Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI,

:
PROMO

PROMOSI PEMBIAYAAN PERIBADI KOPERASI..PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80%..POTONGAN MELALUI BIRO ANGKASA DAN AUTODEBIT AKAUN GAJI..

RATE SERENDAH 4.88 % SETAHUN ==>

NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.88% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA

..

BERMINAT
CALL SY : YATI - 019 233 4763


Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Wednesday, November 7, 2012

Qiam With Me Bersama Sultan Muhammad v(sultan kelantan) Catat Rekod Baru-Ramadhan 2012


Sekadar mengimbas kembali program di bulan ramadhan aritu:

Program Qiam With Me yang baru pertama diadakan telah mencatat rekod baru apabila mencatatkan penyertaan terbanyak iaitu seramai 6000 orang. Program ini adalah melibatkan KDYMM Sultan Muhammad V yang turun untuk berqiamullail bersama-sama rakyat negeri Kelantan khasnya. Program diadakan pada 20 Ramadhan 1433 bersamaan 9 Ogos 2012 bertempat di Dewan Jubli Perak, Istana Negeri Kelantan.Program solat tahajud bermula seawal jam 3.00 pagi
Qiam With Me Catat Rekod Baru -sultan kelantan
Program Qiam With Me yang baru pertama diadakan telah mencatat rekod baru apabila mencatatkan penyertaan terbanyak iaitu seramai 6000 orang.

Ustaz Azhar Idrus - Tazkirah Di Program 'Qiam With Me' Istana Negeri, Kelantan

sekadar perkongsian bersama dgn rakan2...sedikit program yg berlangsung di istina sempena program Qiam with me oleh Tuanku Sultan Kelantan (Sultan Muhammad v) ramadhan baru2 ni..tuanku sultan kelantan telah membuka istananya tuk rakyat berkiammullai bersama2 dgnnya diistana dan mengadakan majlis ilmu di situ pada mlmnya pada ramadhan yg lepas...terlalu terharu dan truja kerana mempunyai pemimpin yg berjiwa rakyat..sultan yg berjiwa rakyat dan beriman..sambutan yg diterima amat luar biasa sekali...moga tuanku dipnjangkan umur dan sihat selalu..moga2 pemimpin yg lain mampu mengikuti jejak tuanku alsultan...pemimpin yg beriman yg mampu memberi keharmonian kpda rakyat..memberi contoh teladan yg baik tuk diikuti...

Dakyah Yahudi..Gerakan Freemason dan Illuminati - Ustaz Azhar Idrus


Hukum Wang Royalti Milik Rakyat Dijadikan Wang Ehsan - Ustaz Azhar Idrus
Hukum Mengumpat Orang Kafir - Ustaz Azhar Idrus
  Moreh Minda Bersama UAI
 

Monday, October 15, 2012

HUKUM LELAKI MEMAKAI INAI DI HARI PERKAHWINAN-HARAM

HUKUM LELAKI PAKAI INAI-HARAM -USTAZ AZHAR IDRUS

Tuesday, August 14, 2012

SELOKA AIDILFITRI 2012

SALAM...AGAKNYA DAH ADA YG DAH BERTOLAK BLIK KG TUK BERAYA PADA HARI NI..SELAMAT BALIK KG DN BERHATI2 DI JALAN RAYA..HATI2 MEMANDU..KALAU NGANTUK BERHENTILAH KEJAP TUK BEREHAT SBLM TRUSKAN PRJALANAN..JGN LUPA AMIK KESEMPATAN BYK2 KAN BRDOA MASA DLM PERJALANAN KERANA KITA MASIH LAGI BERADA DI BLN RAMADHAN DAN SEMASA BERMUSAFIR..DOA KITA AMT MUSTAJAB TUK DIKABULKAN OLEH ALLAH...





sy tertarik dgn seloka aidilfitri yg sy amik dr satu blog ni...so just tuk hilangkan tension sy kongsikan di laman firdausi ni...











hehehe..amacam??? jgn jadik cmni yee...sian kt lembu tuuu..byk2 la kita bersabar kt jalan rayaa..ye la kan..semua orng nk cepat..nk sampai cepat tapi keselamatn kena juga jagaa...tapi kan..kdng2 tu mmg bengang juga rasa kalau ade yg potong q masa drive..ikut laluan kecemasan..lpas tu mula la nk msuk line blik...masa tu rasa2 ade yg bg tak??kalau bg pun mesti sakit ati kan..hilang juga sabar kita waktu tu...diharap kita semua masing2 bertimbang rasa...

Moga raya kali ni berlainan sekali dn lebih brmakna buat kita semuaaa...sambutlah dgn gembira..dan pakailah baju baru sbb ia sunnah nabi pakai baju baru di aidilfitri...walaupun mungkin ade diantara kita hatinya sedang terluka..cubalah mengukirkan senyuman selagi trdaya,,,sekurng2nya dgn senyuman itu sedikit sebnyak boleh mengurangkan sdikit hati yg terluka walaupun tak sepenuhnya dan takkan mampu hilang begitu saja...

Kuatkan semangat bg mereka yg kehilang orng yg tersayang dr sisi,...redhailah pemergiannya..walaupun kita akan pasti merasai kehilangan dan kekurangan di pagi lebaran nt..ketahuilah Allah lebih menyanyaginya..kita yg masih hidup perlu teruskan perjuangan..harungilah hidup ini dan lebaran ini dgn kesyukuran dan kecerian..moga2 ade bahagia yg menanti buat kita semua..insyaallah..kepada semua..maaf zahir dan batin dr sy...mungkin ade kata2 /perbuatan yg melukakn kalian semua tnpa sy sedari..sesungguhnya sy hnya manusia biasa..yg tak sempurna dan sentiasa lakukan kesilapan...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN..SELAMAT BALIK KAMPUNG DAN HATI2 DI JALAN RAYA...

Tuesday, July 17, 2012

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN & LAILATULQADAR OLEH SHIEKH ALI DR MADINAH-FASIH BERBAHASA MELAYU

Salam..sempena ramadhan al-mubarak ini..sy ingin brkongsi sedikit perkongsian ceramah dr Sheikh Ali dr madinah..walu dia dr madinah dia fasih berbahasa melayu...ceramah dia best sesngt..moga2 bermanfaat tuk kita semua...dkt ruang video dan ceramah pn sy ade upload juga ceramah dia...



Alhamdulillah dlm bln lepas..bln june sy smpat mengikuti kuliah2 beliau di bandar baru bangi ni..jelajah surau dan masjid di area sini..program dia spnjang di malaysia ni...mmg best sgt kuliah beliau..

Thursday, July 5, 2012

PENJELASAN USTAZ AZHAR IDRUS TRHDP KONTROVERSI NAMA2 YG DIKAITKAN DGN NAMA2 JIN YG TELAH DISIARKAN DI RNCANGAN TANYALAH USTAZ TV9

Moga2 dgn penjelasan ini akan memberi manfaat tuk kita semua...dlm hidup kita mmg kita kena yakin dan iktikad di hati dn iman kita hnaya Allah shaja yg menentukan segala2nya...bkn benda2 lain...hatta kalau kita demam..pastu kita telan panadol...tetiba2 lps tu kita baik..pastu kita ckp sbb kita telan panadollah kita jadi baik..seolah2 panadol yg buat kita pulih kita sakit...macm ni pun dah tak boleh..tak boleh yakin macm ni..yg kita kena yakin adalah Allah yg menyembuhkan dan panadol tu hnya penyebab shaja....



terima kasih pada yg upload video ni..jazakallahikhiran..penjelasan ustaz brkaitan dgn nama2 yg sering dikaitkan oleh seorng ustaz di rancangan tanyalah ustaz di tv9 tdk lama dahulu..nama2 yg sering dikaitkan dgn jin spt balqis dll...slot ni menjadi betul2 kontroversi dan ,membuatkan orng ramai kalut dn sebagainya...yup..mmg tak salah diorng bersikap demikian kan sbb benda2 melibatkan benda yg besar..disebabkan isu ni juga ramai juga ustaz2 yg terus menjatuhkan hukuman kpada ustaz yg berikan kenyataan tu tanpa ade rasa sedikit pun sikap hormatkan akan ketinggian ilmu orng lain yg dlm bidang dia...yg lagi arif dr dia...tak salah kita menghormati ilmu orng lain selagi tdk bercanggah dgn agama..alquran dan sunnah...

Saya juga ade mengikuti rancangan tersebut..dan bg saya secara peribadi ustaz trsebut telah jelaskan sejelas2 nya dan rasanya tiada apa yg salah...dia tak suh kita percaya..tapi dia hnya belajar dr pengalaman dia berubat secara islam...kalau nk elak..elekkan..kalau tak nak takde masalah..sbb tak semua pun bermasalah...apa2 pun sy xde ilmu dlm prkara ni dn jahil bab2 ni..sy hnya postkan jwpn ustaz azhar trhadap isu ni..dia tlh jwb di sini dan sy brsetuju dgn ustaz azhar..moga2 boleh membantu rakan2 semua...

Thursday, May 10, 2012

HARAM SAMBUT HARI IBU...SYIRIK..SYNG DAN RAI IBU TUK SPNJANG MASA BKN HNYA HARI TERTENTU



JUST TUK PERKONGSIAN ILMU DAN INFO DGN RAKAN2 LAMAN FIRDAUSI DAN SELURUH UMAT ISLAM...HARAM SAMBUT HARI IBU!!!!...SYIRIK...SBBB DIA ADE KAITAN DGN HARI PERAYAAN AGAMA KRISTIAN..SO DGR DETAIL PNJELASAN DR USTAZ AZHAR...TAK PERLULA NK SAMBUT2 ATAU WISH MOTHER'S DAY HARI NI KE APA...SYNG IBU DAN INGAT IBU BKN ARINI JEE...SENPNJNG MASA KENA SYNG DAN INGAT IBU...HARAP RAKAN2 DPT PNJELASAN PASAL NI...DETAIL LEH DGR LINK NI...

HARAM DAN SYIRIK SAMBUT HARI IBU-USTAZ AZHAR IDRUS


SEKADAR RENUNGAN DR KULIAH2..



Maybe post kali ni tdk akan sedetail sblm ni..mlm ni sy tergerak hati tuk share beberapa prkara dgn rakan2 firdausi..harap ia bermakna dan mampu direnungi...antara input yg prnah sy perolehi dr kuliah2 yg prnah dihadiri..sedikit perkongsian di malam hari...

"ANTARA TANDA2 SOLAT KITA DITERIMA ILAHI ADALAH KITA MUDAH..SENANG DAN IKHLAS UTK MENGELUARKAN ZAKAT YG PERLU KITA KELUARKAN SELAMA INI.."

seandainya dihati kita masih lagi sukar utk mengeluarkan zakat..kemungkinan besar juga solat kita akan brmasalah sama..so byk2 kan lah kita bristigfar pada ilahi dan selawat kpda nabi..mudah-mudahan pintu rahmat..taufik dan hidayah akan kita perolehi...bgtu juga dgn keampunan..keredhaan dan keberkatan dr ILAHI..

"ANTARA TANDA2 REZEKI YG KITA PEROLEHI ITU ADALAH REZEKI YG DIBERKATI ILAHI IALAH KITA MAKIN HARI MAKIN MENGHAMPIRI DGN KEBAIKAN..HAMPIR DGN ILAHI..SEMAKIN MUDAH DAN RAJIN TUK KE MASJID DAN SURAU..RAJIN MENGHADIRI MAJLIS2 ILMU..DLL"

seandainya makin kita kaya makin kita dekat dgn dunia..cuba2 lah kita muhasabah diri..bagaimana rezeki yg kita perolehi selama ini..halal dan berkat kah ia...antara yg kita boleh ketahui juga..rezeki yg berkat dan halal itu selalunya hati kita akan bersa tenang setelah kita melakukannya..kita akan merasai ketenangannya...

"TIDAK BERAGAMA BAGI SESEORNG YG MENINGGALKAN SOLAT/TDK BERSOLAT"

tdk berguna amal kebaikan kita jika kita tdk bersolat..solat wajib 5 waktu..kerna solat adalah tiang agama..moga2 dgn sedikit perkongsian ini akan memberi sedikit info kpada kita...sesungguhnya kita adalah insan biasa yg tdk sempurna..tetapi kita boleh berusaha utk menjadi sesempurna yg terdaya..bgtu juga sy..hnya insan biasa yg masih byk kekurangan dan kelemahan..moga2 kita semua mampu berubah tuk mnjadi insan yg diberi rahmat oleh ILAHI..

"KETAHUILAH HNYA DGN RAHMAT ILAHI SAHAJA YG MEMBOLEHKAN KITA KE SYURGA..DAN SALAH SATU CARA TUK KITA MENDAPAT RAHMAT ILAHI ADALAH DGN MELAKUKAN SEGALA PRKARA YG DI PERINTAH DAN MENINGGALKAN SEGALA PRKARA DOSA/YG DILARANG OLEH YG MAHA ESA.."

selamat malam semua..semoga tidur kita semua pada malam ini dilindungi oleh ILAHI...bacalah ayat kursi...subhanallah 33x..alhamdulillah 33x..alllahuakbar33x..lailahaillah..1x..baca juga 3 "kul"(3 surah pendek iaitu..al-ikhlas..an-naas..al-falaq)..insyaallah moga2 kita dilindungi oleh ilahi dr gangguan syaitan laknatullah dan jin serta perkara2 buruk yg tdk diingini..insyaallah..dn jgn lupa ambil wuduk sblm tidur serta tidurlah dgn mengiring ke sebelah kanan..kerana itu adalah sunnah nabi kita...nabi Muhammad s.a.w...


Saturday, March 31, 2012

Konvensyen Bidadari Dunia 2012

KONVENSYEN BIDADARI DUNIA 2012 DI PICC PUTRAJAYA 24 & 25 MAC



Baru2 ni iaitu 24&25 mac 2012 telah berlangsungnya Konvensyen Bidadari Dunia PICC Putrajaya..dan alhamdulillah sy bersama dgn kwn sy sempat menghadirinya...terima kasih kpda kwn sy yg telah register nama sy bersama disaat2 terakhir...

Alhamdulillah terlalu byk sgt pengisian yg berguna yg dapat diperolehi dr konvensyen ini..dimana ia telah disampaikan oleh perceramah2 yg hebat2 dlm bidang masing2 antaranya Dr Rubiah Kulop..fatimah Sharha..Dr niki..Prof Muhaya,Dato siti Norbahiyah dll lagi...tahniah kplada i love islam yg telah menganjurkan program yg sebegini hebat dgn izin dari Allah..



Cma ade 1 2 perkara yg masih boleh diperbaiki lagi tuk masa akan datang..spt penyediaan makanan di cafe PICC disebabkan terlalu ramai peserta so sepatutnya disediakan lebih byk ruang tuk peserta mengambil makanan..ruangan yg hnya sedikit menyebabkan kelewatan telah berlaku pada peserta2 utk mkn kerana terpaksa beratur terlalu pnjang..sedngkan masa bgtu terhad..moga2 di masa akan datng dpt diperbaiki lagi slps ini..lpas tu masalah tmpat utk solat..ruang utk solat brlaku salah faham dikalangan peserta dgn mklumat yg tak berapa jelas menyebabkan kelam kabut sedikit pada hari prtama..padahal dh ade ruang solat tambahan disediakan disebabkan maklumat tak sampai tak cukup ruang tuk solat..sbb kami tak tahu ade ruang solat tambahan yg lain disediakan...hehehe..Tetpi secara keluruhannya program tersebut ok dan bgus.. moga2 akan ada lagi program2 sebegini lagi selepas ini...



Tajuk-tajuk yang telah dikupas dlm konvensyen ini sgt menarik sekali..ceramah yg tak membosankan..dimana ceramah2 yg disampaikan disokong lagi dgn video2 yg berkaitan yg sesuai dgn tajuk ceramah yg disampaikan...di harap pada masa akan dtng akan ade lagi program2 sebegini...artikel2 dan isu2 terkini telah dipilih tuk dibentangkan dikonvensyen ini dan amat bermakna skali tuk kami peserta2 yg hadir..




konvensyen bidadari dunia 2012 : Solehah Itu indah - part 1


konvensyen bidadari dunia 2012 : Sesucinya Mawar Putih


Di harap dgn sedikit perkongsian ilmu yg tak seberapa ini mampu memberi manfaat kepada kita semua..sy minta maaf kerana tak dpt tuk masukkan kt sini maklumat2 /info2 yg sempat dicatat semasa konvensyen hari tu coz kekangan masa..insyaallah kalau ade kelapngn masa nt sy akn cuba masukkan kt sini..

Wednesday, January 11, 2012

CARI KETENANGAN DGN ALUNAN ZIKIR


•♫.•♥.••♫.•♥.•Salam buat semua pengunjung laman firdausi...maaf sbb dah terlalu lama sy tdk post2 artikel yang baru di laman firdausi ni kecuali update info2 yg penting shaja...sbb ade yg bertnya pada sy knapa dah lama sy tak post2 artikel di blog ni...actually bkn sy tknak update artikel kt blog ni tapi kekangan masa dan kerja tdk terlalu mengizinkan..apa2 pun terima kasih sy ucapkan kerana ade juga yg mengikuti blog sy ni..insyaallah arini sy akan post kan artikel2 yg baru..


Allah-syamil



Arini sy nk berkongsi sedikit info dan pengalaman berkaitan dgn kesan zikir dalam kehidupan harian kita dan diri kita...sy hnya boleh berkongsi sekadar apa yg sy tahu je coz sy adlah insan yg cetek ilmu pengetahuannyaa...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Pernah tak dlm hidup korang kdng2 rasa serabut sesgt...tension...hati tak tenang??pernah tak?terutama pabila kita tgh hadapi sesuatu masalah yg besar/berat...atau ade sesuatu perkara yg membuatkan kita berdukacita dan bersedih...tak kiralah dlm kerjaya...percintaan..persahabatan..orng sekeliling dll...selalunya apa yg korang buat?? ade yg pegi tepi pantai tuk carik kedamaian dan ketenangan..melihat ombak. dgn harapan tuk melupakan masalh..ade pula yg pegi shopping...membeli belah mcm2 barang2 dan benda..janji puas hati...ade yg mkn je manjang..mkn dan mkn lagi kerana sedih dan tension...hingga berat pn naik berkilo2..pastu bdan naik mcm tong drum plak lagaknya...ade pula yg tidur je sepanjng hari...tak buat apa2..mandi tak..mkn tak..semua dah tak terurus..dan ade juga yg pegi clubbing,..kelab2 mlm tuk berhibur..karaoke dn sbgnya..tak kurang jga ade yg pegi melancong dn bercerita masalah trsebut dgn rakan2..mengadu kt diorng dgn harapan beban akan kurang dan masalah leh setel..

Pernah tak korang buat semua yg sy gtau tu...?salah satu dr tu...mesti pernah kan...sbb sy pn pnh laluinya..lakukan salah satu dr yg disebut diatas tu...tapi adakah lepas tu korang leh tenang hati??maslah leh settel(yg ni mybe ye kalau betul caranya)...lepas shopping byk2..adakah lepas tu hati korang tenang & masalah telah settel?tak kan..back to normal balik..kalau sblm tu bersedih..blik tu akan sedih juga..kalau sblm tu tak tenang..balik tu akan tak tenang semula..hatta sblm tu korang telah pergi ke tepi pantai yg paling indah sekalipun...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•So..sebenanrnya apa yg harus dibuat?? apa yg perlu kita buat tuk capai ketenangan dan kedamaian dalm hati..ketenangan dan kedamaian bkn bukan boleh di beli di kelab2 mlm..ditepian pantai..tapi dgn dkt padaNYA..Allah yg Maha Esa..bagaimana cara tuk kita dekat dgn Allah??? selain dr membaca al-quran,,solat dll perkara...ia adalah dgn mengamalkan ZIKIR DI DALAM HIDUP KITA...


Pnah stu ketika dulu..disaat sy menghadapi ujian yg bg saya terlalu sukar tuk sy hadapinya..tdk bersemangat dan sedih tu tk yah cite laa...mcm2 yg bermain di dalam hati dan diri..konflik dalaman berlaku...pastu ade seseorng yg sy anggap dia adlah slah seorng guru dlm hidup sy kerana telah byk mengajar sy tuk dekatkan diri dgn tuhan..dia minta sy amalkan zikir setiap kali lepas solat..terutama solat subuh dan megrib..iaiatu pembuka dan penutup hari..istigfar sekurang2nya 100x..((استغفرالله astaghfiru'llāh) - semoga allah mengampuniku / ولا حوْل ولا قُوة إلا بالله الْعلي الْعظيْم)(tiada daya dan upaya kecuali dgn kuasa Allah yg Maha Besar....selawat nabi 100x...dan baca ya lathiif(yang maha lembut) sbyk 100x...tuklembutkan hati kita tuk buat amal ibadat...amalkanlah zikir2 ni sbg amalan tetap kita tiap kali lpas solat..pling pnting cuba usahakan tuk amal pas solat subuh dan magrib..selain dr allahuakbar 33x..subhanallah 33x..alhamdulillah 33x....lailahaillallah 100x..insyaallah korang akan dapat rasai kesannya pada diri kalian..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Seperti juga badan kita iatu fizikal kita...memerlukan makanan tuk kita sihat..ade tenaga..boleh buat keje dll..rohani kita pn sama juga.. perlukan makanan juga tuk sihat..kalau takde makanan lemahla dia..lembik..dll..kalau dah tkde tenaga mcm mana dia nk protect anasir2 jahat/benda2 negative..??? sbb dia tak berdaya tuk mnentang coz tkde makanan tuk dia...kurus je dia..so kena gemukkan dia..bg makanan kt dia..( dan kalau nk tahu perasaan..hati semua tu rohani..iaituu dalaman kita..) makanan tuk rohani kita adalah zikir2 kpada Allah..bacaan al-quran..hadiri/dgr majlis2 ilmu agama dll..tu adalah makanan rohani kita...

Insyaallah pabila kita jadikan amalan zikir sbgai perkara wajib/tetap yg akan kita lakukan dlm hidup kita kita akan makin kuat tuk menghadapi segala perkara..masalah dan ujian hidup..kita juga mampu membentengi diri kita dr benda2 tak elok spt gangguan..sihir dan sebagainya...brgantung pada sebanyak mana amalan kita...makin byk yg kita buat makin kuat pertahanan dalaman kita..insyaallah..biar sedikit berterusan..brzikir tak perlu berada di tikar sejadah..mana2 boleh..kecuali tmpat2 tak elok spt tandas dll la..sambil buat keje leh zikir..tgh baring leh zikir..tgh tgk tv leh zikir..tgh memandu leh zikir..tak kira masa dan tmpat..kalau penat dgn lidah..zikir dlm hati...boleh kan??

Muhasabah Diri - Kenapa Hati Menjadi Keras


Harapnya dgn sedikit perkongsian ilmu dan pengalaman ni boleh membantu kita semua...bykkan istigfar setiap hari..sbb setiap hari kita lakukan dosa..sedar ngn tak jee..bykkan selawat nabi..insyaallah jika kita amalkan dlm hidup kita hati kita akan makin lembut dan tergerak hati tuk buat amal kebaikan yg lain..bkn senang ye tuk kita buat amal kebaikan kalau hati kita dan diri kita diselaputi dgn dosa yg kita tdk bertaubat dn minta ampun pada Ilahi..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Sbb tu lah kdng2 kita tahu sesuatu perkara tu baik dan kena buat..kenapa kita tk buat??sbb hati kita tak terbuka tuk buat perkara tersebut..pernah tak terfikir kenapa hati kita tak tergerak / terbuka tuk buat perkara tersebut?? jgn dok sibuk kata tak sampai seru atau hidayah plak!!!..sbb hidayah kita kena carik..kita tahu solat tu wajib buat..sbb apa kita tak buat??kita tahu tutup aurat tu wajib..sbb apa kita tak tutp??sbb kita tak tergerak hati tuk buat kan..tak terbuka hati..betul tak??? so..takkan nk biar mcm tu jee...dulu kini dan selamanya..bg yg tak solat pula ingatlah solat tu tiang agama..tak kan kita nk jadi orng yg tak beragama..sbb ustaz gtau tiada beragama bg seseorng yg tak solat...

So sama2 lah kita muhasabah diri...tuk ingatan diri sendiri dan rakan2 juga..insyaallah belum terlambat tuk kita berubah..pintu taubat Allah sentiasa terbuka...mintalah ampun kpda Allah diatas dosa2 yg telah kita lakukan tu..dan sentiasalah amalkn zikir selain dr baca al-quran dan amalan wajib yg lain..jadikanlah ia habit dlm hidup kita..insyaallah hati kita akan lembut tuk berbuat amal kebaikan..moga2 dgn istigfar dan zikir2 yg kita lakukan tu Allah akan ampunkan dosa2 kita yg kecil2..yg lepas(sbb dosa besar kena bertaubat nasuha juga dgn Allah)

Sesungguhnya hati kita akan sukar/susah tuk buat amal ibadat/kebaikan disebabkan dosa2 yg telah kita lakukan sehari-hari..sbb tu kalau orng nk kuamullai di mlm hari kalau disiang harinya dia byk melakukan dosa..biasanya mlm hari dia tk mampu tuk bgn solat tahajud dll..tuk buat amal ibadah..betul kan??kalau takat bgn buang air kecik/tonton bola kita akan mampu tuk bgn di pagi hari..kul 2..3pagi..tetapi tuk beribadat pada Allah kita akan jadi liat/sukar tuk buat atau bgn sekiranya disiang harinya kita byk berbuat dosa dan kesalahan / mmg kita masih diselubungi dosa..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Insyaallah sama2 lah kita perbaiki diri..sy sendiri mash byk kekurangan dan juga mcm kalian semua..tdak sunyi dr melakukan dosa...moga2 kita akan terpilih sbg insan yg Allah sayangi..mintalah selalu padaNYA..bercakap lah dgnNYA seolah2 kita sedng brcakap dgn kawan2 kita disaat kita mengadu masalah kita..caritalah segalanya pada DIA apa sebenarnya yg kita hadapi dan inginkan..sesungguhnya DIA mendengar segla rintihan kita..bgnlah dimalam hari..kerana itulah saat yg paling syahdu dan sunyi tuk mengadu padaNYA..mengadu lah dalm bahasa yg kita fahami..tak perlu bahasa arab(lepas waktu solat ye..kalau dlm solat..berdoa selain bhasa arab kena baca dlm hati)insyaallah slpas mengadu segala masalah kita padaNYA kita akan lega..kita akan tenang dan kita akan dapat jalan penyelesaiannya..Allah akan tunjukkan jalan..

Ustaz Azhar Idrus - Zikir Yang Paling Afdal


Sebabnya mengadu pada manusia ni belum tentu dia dapat bantu kita...kdng2 di canang2 kan pula masalah kita pada orng lain..silap haribulan dia menjadi batu apai pula yg boleh mengusutkan lagi keadaan..so berpada2 lah kita dlm bercerita masalh kita pada kwn2/orng umum..ade benda yg boleh ade benda yg tk boleh..tuk ingatan diri sy juga..tak salah kalau kita nk meminta pendapat pada yg arif dlm sesuatu bidang & permasalahan..boleh..cuma kita jgn lupa pada Allah..sbb semua yg brlaku dgn izinNya..dan kalau memerlukan seseorng tuk berkongsi masalah/cari jln penyelesaian carilah orng yg boleh dipercayai dan arif dlm bidang tersebut..insyaallah dia mampu membantu kita dgn izin Allah..apa2 pun..biarlah dlm hidup kita ni kita jadikan Allah yg pertama dlm hidup kita..mendahului yg lain2..bak suami..isteri..ibu bapa..anak2..kekasih dan siapa jua..moga2 kita mampu berusaha tuk berbuat bgtu dan menuju ke arah itu..insyaallah..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Maafkan sy andai ade yg terasa/terluka dgn coretan ini..sesungguhnya sy manusia biasa yg tidak sempurna..yg punyai byk kelemahandan tidak akan mampu memuaskan dan mengembirakan hati semua orng...ia sekadar perkongsian ilmu dan pengalaman yg tak seberapa tuk kita semua..moga2 ade manfaatnya...sama2lah kita menuju ke arah itu..insyaallah...•♫.•♥.••♫.•♥.•