Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI,

:
PROMO

KOPERASI:
MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80%

:RATE SERENDAH 4.99 % ==>

NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA

..

BERMINAT
CALL SY : YATI - 019 233 4763


Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Thursday, August 18, 2011

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.•Rasanya sdh tdk trlalu awal untuk sy mengucapkan salam lebaran buat semua pengunjung laman firdausi pada kali ini..walaupun hati masih kuat lagi menyayangi ramadhan al-mubarak yg semakin penghujungnya..namun sy ingin mengambil kesempatan ini utk mengucapkan juga selamat hari raya buat semua...•♫.•♥.••♫.•♥.•




•♫.•♥.••♫.•♥.•Moga aidilfitri kali ini akan memberi 1000 makna buat kita semua..dan yg pantingnya biarlah sikap dan amalan baik kita yg kita aplikasikan masa bln ramadhan yg berkat ini akan masih berterusan selepas ini..berterusan sehingga aidilfitri dan seterusanya..raya tahun ni merupakan tahun prtama sy meraikan aidilfitri tanpa ibu disisi coz ibu sy tlah meninggalkan dunia ini pada akhir thun lepas..bln oktober 2010..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Pastinya tahun ini amat berlainan sekali rasanya..tdk spt tahun2 sebelum ini..sudah tdk semeriah dulu lagi...bila orng yg kita sayangi tiada disisi barulah kita merasainya..namun bgtu sbg manusia biasa..suka atau tidak kita kena menarima hakikat yg kita akan kehilangan orng disekeliling kita kerna kematian itu adalah pasti..trmasuk kita pn akan prgi meninggalkan dunia ini..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Tahun ni insyaallah sy akan beraya di rawang..umah kakak...rasanya ni lah first time menyambut raya puasa kt tempat orng..kt luar..nk buat cmne..dah trpksa coz kt de orng kt kg..adik berdaik raya kt mentua diorng kt luar tahun ni..huhuhu..sy trpaksalah follow diorng..takkan nk raya sorng2 kt sana..waaaa...tak suka sebenanya..sbb tu tak excited sgt nk smbut raya..huhuhu..sbb kt bandar bkn kg sendiri..uhuks...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Tp insyaallah raya ke-3/ke-4 barulah kami akan bertolak balik ke kg..balik jugala..tap lambat sikit...tak sabar rasanya nk tunggu raya ke-3(insyaallah jika masih dipnjangkan umur oleh Allah)..nk mkn ketupat palas manis cmpur kacang..bestnya..kt sini kalau ade jual pun takkan sama dan tak sedap..dah lama tak blik kg..rindu rasanya...terlalu rindu...moga2 raya nt akan terubat kerinduan itu...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Kepada semua..sy ucapkan selamat balik kampung dan pulang berhari raya..hati2 semasa memandu di jalan raya nt..jgn lupa baca doa sblm memandu tdk kira waktu..sekurang2nya bacalah ayat kursi sekali dan minta allah lindungkan kita dr sebarang bahaya dan perkara2 yg tdk diingini berlaku kpda kita...insyaallah moga kita semua dipnjangkan umur akan berjumpa lagi nt..salam lebaran buat semua...•♫.•♥.••♫.•♥.•


Photobucket



•♫.•♥.• AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN •♫.•♥.•

•♫.•♥.•Selamat Berpuasa kepada semua umat islam diatas muka bumi•♫.•♥.• ini tdk kira dimana jua anda berada..kepada pengunjung laman firdausi,customr2 sy,shabat2 sy dan jga kluarga saya..mohon maaf dr sy sekiranya ade trkasar bahasa sepanjang kita brurusan..moga kita semua akan mendapat rahmat dan keberkatan dr yg Maha Esa di bulan yg mulia ini..diharap kita semua mampu berubah ke arah yg lebih baik walaupun mungkin kta tdk mampu mnjadi yg terbaik..akhir sekali marilah kita •♫.•♥.••♫.•♥.• sama2 renungkan kata-kata ini •♫.•♥.••♫.•♥.• :


•♫.•♥.•"Barangsiapa yg menunaikan hajat mukmin yg lain maka Allah akan tunaikan 1000 hajatnya..(al-hadist)" •♫.•♥.•

Photobucket

Sunday, April 3, 2011

BERNIAGA ATAU MAKAN GAJI ???



•♫.•♥.••♫.•♥.• Salam buat semua..lama betul sy tak menulis blog ni..dr minggu lpas lagi nak update blog dan post2 baru tp apakan daya kita hnya merancang tapi DIA yg menentukan..coz ada hal yg mengekang sy tuk berbuat demikian..kalau ari keje sibuk ngn keje lak..cuma arini sementara nk tunggu koperasi bukak tuk berurusan ngan diorng sy nk pos artikel jap..lewat sikit mula keje arini..nk update sini kejap..hehehe..•♫.•♥.••♫.•♥.• .

•♫.•♥.••♫.•♥.• Sebagaimana tajuk yg sy pilih diatas tu..sy nk kupas pasal isu ni la kejap..berniaga(kerja sendiri) atau makan gaji??? agak2la kan kalau anda yg mana satu anda pilih?skg ni anda berada di group yg mana satu??hehehhe..mcm2 jawapan pastinye kan..kalau yg lulusan ipta/ipts/kolej2 swasta dan sebagainye selalunye pastinye anda akan mengharapkan suatu jawatan yg sesuai dikementerian kerajaan khasnye dan lain2 sektor amnye yg anda fikir sesuai dgn kursus yg anda ambil semasa belajar sblm ni..betul tak?•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Tak salah tuk anda berfikir sebegitu kerana anda tlah bersusah payah menghabiskan wang ringgit dan masa semta2 tuk dapatkan segulung ijazah / pengiktirafan yg selayaknye tuk jaminan masa depan...tapi skg ni terlalau byk persaiangan yg harus ditempuhi oleh kalian semua...sehinggakan ramai yg menganggur..dgn alasan kerja yg dipohon belum dapat lagi..takde yg sesuai lagi..gaji tak setaraf..dan lain2 lagi..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Sampai bila agaknya anda harus menganggur???sampai bila???sehingga dpt kerja yg diidamkan??tapi bila tuuu??? tiada siapa yg tahu kan...sy bkn apa sy just nk berkongsi sedikit pengalaman dgn rakan firdausi yg berada diluar sana pasl keje..actually sy merupakan bekas graduan UPM dan mengambil jurusan sains komputer sblm ni..abis belajo dulu alhamdulillah sy tak menghadapi masalah sgt tuk dapatkan kerja...sy kerja mkn gaji jga sblm ni..masuk sektor kerajaan..swasta..semua sy rasa..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Tapi bila keje mkn gaji ni sy mmg tk cukup dr segi kewangan..byk benda sy tak boleh buat dan beli..pastu terikat ngn masa..kena marah ngn bos..kejar dateline..sume dah rasa..kdng2 tension dibuatnye..ari minggu pn kena keje..sampai sy rasa cm takde kehidupan..takde life..keje..keje dan keje..tapi sy terus bertahan tuk kumpulkan modal / sedikit simpanan tuk sy bekerja sendiri lpas tu..actually sy mmg jenis suka berniaga sejak dr dulu lagi..suka keje sendiri..dr belajar lagi..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• So bila sy dah rasa masa yg sesuai tuk sy berhenti..sy berhenti kerja..tapi orng kata apa yg terjadi tak semudah dan sesenang yg kita fikirkan sblmnye..bila dah benti tu sy mencari2 bisnes yg sesuai yg tak memerlukan modal yg byk..sementara carik yg sesuai sy grap je apa job yg ade..termasuklah join MLM dan sebagainye..tp mungkin rezeki sy bkn dlm bidang ni..apa yg sy buat tak menjadik..tak mendatangkan income spt yg sy harap2 kan...kewangan pn mmg teruk juga lah masa tu sehinggalah sy jumpa dgn orng yg bertanggungjawab yg membawa sy dlm bidang kewangan ni..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• So sy terima offer die tuk join die dlm bidng ni..dr situlah sy bermula..pada permulaannye sy bermula dgn pelbagai kesukaran..maklumlah kita masih baru dan belum tahu selok belok kewangan..so income pn tak la byk mana tuk permulaannye..adelah sama dgn starting rate degree..tapi bla bisnes ni ade turun naiknye..begitu jugak income..kdng byk..kadng sikit..walaupun mcm2 kesukaran..sy bertahan juga sbb minat dan keyakinan bahawa sy rasa rezeki sy dlm bidang ini..so sy teruskan usaha..bila jatuh sy bngun..jatuh lagi sy bangun..dan alhamdulillah sy mampu berthan hingga ke hari ini..skg ni dah 2 thn lebih dlm bidang ni..•♫.•♥.••♫.•♥.• .

•♫.•♥.••♫.•♥.• Alhamdulillah..sejak sy terlibat dgn loan koperasi ni sy dapat income seperti mana yg sy inginkan..juh lebih byk dr makn gaji..cma ade turun naik jugak la..hehe..tpi sy gembira dan suka hati..sbb sy buat sesuatu yg sy minat..so kita gembira bekerja..walaupun begitu sy msh belum lagi capai trget sy yg sebenar...insyallah sy nk realisasikannye tahun ini..moga2 Allah memberkati dan mempermudahkan segala urusan..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Cuma bila kita terlibat dgn perniagaan ni kita tak boleh lari dr didengki oleh orn lain apabila tgk kita naik / berjaya..guna bomoh dan cara halus itulah yg selalu diorng gunakan..sy pn tidak terkecuali dr terkena semua tu..teruk dibuatnye..berbulan2 sakit & sales down mendadak..tp alhamdulillah Allah masih melindungi diri ini..Dan menyanyangi diri ini..walaupn sentiasa trjadi mcm tu, sy tak stop ditgh jalan..sy teruskan je..kenapa kita nk stop hnya semata2 orng yg mmg nk tgk kita jatuh / berhenti dr buat bisnes kita tu???selalulah kita ingat..kita tak keseorngan..Allah masih ada..so sy redah jee..sy tk mengalah..cma sntiasa lebih berhati2 dan berjaga2..dalam berniaga ni mmg kena byk bersabar..tidak boleh putus asa dan kena ade disiplin yg tinggi..baru kita boleh bertahan dan berjaya..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Apa yg sy belajar slma 2 thn ni kalau kita nk berjaya, disiplin dan kerajinan kena cukup2 jaga..jaga masa..setiap hari kena ajarkan diri kita seawal pagi dlm pukul 8pg / 8.3opg make sure kita tlh berpakaian lengkap ala2 pejabat(walau ofis kita kt umah)dan mulakan keje kita..setkan masa spt office hour juga cuma msa kita lebih fleksible..dan tak terkongkong dgn orng lain..sy tak suka nk merewang kelain kalau ari bekerja lagi2 kalau mmg busy je memanjang..kecuali dah ptng dn keje dah siap / tak busy sgt pada hari tersebut barulah boleh stopkan keje...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Insyaallah kalau kita berdisiplin..tidak pernah putus asa..jga hubungan kita dgn tuhan..kita boleh menjadik usahawan yg berjaya..kalau kita meniaga ni..income kita tuk sebulan pn leh cecah 10bln gaji tuk jawatan pegawai kt kementerian kerajaan..sy tak nak la mention bape..fikir2 lan sendiri..cma ade turun naik la pendapatan kita tu...sikit..byk..sedang2...cma yg berbezanye pndapatan kita boleh kita ubah..tp masalah lain pn ade juga..kesukaran tuk buat pinjaman tuk kita dan lain2 tu biasala..lebih2 lagi orng yg baru macam sy ni yg orng kata baru nk berdengket2..hehehe..cma anda buat lah keputusan sendiri...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Apa yg pasti..9/10 rezeki adalah dlm bidang perniagaan...dan tiada orng yg boleh ubah kehidupan kita kecuali kita sendiri yg berusaha tuk mengubahnye dan berlaku dgn izin Allah..yang pastinye kalau nk berbisnes pilihlah bidang yg mmg kita ade kemahiran..pengetahuan dan minat dalm bidang tersebut..insyaallah baru kita boleh berjaya..jgn meniaga kerna ikut-ikutan..sesungguhnya usaha yg berterusan tanpa berputus asa dan dgn izin drpa Allah kita akan capai kejayaan dlm perniagaan..kerana hnya orng yg tidak pernah kenal apa itu erti putus asa sja yg akan berjaya...yg pastinye anda sendiri tentukan tuk kerja sendiri atau mkn gaji..wassalam..•♫.•♥.••♫.•♥.•

Tuesday, March 8, 2011

KEPENTINGAN SOLAT ISTIKHARAH DLM MEMBUAT SEMUA KPUTUSAN PNTING DLM HIDUP


(petikan ini telah diambil dr rakan internet yg diambil dr laman web darussyifa)

•♫.•♥.••♫.•♥.• Bila di sebut sahaja Solat Istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh. Ia begitu sinonim sekali dalam membuat keputusan untuk memilih bakal teman hidup tidak kira bagi lelaki atau perempuan. Perkara ini mungkin berlaku kerana penekanan di kalangan sesetengah Ustaz dalam soal istikharah ini dikaitkan dengan memilih jodoh sahaja.•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Sebenarnya amalan Solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas. Kita kadang-kadang tidak diberikan peringatan dalam soal ini. Sedangkan amalan Solat Istikharah ini sangat-sangat di galakkan oleh Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari;•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Mahfum Hadis: Dari Jabir ra., ia berkata: “Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:•♫.•♥.••♫.•♥.•

“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya.”

Betapa pentingnya Solat Istikharah ini sebagaimana pentingnya kita mempelajari al-Quran.

Sebagai satu iktibar dan renungan penulis ingin berkongsi beberapa contoh kisah benar yang berlaku di kalangan sahabat-sahabat yang terlupa mengamalkan solat istikharah. Nama dalam kisah ini bukan nama sebenar.

Kisah-1

•♫.•♥.••♫.•♥.• Setelah berpindah randah dari satu rumah sewa ke rumah sewa, akhirnya tergerak hati Salim untuk memiliki rumah sendiri. Lalu dia melihat iklan di surat khabar dan berkenan dengan tawaran rumah yang agak munasabah harganya. Rumah tersebut masih belum dibina lagi tetapi pihak pemaju telah menawarkan pakej jualan yang istimewa. Pihak pemaju perumahan memberi jaminan rumah tersebut akan siap dalam masa dua tahun. Salim berminat dengan rumah tersebut lalu terus membelinya. Kini lima tahun telah berlalu, projek perumahan itu telah terbengkalai kerana pemaju telah bankrupt. Salim terpaksa membayar ansuran bulanan hutang kepada bank walaupun rumah yang diidamkan masih tidak wujud.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Kisah-2

•♫.•♥.••♫.•♥.• Abu dan Salmah telah berkahwin selama 4 tahun. Mereka dikurniakan dengan dua orang cahaya mata. Anak yang sulung telah berumur 3 tahun dan yang kedua masih 8 bulan. Mereka berasa agak susah hendak ke sana kemari kerana hanya memiliki motosikal. Satu hari Salmah mencadangkan kepada Abu untuk membeli kereta. Abu lalu terus pergi ke Perodua Show room untuk melihat-lihat kereta. Dia berkenan dengan model Kelisa lalu terus membelinya. Selang sebulan keretanya kena curi. Dah enam bulan berlalu keretanya masih tidak ditemui, tetapi dia masih membayar ansuran bulanan dengan pihak bank kerana pampasan yang pihak insurans bagi tidak mencukupi untuk melangsaikan bayaran baki hutang dengan pihak bank.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Kisah-3

•♫.•♥.••♫.•♥.• Munirah akhirnya terpikat dengan pujukan rakan satu ofisnya Hafsah untuk melabur dalam satu skim pelaburan di internet. Dia akhirnya mengeluarkan sehingga RM10,000 untuk pelaburan tersebut. Dua tahun telah berlalu duit pelaburannya lesap tak nampak bayang.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Kisah-4

•♫.•♥.••♫.•♥.• Rashid dan Zakiah telah mempunyai tiga orang anak. Mereka bercadang untuk mengambil pembantu rumah Indonesia. Mereka pergi ke agensi pembantu rumah dan terus memilih seorang pembantu rumah yang terdapat dalam senarai biodata. Selang dua bulan pembantu rumah pun sampai dan berkhidmat kepada mereka seperti yang dijangkakan. Tiga bulan berlalu tiba-tiba pada satu hari didapati pembantunya telah lari dari rumah.•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Kisah yang dipaparkan di atas adalah kisah benar di mana penulis sendiri bertanya kepada mereka adakah mereka telah melakukan Solat Istikharah sebelum memilih atau membuat keputusan. Mereka kata langsung tak terfikir hendak melakukannya.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Kisah -5

•♫.•♥.••♫.•♥.• Iskandar berumur 40 tahun telah berkahwin dan mempunyai enam orang anak. Suatu hari dia mendapat telefon dari kawan baiknya Jaafar. Jaafar hendak memberikan satu hadiah istimewa kerana jasa Iskandar yang telah menyelesaikan masalah keluarganya. Jaafar hendak menawarkan kepadanya perbelanjaan pakej menunaikan haji untuk suami isteri ditanggung sepenuhnya iaitu RM15,000 setiap orang. Hati Iskandar gembira bukan kepalang kerana sudah lama dia mengidam untuk menunaikan haji. Lagipun duit simpanan dalam tabung hajinya baru RM3000. Iskandar tidak terus menerima hadiah tersebut sebaliknya dia memberi tempoh tiga hari untuk membuat keputusan. Iskandar melakukan Solat Istikharah tiga malam berturut-turut. Pada hari keempat dia berjumpa Jaafar mengatakan dia sangat berat untuk menerima hadiah tersebut. Dia mengatakan ingin pergi menunaikan haji dengan duit pendapatan sendiri. Jaafar agak kecewa, dipujuknya namun Iskandar tidak terima juga. Selang dua bulan selepas itu baru Iskandar mendapat tahu duit yang hendak diberikan kepadanya itu adalah dari duit riba iaitu interest bank konvensional akaun simpanan tetap Jaafar. Jaafar telah tersalah sangka. Disangkanya bahawa duit riba boleh dihadiahkan kepada orang lain tetapi tidak boleh digunakan sendiri.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Kisah-6

•♫.•♥.••♫.•♥.• Cikgu Imran telah mendapat arahan pertukaran sekolah dari Sabak Bernam ke Sandakan. Bila menerima surat tersebut hatinya agak gembira kerana ingin memberi khidmat di kawasan pedalaman. Baginya tidak ada masalah sebab masih bujang, dan teringin sangat hendak ke Sabah. Dia solat Istikharah walaupun keputusan telah ditetapkan oleh kementerian kepadanya. Dia berdoa “Ya Allah kalau pemergian aku ke Sandakan ini baik untukku dan agamaku maka permudahkanlah jika tidak kau gantikanlah dengan yang lebih baik dan sempurna”. Selang dua minggu Pengetua disekolahnya memberitahu kepadanya pertukaran dia ke Sabah di tarik balik disebabkan masalah teknikal. Dia rasa agak pelik namun tidak kecewa malah tetap gembira kerana telah melakukan solat istikharah. Dia yakin ini yang terbaik di pilih oleh Allah untuknya. Selang sebulan dia bertemu Jodoh dengan Ustazah (al-Hafizah) yang baru berpindah di taman tempat dia tinggal.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Semua kisah yang dipaparkan di atas adalah kisah benar yang boleh kita ambil iktibar dan pengajaran. Yang pastinya kita tidak akan rugi di dunia dan akhirat bila beramal dengan Solat Istikharah ini.

•♫.•♥.••♫.•♥.• Dewasa ini ramai di kalangan kita hendak membeli rumah yang berharga lebih RM200,000. Bayaran balik mungkin mengambil masa selama 20 hingga 25 tahun. Dalam tempoh tersebut macam-macam perkara boleh terjadi. Jika sekiranya kita melakukan Solat Istikharah sebelum membeli rumah tersebut, pasti Allah akan mendorongkan kita membuat pilihan yang tepat dan memudahkan segala urusan. Penulis ada bertemu dengan beberapa sahabat yang melakukan Solat Istikharah sebelum membeli rumah, Alhamdulillah segala urusan menjadi mudah dan dapat membayar balik hutang rumah lebih awal daripada yang dijangkakan.•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Seperkara lagi, supaya Allah SWT memakbulkan doa kita, jauhilah segala bentuk pinjaman yang ada unsur-unsur riba’ seperti dari sistem konvensional. Pilihlah sistem perbankan Islam semoga Allah memberikan keberkatan dan menurunkan rahmatnya sepanjang tempoh pinjaman di buat. Yakin dan percayalah jika kita mengikut suruhan Allah, pasti Allah akan membantu kita di ketika senang dan susah. Jika Allah bantu kita tiada sesiapa yang boleh menghalangnya.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Mengikut beberapa buah kitab seperti Kitab Minyatul Musolli, Sabilal Muhtadin dan Sairus Salikin, secara ringkasnya cara melakukan Solat Istikharah adalah seperti berikut;

* Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.

* Niatnya “Sahaja aku sembahyang sunat istikharah dua rakaat kerana Allah ta’ala”

* Dalam rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.

* Dalam rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.

* Selepas memberi salam baca doa berikut (mulakan dengan basmalah dan selawat dahulu).

Terjemahan Doa’ :

Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya. (Dari hadis riwayat Imam Bukhari)



Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada kita semua.

Wallah hu ‘alam

Monday, January 3, 2011

BERTUDUNG ZAMAN SKG..SEKADAR FESYEN SEMATA2 / MENUTUP AURAT??

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.• Rasanye kita baru sahaja menyambut tahun baru dlm 3 hari..dan selamat tahun baru buat semua..sy tak nak menyentuh pasal tahun baru..sbb rasa dah boring utk membincangkan pasal topik tu coz lebih kurang sama je jaln cite die tiap2 tahun..arini sy nk mengupas topik yg berkaitan dgn "Bertudung di kalangan wanita pada masa kini adalah atas dasar MENUTUP AURAT / FESYEN SEMATA2"..bersetujukah anda jikalau sy mengatakan pada masa skg ini kebanyakan wanita bertudung sbb trend/fesyen..ikutan..suruhan atau paksaan semata2..??kali ni nk kupas topik panas skit..hehehe..almaklumlah dah lama tak menulis kt blog kan...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• apa yg sy perhatikan skg ni terlalu byk sgt tudung2 yg pelbagai jenis berada di pasaran..macam2 pattern ade...pegi je pasti ade..dan kebanyakannye yg patern cantik2 tu yg jenis singkat didepan..labuh di belakang...aaii..ni yg tak tahan ni..geram ni..teringin nk pakai tapi tak boleh / tak sesuai...last skali kena carik yg lain..tetapi kebanyakan para remaja..wanita / ibu2 pada hari ini tak kisah semua tu..janji bertudung..janji nampak cantik..ia digayakan oleh semua lapisan masyarakat..dr personaliti & pengacara tv,tokoh2 korporat,golongan profesional atau orng awam macam kita ni..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Kekadang bila sy keluar jalan2 atau keluar atas urusan kerja..sambil2 menunggu utk smpai ke destinasi/ menunggu seseorang, sy suka memerhatikan gelagat orng di sekeliling sy / yg lalu lalang..apa yg sy perhatikan..kebanyakan yg sy lihat, semuanye bertudung di atas paras dada(singkat) & berbonggol tinggi di belakang...bkn sy nk ckp sy ni baik dgn utarakan isu sebegini..tidak..just tuk kita sama2 renung2 kan bersama..beringat dan muhasabah diri je..tuk peringatan anda dan sy bersama sebenarnye..agar tidak lari dr landasan yg sepatutnye..tahu tujuan sebenar kita memakai tudung/berbuat sesuatu perkara tu...•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.• Berbalik kpd isu diatas tadi..apabila sy memerhati diorng yg memakai tudung atas paras dada/singkat ni mmg diorng cantik2 dan berisi2 semuanye..cuma cacat sikit tang tudung singkat tu je..dlm hati sy terdetik..tak ade perasaan malu ke diorng ni dgn membiarkan dada tak ditutupi dgn tudung secara yg sepatutnyee???lagi2 yg jenis berisi2 tu..(faham2 la mksud sy yee yg berisi tu cmne..tak perlu sy detailkan kat sini..)kalau yg kurus kering boleh tahan lagi..ok lagi..tak la ketara sgt..diorng tak malu ke orng tgk je kt bahagian yg terdedah tu???emm...sy tak dapat jawapan tuk persoalan tu coz sy tak gi tanya pun diorng tu/buat kajain pasal ni...hehee...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Tu satu..yg kedua nyee??apa pekdahnye pakai tudung berbonggol2 kt belakang tu cam kuda je lagak nyee???apa perasaan bila pakai camtu..sy rasa salah satu dr sebabnye mmglah supaya kelihatan cantik..bkn disebabkan oleh rambut yg mmg terlampau lebat shingga terpaksa menyanggulnye dgn tinggi..pastu dgn pakai tudung bonggol camtu sedikit sebnyak rasanye akan timbul juga terdetik dihati kecil tu perasaan riak/bangga diri sebagaimana..sebagaimana tingginye bonggol tu..kan dah lain jadiknye tu..pastu siap nampak telinga lagi tu..emm camne tu??•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Apa sebenarnye tujuan kita memakai tudung??jawapannye ialah ia merupakan suruhan agama supaya kita menutup aurat..mana uarat wanita sebenrnye??sebahagian dr aurat wanita adalah menutup keseluruhan rambut dan melabuhkna tudung hingga melepasi bawah dada..bukan atas dada..tapi sy betul2 terkilan hari ini..bkn kt luar je..program2 yg berbentuk keagamaan di kaca televisyen juga seringkali memaparkan pengacara wanita yg bertudung tapi tak menepati etiqa bertudung..masih paras dada/tak melepasi dada..sy tak nak la nyatakan contoh program trsebut..cuba anda perhatikan sendiri..patutkah benda ni berlaku???sedangkan ia ditonton oleh segenap lapisan masyarakat..rancangan tv tersebut nk berdahwah kpda orng ramai spya berubah kearah kebaikan..tetapi bagaiman harus dilaksanakan/direalisasikan andainye awal2 lagi mereka sendiri tak mengikut rules yg sepatutnye..tak kan tak leh fikir benda camni???sy selalu terfikir sorang2..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Sy teringat kata2 seorng ustaz.."AJAR & DIDIKLAH ANAK2 PEREMPUAN KITA MENUTUP AURAT BUKANNYA MENGAJAR MEREKA BERTUDUNG "renung-renungkan lah kata2 ini...waalaupun simple tapi maksudnye cukup mendalam..kalau nak dikupaskan pasal perihal salah laku berpakaian ni terlalu byk sgt..sy pn takut utk membicarakannye..sbb takut terkena batang hidung sendiri suatu hari nanti..tp insyaallah moga Allah pelihara diri ini dr berbuat demikian..buat masa skg ni..cukuplah sekadar topik ni dulu..sy pun bukan lah baik sgt / orng yg layak untuk mengkrik sesiapa..just sekadar utk berkongsi cerita dan sama2 berfikir dgn kalian semua..sama2 muhasabah diri..tak salahkan kita berubah untuk kebaikan??..setiap perkara yg kita lakukan kena ada ilmu..dan setiap benda yg kita buat kena ade tujuan dan matlamat..kenapa??..sebab apa??..untuk apa??..selalulah kita persoalkan perkara2 sebegini supaya kita tahu apa yg kita buat..betul/tidak..msemoga kita tdk lari dr landasan yg sepatutnye/matlamat sebenar..Akhir sekali sy doakan agar kita semua akan menjadi insan yg lebih baik dr semalm..insyaallah...•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket