaian bkn bukan boleh di beli di kelab2 mlm..ditepian pantai..tapi dgn dkt padaNYA..Allah yg Maha Esa..bagaimana cara tuk kita dekat dgn Allah??? selain dr membaca al-quran,,solat dll perkara...ia adalah dgn mengamalkan ZIKIR DI DALAM HIDUP KITA...


Pnah stu ketika dulu..disaat sy menghadapi ujian yg bg saya terlalu sukar tuk sy hadapinya..tdk bersemangat dan sedih tu tk yah cite laa...mcm2 yg bermain di dalam hati dan diri..konflik dalaman berlaku...pastu ade seseorng yg sy anggap dia adlah slah seorng guru dlm hidup sy kerana telah byk mengajar sy tuk dekatkan diri dgn tuhan..dia minta sy amalkan zikir setiap kali lepas solat..terutama solat subuh dan megrib..iaiatu pembuka dan penutup hari..istigfar sekurang2nya 100x..((استغفرالله astaghfiru'llāh) - semoga allah mengampuniku / ولا حوْل ولا قُوة إلا بالله الْعلي الْعظيْم)(tiada daya dan upaya kecuali dgn kuasa Allah yg Maha Besar....selawat nabi 100x...dan baca ya lathiif(yang maha lembut) sbyk 100x...tuklembutkan hati kita tuk buat amal ibadat...amalkanlah zikir2 ni sbg amalan tetap kita tiap kali lpas solat..pling pnting cuba usahakan tuk amal pas solat subuh dan magrib..selain dr allahuakbar 33x..subhanallah 33x..alhamdulillah 33x....lailahaillallah 100x..insyaallah korang akan dapat rasai kesannya pada diri kalian..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Seperti juga badan kita iatu fizikal kita...memerlukan makanan tuk kita sihat..ade tenaga..boleh buat keje dll..rohani kita pn sama juga.. perlukan makanan juga tuk sihat..kalau takde makanan lemahla dia..lembik..dll..kalau dah tkde tenaga mcm mana dia nk protect anasir2 jahat/benda2 negative..??? sbb dia tak berdaya tuk mnentang coz tkde makanan tuk dia...kurus je dia..so kena gemukkan dia..bg makanan kt dia..( dan kalau nk tahu perasaan..hati semua tu rohani..iaituu dalaman kita..) makanan tuk rohani kita adalah zikir2 kpada Allah..bacaan al-quran..hadiri/dgr majlis2 ilmu agama dll..tu adalah makanan rohani kita...

Insyaallah pabila kita jadikan amalan zikir sbgai perkara wajib/tetap yg akan kita lakukan dlm hidup kita kita akan makin kuat tuk menghadapi segala perkara..masalah dan ujian hidup..kita juga mampu membentengi diri kita dr benda2 tak elok spt gangguan..sihir dan sebagainya...brgantung pada sebanyak mana amalan kita...makin byk yg kita buat makin kuat pertahanan dalaman kita..insyaallah..biar sedikit berterusan..brzikir tak perlu berada di tikar sejadah..mana2 boleh..kecuali tmpat2 tak elok spt tandas dll la..sambil buat keje leh zikir..tgh baring leh zikir..tgh tgk tv leh zikir..tgh memandu leh zikir..tak kira masa dan tmpat..kalau penat dgn lidah..zikir dlm hati...boleh kan??

Muhasabah Diri - Kenapa Hati Menjadi Keras


Harapnya dgn sedikit perkongsian ilmu dan pengalaman ni boleh membantu kita semua...bykkan istigfar setiap hari..sbb setiap hari kita lakukan dosa..sedar ngn tak jee..bykkan selawat nabi..insyaallah jika kita amalkan dlm hidup kita hati kita akan makin lembut dan tergerak hati tuk buat amal kebaikan yg lain..bkn senang ye tuk kita buat amal kebaikan kalau hati kita dan diri kita diselaputi dgn dosa yg kita tdk bertaubat dn minta ampun pada Ilahi..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Sbb tu lah kdng2 kita tahu sesuatu perkara tu baik dan kena buat..kenapa kita tk buat??sbb hati kita tak terbuka tuk buat perkara tersebut..pernah tak terfikir kenapa hati kita tak tergerak / terbuka tuk buat perkara tersebut?? jgn dok sibuk kata tak sampai seru atau hidayah plak!!!..sbb hidayah kita kena carik..kita tahu solat tu wajib buat..sbb apa kita tak buat??kita tahu tutup aurat tu wajib..sbb apa kita tak tutp??sbb kita tak tergerak hati tuk buat kan..tak terbuka hati..betul tak??? so..takkan nk biar mcm tu jee...dulu kini dan selamanya..bg yg tak solat pula ingatlah solat tu tiang agama..tak kan kita nk jadi orng yg tak beragama..sbb ustaz gtau tiada beragama bg seseorng yg tak solat...

So sama2 lah kita muhasabah diri...tuk ingatan diri sendiri dan rakan2 juga..insyaallah belum terlambat tuk kita berubah..pintu taubat Allah sentiasa terbuka...mintalah ampun kpda Allah diatas dosa2 yg telah kita lakukan tu..dan sentiasalah amalkn zikir selain dr baca al-quran dan amalan wajib yg lain..jadikanlah ia habit dlm hidup kita..insyaallah hati kita akan lembut tuk berbuat amal kebaikan..moga2 dgn istigfar dan zikir2 yg kita lakukan tu Allah akan ampunkan dosa2 kita yg kecil2..yg lepas(sbb dosa besar kena bertaubat nasuha juga dgn Allah)

Sesungguhnya hati kita akan sukar/susah tuk buat amal ibadat/kebaikan disebabkan dosa2 yg telah kita lakukan sehari-hari..sbb tu kalau orng nk kuamullai di mlm hari kalau disiang harinya dia byk melakukan dosa..biasanya mlm hari dia tk mampu tuk bgn solat tahajud dll..tuk buat amal ibadah..betul kan??kalau takat bgn buang air kecik/tonton bola kita akan mampu tuk bgn di pagi hari..kul 2..3pagi..tetapi tuk beribadat pada Allah kita akan jadi liat/sukar tuk buat atau bgn sekiranya disiang harinya kita byk berbuat dosa dan kesalahan / mmg kita masih diselubungi dosa..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Insyaallah sama2 lah kita perbaiki diri..sy sendiri mash byk kekurangan dan juga mcm kalian semua..tdak sunyi dr melakukan dosa...moga2 kita akan terpilih sbg insan yg Allah sayangi..mintalah selalu padaNYA..bercakap lah dgnNYA seolah2 kita sedng brcakap dgn kawan2 kita disaat kita mengadu masalah kita..caritalah segalanya pada DIA apa sebenarnya yg kita hadapi dan inginkan..sesungguhnya DIA mendengar segla rintihan kita..bgnlah dimalam hari..kerana itulah saat yg paling syahdu dan sunyi tuk mengadu padaNYA..mengadu lah dalm bahasa yg kita fahami..tak perlu bahasa arab(lepas waktu solat ye..kalau dlm solat..berdoa selain bhasa arab kena baca dlm hati)insyaallah slpas mengadu segala masalah kita padaNYA kita akan lega..kita akan tenang dan kita akan dapat jalan penyelesaiannya..Allah akan tunjukkan jalan..

Ustaz Azhar Idrus - Zikir Yang Paling Afdal


Sebabnya mengadu pada manusia ni belum tentu dia dapat bantu kita...kdng2 di canang2 kan pula masalah kita pada orng lain..silap haribulan dia menjadi batu apai pula yg boleh mengusutkan lagi keadaan..so berpada2 lah kita dlm bercerita masalh kita pada kwn2/orng umum..ade benda yg boleh ade benda yg tk boleh..tuk ingatan diri sy juga..tak salah kalau kita nk meminta pendapat pada yg arif dlm sesuatu bidang & permasalahan..boleh..cuma kita jgn lupa pada Allah..sbb semua yg brlaku dgn izinNya..dan kalau memerlukan seseorng tuk berkongsi masalah/cari jln penyelesaian carilah orng yg boleh dipercayai dan arif dlm bidang tersebut..insyaallah dia mampu membantu kita dgn izin Allah..apa2 pun..biarlah dlm hidup kita ni kita jadikan Allah yg pertama dlm hidup kita..mendahului yg lain2..bak suami..isteri..ibu bapa..anak2..kekasih dan siapa jua..moga2 kita mampu berusaha tuk berbuat bgtu dan menuju ke arah itu..insyaallah..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Maafkan sy andai ade yg terasa/terluka dgn coretan ini..sesungguhnya sy manusia biasa yg tidak sempurna..yg punyai byk kelemahandan tidak akan mampu memuaskan dan mengembirakan hati semua orng...ia sekadar perkongsian ilmu dan pengalaman yg tak seberapa tuk kita semua..moga2 ade manfaatnya...sama2lah kita menuju ke arah itu..insyaallah...•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket