Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI, : PROMO KOPERASI:MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80% :RATE SERENDAH 4.99 % ==> NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA .. BERMINAT CALL SY : YATI - 019 233 4763 Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Wednesday, November 25, 2009

Sungguh Menyedihkan Bila ada yg Ckp "Blog" Adalah Tuk Jual/Promote Diri..Tolong Laa..Buka Minda Sikit..

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.• Pernah tak ade seseorng gtau cmtu kt anda semua?? blog ni tuk promote /jual diri?? baru2 ni ade sorng member tu gtau cmni dkt sy..bila sy dgr ayat tu bengang je rasa...dia tau tak apa fungsi blog sebenarnye..bercakap main blasah jee..heran ade lagi orng yg berfikiran cetek camtu...padahal seseorng yg educated sepatutnye mempunyai pandangan yg lebih luas dan terbuka lagi dalm bab2 it..come on la..kita kt zaman cyber skg ni..sume guna teknologi it..not zaman purba kala...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Pernah tak die terfikir dgn teknologi it, termasuk blog leh buatkan seseorng jadik raya raya..jadik jutawaan...skg ni ushawan kita menggunakan blog / internet sbg platform untuk berniagaa..termasuk lah sy...kt sini kita leh jual produk2 kita dan juga kembangkan bisnes yg kita buat...lain2 pengiisan kt blog tu kalau ala2 peribadi sikit biasala..dah rumah kita kan..terpulang pada kita tuk mencoraknyee...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Actualy dr pengalaman sy sendiri melalui blog ni sy dapat ramai customer untuk koperasi yg sy uruskan..yg buat pembiayaan peribadi..dr blog juga ramai rakan2 firdausi yg sy kenali yg memerlukan bantuan..tuk kongsi masalah hidup dan sebagainyee..dr blog ni juga sy dapat ramai kwn..dan dr blog ni juga sy menolong mereka yg memerlukan mengikut kemampuan sy dgn cara yg tersendiri...itu pun dikatakan jual diri kee??? please la..jgn kolot sgt...pandang kedepna..bukak minda..jgn berfikiran sempitla...kalau tak tahu jgn bercakap seolah2 tahu segalanyee...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Kepada insan yg berkenaan tu hati2 lah dlm bercakap...lagi2 kalau kita tak tau apa2 psl sesuatu benda tu / dlm sesuatu perkaraa...jgn kuarkan statement yg bukan2 yg akhirnye memalukan diri sendiri...lagi2 kalau bercakap dgn orng yg terbabit dlm bidang tersebut / berkaitan...tnpa kita sedar kita dah menyakitkan hati orang lain...kan takde keje tu namanyeee...buat orng sakit ati lak...sy mmg bengang tul lah bila die ckp cmtu...sakit ati dengarnyee...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Apa2 pun lantak lah die...cma apa yg sy nk nasihatkan kt sini pada rakan firdausi dan juga diri sy sndiri..jgn memperlekehkan orng lain / apa yg orng lain buat..lagi2 kalau kita tak tau hujung pangkal cerita..Kepada rakan2 blogger & rakan pengunjung firdausi.."selamat hari raya aidiladha" ..raya tahun ni sy beraya kt bangi je...tak balik kg memandangkan ade perkara yg tak diingini berlaku...so terpaksalah berkampung kt sini..apa2 pun moga semua gembira menyambut aidiladha yg akan disambut besok hari...selamat balik kg dan selamat kembali semula...wasssalam..•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket

Adab Minum Rasulullah

Photobucket


Rasullah SAW amat menyukai minum madu yang dicampur dengan air sejuk.amalan ini untuk tujuan amalan kesihatan. Rasulullah SAW juga suka minum air sejuk dan mencicip madu sebelum makan apa-apa diwaktu pagi.


Antara khasiat amalan-amalan ini ialah:
1.Menghilangkan balqham (kahak/lendir)
2.Mencuci perut
3.Membuang sisa-sisa makanan yang tertinggal didalam perut yang tidak
dicernakan dengan sempurna dan menolaknya ke usus besar
4.Menghapuskan sukatan dalam usus, menghilangkan senak perut dan sedu
5.Memperbaiki fungsi buah pinggang, limpa dan hati. Rasullah SAW suka
minum air yang telah disimpan semalaman didalam suatu bekas

Minuman Manis dan Sejuk :
Aisyah (ranha) meriwayatkan bahawa: " Diantara banyak-banyak jenis minuman, Rasulullah saw suka minuman manis dan sejuk"
Hadis bermaksud, baginda mengemari minuman manis dan sejuk, campuran madu atau nabiz (rendaman buah tamar).
Didalam suatu doa Rasullah ada menyebut " Ya Allah kurniakanlah aku dengan cintaMu yang lebih besar dari cintaku kepada nyawa, harta,anak dan cintaku kepada air sejuk"
Ini memberi isyarat bahawa sudah tentu minuman air sejuk itu mempunyai khasiat yang lebih besar.Adapun minuman jika terkumpul didalamnya kemanisan dan kesejukan akan menjadi asbab yang paling bermanfaat untuk penjagaan kesihatan tubuh badan Ini sekali gus berperanan bahan pemakanan dan mencernakan makanaan yang masuk kedalam tubuh lalu menyalurkannya keseluruh anggota badan.

Ringkasan adab minum :
1. Gelas atau cawan hendaklah dipegang dengan tangan kanan
2. Bacalah " Bismillah"
3. Minum dengan tiga nafas
4. Minum dalam keadaan duduk
5. Jangan bernafas kedalam air. Setiap kali berhenti minum arahkan pernafasan
ketempat lain.
6. Setiap kali berhenti minum (pada setiap penafasan) bacalah Alhamdullilah
7. Jika tidak ada tempat untuk duduk adalah diharuskan minum sambil berdiri
8. Minum dari baki air yang telah diminum oleh orang lain Hadis menyatakan
bahawa saki baki air minuman seseorang Islam adalah ubat untuk penyakit
9. Jangan terus minum selapas dari melakukan persetubuhan ataupun setelah selesai mengerjakan kerja-kerja berat.



Photobucket

Tempayan Nan Retak

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.•Seorang tukang air memiliki dua tempayan besar, masing-masing
bergantung pada kedua hujung sebuah pikulan, yang dibawa menyilang pada
bahunya. Satu dari tempayan itu retak, sedangkan tempayan yang satunya lagi tidak. Jika tempayan yang tidak retak itu selalu dapat membawa air penuh setelah perjalanan panjang dari mata air ke rumah majikannya, tempayan itu
hanya dapat membawa air setengah penuh.
•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Selama dua tahun, hal ini terjadi setiap hari. Si tukang air hanya dapat
membawa satu setengah tempayan air ke rumah majikannya. Tentu
saja si tempayan yang tidak retak merasa bangga akan prestasinya, kerana
dapat menunaikan tugasnya dengan sempurna. Namun si tempayan retak
yang malang itu merasa malu sekali akan ketidaksempurnaanny a dan merasa sedih sebab ia hanya dapat memberikan setengah dari jumlah yang seharusnya dapat diberikannnya.•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Setelah dua tahun tertekan oleh kegagalan pahit ini,tempayan retak itu berkata kepada si tukang air, •♫.•♥.••♫.•♥.•

"Saya sungguh malu pada diri saya sendiri, dan saya ingin mohon maaf
kepadamu."

"Kenapa?" tanya si tukang air, "Kenapa kamu merasa malu?"

•♫.•♥.••♫.•♥.•"Saya hanya mampu, selama dua tahun ini, membawa setengah jumlah
air dari yang seharusnya dapat saya bawa kerana adanya retakan pada sisi saya telah membuat air yang saya bawa bocor sepanjang jalan menuju rumah
majikan kita. Kerana cacatku itu, saya telah membuatmu rugi." kata tempayan
itu.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Si tukang air merasa kasihan pada si tempayan retak, dan dalam belas
kasihannya, ia berkata,

"Jika kita kembali ke rumah majikan besok, aku ingin kamu memerhatikan
bunga-bunga indah di sepanjang jalan."



•♫.•♥.••♫.•♥.•Benar, ketika mereka naik ke bukit, si tempayan retak memerhatikan
dan baru menyedari bahwa ada bunga-bunga indah di sepanjang sisi jalan,
dan itu membuatnya sedikit terhibur. Namun pada akhir perjalanan, ia
kembali sedih kerana separuh air yang dibawanya telah bocor, dan kembali
tempayan retak itu meminta maaf pada si tukang air atas kegagalannya.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Si tukang air berkata kepada tempayan itu,

•♫.•♥.••♫.•♥.•"Apakah kamu memerhatikan adanya bunga-bunga di sepanjang jalan si
sisimu tapi tidak ada bunga di sepanjang jalan di sisi tempayan yang lain yang
tidak retak itu. Itu kerana aku selalu menyedari akan cacatmu dan aku
memanfaatkannya. Aku telah menanam benih-benih bunga di sepanjang
jalan disisimu, dan setiap hari jika kita berjalan pulang dari mata air, kamu
mengairi benih-benih itu. Selama dua tahun ini aku telah dapat memetik
bunga-bunga indah itu untuk menghias meja majikan kita. Tanpa kamu
sebagaimana kamu ada, majikan kita tak akan dapat menghias
Rumahnya seindah sekarang."•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.•Setiap dari kita memiliki kecacatan dan kekurangan kita sendiri. Kita semua adalah tempayan nan retak. Namun jika kita mahu, Allah akan menggunakan kekurangan kita untuk menghiasi-Nya. Di mata Allah yang bijaksana, tidak ada yang terbuang percuma begitu sahaja..hatta setitis air sekalipun..Oleh itu Janganlah kita takut akan kekurangan diri kita. Kenalilah kelemahan kita..Ketahuilah,sesungguhnya di dalam kelemahan, kita akan temui kekuatan kita.•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket

Tuesday, November 24, 2009

Kenapa Hati Perlu Dijaga...??

Photobucket

Allah SWT akan mempersoal hati manusia ketika dia datang bertemu dengan-Nya pada hari kiamat mengenai apa dilakukan semasa di dunia. Hal ini ditegaskan Allah menerusi ayat 36 surah al-Israa maksudnya:

"Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya. "

Ini kerana hati manusia ibarat seorang raja yang boleh mengeluarkan arahan terhadap bala tenteranya. Dia boleh bertindak untuk menerus atau memberhentikan sesuatu peperangan jika dia melihatnya tidak memberi apa-apa keuntungan.

Baginda s.a.w. menganggapnya sebagai perkara yang utama dalam diri manusia, jika ia baik, maka baiklah seluruhnya anggota manusia, tetapi jika sebaliknya ia jahat, maka jahatlah seluruh anggotanya, itulah hati manusia. (Maksud sebahagian hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

Paling penting, setiap Muslim perlu mencari jalan bagaimana mereka dapat meluruskan hati mereka daripada terkena virus penyakit berbahaya yang boleh mencacatkan hubungan mereka dengan Allah pada hari kiamat.

Ini kerana sesungguhnya hati yang hidup itu akan menikmati kebahagian seperti di bawah ini:
* Hidupnya hati adalah menjadi pokok pangkal hidupnya iman.
* Hidupnya hati adalah pokok pangkal hidupnya akhlaqul karimah.
* Hidupnya hati adalah pokok pangkal sebab dapatnya menerima hidayah Allah.

Allah SWT telah mengingatkan kita sebagai hamba-Nya agar membawa hati kita untuk bertemu-Nya pada hari kiamat dengan hati yang sejahtera.
Ini ia dirakam menerusi ayat 88-89 surah as-Syu'araa yang bermaksud: "Iaitu pada hari di mana harta dan anak-anak tidak berguna. Melainkan mereka yang menghadap Allah dengan hati yang bersih (sejahtera). "
Iaitu sejahtera, bersih dan selamat daripada penglibatan dalam perkara syirik, nifaq atau tidak mempercayai akan kebesaran Allah SWT.

Apa yang perlu mereka ketahui, ialah bahawa hati manusia terbahagi kepada tiga jenis, satu positif dan dua yang lain adalah negatif, ia terserah kepada manusia Muslim untuk memilih salah satu daripada tiga jenis hati: (a) hati yang sejahtera (daripada segala bentuk khurafat, syirik, bidaah, nifaq), (b) hati yang mati dan (c) hati yang sakit.

Hati yang sejahtera
Iaitu hati yang sejahtera daripada menuruti hawa nafsu serakah yang menyalahi perintah Allah SWT, tidak terjebak dalam perlakuan syirik kepada-Nya, tidak melakukan tindakan yang menyalahi ajaran Rasul-Nya. Ia adalah hati yang sentiasa tunduk kepada kehendak Allah, mencintai-Nya lebih daripada isi dunia, takut kepada seksaan-Nya, rindu untuk menemui-Nya, ikhlas kerana-Nya, mengasihi seseorang Muslim dan membencinya kerana-Nya, sentiasa sokong dan cenderung kepada hukum-hakam- Nya, terselamat daripada jangkitan virus penyakit hati. Inilah hati yang hidup sejahtera, lembut, sedia menerima nasihat.

Hati yang mati
Iaitu hati yang berlawanan dengan hati yang sejahtera 100 peratus, iaitu membiarkan untuk tidak terus mengabdikan sebagai hamba Allah, menuruti hawa nafsu, menyanggah hukum-hukum- Nya, membenci golongan yang menyeru kepada kebaikan, menghalang majlis-majlis ilmu, tidak mahu menerima nasihat yang baik malah melawannya, bersahabat dengan orang-orang jahat. Itulah hati yang mati dengan Islam.

Hati yang sakit
Iaitu hati yang tidak konsisten, adakalnya cenderung kepada kebaikan dengan mendengar nasihat penceramah dan pada masa sama cenderung kepada kejahatan, inilah hati sekejap baik sekejap jahat.

Apa yang perlu kita tahu tentang persoalan hati?
Menurut Mahmoud Syal, seorang pengkaji agama di laman web islamonline. net, tanda-tanda hati yang sejahtera adalah:
1. Sentiasa mengarah tuan punya diri untuk terus mengingati dan bertaubat kepada Allah.
2. Sentiasa mengingatkan tuannya untuk beribadat kepada Allah.
3. Rasa selesa, seronok dan kelazatan beribadat lebih daripada kelazatan makanan dan minuman.
4. Memberi tumpuan sedalam-dalamnya terhadap apa yang dibaca khususnya ketika melaksanakan solat.
5. Mengingatkan tuannya agar sentiasa menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, sama ada perbuatan, kenyataan dan tindakan.
6. Reda terhadap pelaksanaan perintah Allah dan bersedia untuk meninggalkan segala tegahan dan larangan-Nya.
7. Seronok menghabiskan masa untuk Allah dan gelisah apabila habis untuk selain-Nya.

Tanda-tanda hati yang rosak:
1. Hati tidak merasa bersalah apabila terlibat melakukan dosa dan maksiat.
2. Tidak terasa untuk melakukan taubat apabila melakukan kesalahan.
3. Merasa seronok bergelumang dalam dosa.
4. Tidak mempedulikan perintah Allah, malah suka terbabit pada larangan-Nya.
5. Benci kepada kebenaran dan cuba menghalang kemaraannya.
6. Benci kepada orang-orang soleh atau mereka yang suka melakukan kebaikan.
7. Suka bertengkar pada perkara yang tidak memberi manfaat untuk agama.
8. Menerima rasuah, sogokan, riba dan perkara haram serta merasakan keseronokannya.
9. Takut kepada orang yang gagah, tetapi sedikit pun tidak takut kepada Allah.
10. Benci kepada perkara makruf dan suka kepada perkara mungkar.

Kaedah rawatan penyakit hati:
a) Mentarbiah hati supaya mencintai Allah dengan sedalam-dalamnya.
b) Membaca serta bertadarus (menyelidik) makna dan maksud-maksud ayat al-Quran.
c) Mendekatkan kepada Allah dengan amalan-amalan sunat.
d) Khusyuk dalam solat.
e) Memperbanyak zikir dan memohon ampun kepada Allah.
f) Melakukan kebaikan kerana ikhlas kepada Allah dan mengharapkan keredaan-Nya.
g) Melakukan amal dan ibadat berdasarkan perintah Allah dan Rasul.
h) Beriktikad dengan akidah yang betul.
i) Sentiasa melakukan muhasabah diri.
j) Memperuntukkan masa bagi Allah menerusi penggarapan ilmu-ilmu agama.
k) Memperbanyakkan qiyamullail, berdoa terutamanya pada sepertiga malam.
l) Tunduk dan khusyuk kepada Allah dalam segenap tindakan dan perbuatan.
m) Memastikan sumber makanan dan pakaian adalah halal di sisi Allah SWT.
n) Menundukkan penglihatan kepada perkara-perkara yang diharamkan Allah.
o) Suka menziarahi kubur dan mengingati mati.
p) Sentiasa bersyukur dan reda kepada Allah atas segala nikmat yang dikurniakan.
q) Suka membantu anak-anak yatim dan bermesra dengan mereka.
r) Suka bersahabat dan duduk dengan orang-orang soleh yang boleh dijadikan teladan.

Photobucket

DOSA-DOSA DAN BALASAN ORANG YANG MENINGGALKAN SOLAT 5 WAKTU

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.• Sekadar renungan bersama..kekadang dlm menongkah arus kehidupan yg serba mencabar dan pantas ini membuat kita sering terleka & terlena tanpa kita sedari sebenarnya masih ada lagi perkara yg lebih penting dr segala-galanye yg mesti kita tunaikan dan kita utamakan..kesibukan bekerja dan aktiviti seharian bukan alasan untuk kita tidak menunaikannya..mengerjakannya..iaitu solat 5 waktu...renung2 kan lah dan sama-sama lah kita muhasabah diri..ingatan buat semua teman firdausi dan juga sy sendiri...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Orang-orang yang meninggalkan solat fardhu dengan sengaja tanpa keuzuran syarie adalah berdosa dan akan dibalas dengan azab iaitu neraka Saqar sebagaimana firman Allah s.w.t . yang bermaksud :•♫.•♥.••♫.•♥.•

"Apakah yang menyebabkan kamu diheret ke neraka Saqar ? Mereka menjawab : "Kami tidak menunaikan sembahyang".•♫.•♥.••♫.•♥.• Sementara itu setengah para ulama' membuat andaian berdasarkan hadis-hadis orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu itu itu sama nilaian dengan dosa seperti berikut: •♫.•♥.••♫.•♥.•

Solat Subuh
•♫.•♥.••♫.•♥.• Barang siapa yang meninggalkan solat subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun. •♫.•♥.••♫.•♥.•

Solat Zohor
Barang siapa yang meninggalkan Solat zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam

Solat Asar
•♫.•♥.••♫.•♥.• Barang siapa yang meninggalkan Solat Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka'abah (Rumah Allah) •♫.•♥.••♫.•♥.•

Solat Maghrib

•♫.•♥.••♫.•♥.• Barang siapa yang meninggalkan Solat Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan. •♫.•♥.••♫.•♥.•

Solat Isya'

Barang siapa yang meninggalkan Solat Isya' nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.

•♫.•♥.••♫.•♥.• Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan Solat ialah :•♫.•♥.••♫.•♥.•

Sabda Nabi s.a.w. :

"Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara .. a) enam perkara di atas dunia
b) tiga perkara sewaktu hendak mati
b) tiga perkara sewaktu di dalam kubur
c) tiga perkara sewaktu bertemu dengan Tuhan
•♫.•♥.••♫.•♥.• a) Enam perkara seksaan di atas dunia :•♫.•♥.••♫.•♥.•

-Dihilangkan berkat sedikit demi sedikit yang ada pada umurnya
-Dikurangkan rezeki di dalam usahanya
-Tiada dipelihara baginya agama Islam
-Dikurangkan pengaruh-pengaruh baik pada dirinya
-Segala amal kebajikan yang diamalkan dalam dunia ini tiada diberi pahala oleh Allah akan dia.
-Tiada diangkat oleh malaikat ke langit akan segala amalnya•♫.•♥.••♫.•♥.• b) Tiga perkara sewaktu hendak mati•♫.•♥.••♫.•♥.•

-Dimatikan dalam kehinaan
-Dimatikan dalam keadaan sangat lapar
-Dimatikan dalam keadaan sangat kehausan walaupun dituangkan air ke kerongkongnya sebanyak manapun•♫.•♥.••♫.•♥.• c) Tiga perkara sewaktu dalam kubur•♫.•♥.••♫.•♥.•

-Dihimpit tanah dalam kuburnya sehingga keadaan tulang selangkanya remuk sama sekali dan Tuhan memerintahkan malaikat Munkar dan Nankir menyiksanya sehingga hari kiamat.
-Didatangkan Allah seekor ular besar bernama SHWAUN-RAK yang keadaannya sangat dasyat, matanya seperti guruh dilangit menggigit dan membenamkan kukunya kepada mangsanya hingga hari kiamat.
-Didatangkan malaikat yang bertongkat besi, sambil berkata dengan suara yang ganas dan kuat seperti guruh di langit seraya berkata:

"Aku diperintahkan oleh Allah memalu (memukul) engkau
daripada subuh hingga zuhur, dan zuhur hingga subuh"


•♫.•♥.••♫.•♥.• Tiap-tiap kali pukul atau paluan itu tertanam tubuh kita hingga 70 hasta ke dalam tanah, maka dikeluarkan pula kukunya yang mana keadaan memakan masa selama sehari semalam dalam perjalanan.•♫.•♥.••♫.•♥.•
Photobucket

Kelebihan Surah Al-Kauthar

Photobucket

سورة الكوثر

بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ (2) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat
& diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga.
Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.
Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu
dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. Kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

a) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t.
makbulkan doa kita.

b) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,
Insya'Allah hilang dahaga.

c) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar
yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

d) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan
Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

e) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

f) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk
ketika menunaikan solat.

g) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t.
akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

Photobucket

Petua Untuk Turunkan Berat Badan & Kempiskan Perut

Photobucket

Dibawah ini ada beberapa cara untuk menurunkan berat badan yang berlebihan dan kempiskan perut.

1. Air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda. Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.


2. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.


3. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.


4. Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu


5. Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut :
-Ambil 5cm halia bara ( Halia Cina ), 10 biji lada hitam, 30 ekor ikan
bilis.
-Tumbuk kesemua sehingga lumat.
-Perahkan air Limau Nipis.
-Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu
dalam pantang.

6. Mengurangkan buncit - Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya. Kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.


7. Mengempiskan Perut - Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit.


8. Kempiskan Perut Anda - Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.

Photobucket

Sayangilah Orang yg Lebih Menyayangi Anda

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.• Rasanye ramai dikalangan anda yg mengalami keadaan seperti sy kan??kdng2 kita bercinta tapi putus di tengah jalan..dalam masa kita bercinta dgn orng lain ade insan yg menyayangi diri kita..tetapi selagi kita menyayangi kekasih kita tu selagi tu hati kita tak boleh menerima insan lain dlm hidup kita walaupun insan tersebuat amat menyayangi kita dan sangup berkorban tuk kita..menunggu kita...•♫.•♥.••♫.•♥.•




•♫.•♥.••♫.•♥.• Tapi skg ni alhamdulilah aku mampu melakukannye..dgn bantuan dan izin Allah..aku mula terbuka hati dan mula menyayanginye dan telah lupakan cinta lama..menghargai dan menyayangi orng yg menanyangi ku..serta ingin hidup dgn ku..i'alah akan kuhadapi segala dugaan dan ujian yg Allah berikan dlm meniti perhubungn ini dengan perasaan redha dan tenang sbb aku tahu allah lebih mengetahui apa yg lebih terbaik buat diri ini...Moga dia adalah jodoh yg ku cari selama ini..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Tima kasih wak kerana masih menyayangi diri ini..dr dulu..kini..dan i'alah akan datang...•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket

KENAPA MANUSIA NI TERLALU BUSUK ATI???

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.• Rasanya dah lama sy tidak menulis di blog kesayanagan sy ni..kebelakangan ni macam2 benda yg berlaku..terutama dalam sebulan dua ni....•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Disaat sy menulis di blog ini hati ini tidak tenang sebenarnyee..selagi tak setel perkara yg perlu disetelkan selagi itulah hati tidak tenang..panas punggung dibuatnyee...kadang2 apa yg kita rancang tidak semestinya berlaku...impian tak seindah kenyataan..kusangkakan panas hingga ke petang rupanye hujan di tgh hari....siapa sangka akan berlaku sebegitu..sbg manusia biasa kita hanya merancang tuhan yg menentukan...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Kadang2 tu sy tertanya-tanya kenapa ade manusia yg hatinye terlalu busuk sekali...tidak bole tgk orng lain senang dan berjaya..ingin dijatuhkannye...dgn menggunakan cara yg kotor..cara halus...kenapa dia sanggup lakukan demikian rupaa???hanya semata2 tak nak orng lain lebih pada die...??? kenapa mesti dengki!!! kalau dengki sgt usaha la sendiri...kenapa mesti jatuhkan orng lain dgn cara yg kotor semata2 kita tak berjayaa...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Padanla dia tak berjaya..hati sendiri tu pun dah kotor..asyik nk kenakan orng je..kepada orng yg berhati busuk itu...ketahuilah Allah itu Maha Adil dan maha mengetahui..setiap apa yg kita lakukan akan dapat pembalasannye...cepat dan lambat jeee...aku yakin suatu hari nanti kebenaran akan terserlah juga..dan sesungguhnya semangat ini tidak akan pudar dipertengahan jalan...aku akan terus bangkit hingga ke puncak tidak kira apa jua rintangan yg melanda..aku yakin Allah ada bersama hamba2nye...termasuk diriku...•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket

Sunday, November 22, 2009

Nikmat Sebenar Adalah Kesihatan..Bila Sakit Baru Kita Menyedarinya..

Photobucket

•♫.•♥.••♫.•♥.• Dah lama rasanye sy tidak menulis di blog sy ni...actually baru2 ni sy terjatuh dari motor..disebabkan sy muntah2 dn kabur pandangan selepas tu sy telah ditahan di wad kt hospital kajang 2 hari...bengkak2 kt badan tu tak yah cite la kan..dah sah2 la mmg bengkak..sakit..tapi alhamdulillah sy masih mampu berjalan..sume anggota badan ok..tak patah atau bengkok...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Cma mmg selepas jatuh motor tu mmg sy muntah terusk & pening2 kepala..tak leh nak baring..duduk lama pun tak bole...serba tak kena rasanye...tubuh pun mmg takde tenaga la..sebaik saje masuk di wad sy telah disuntik dgn jaru tuk masukkan air dlm badan..waaa...ni la first time sy masuk wad..first time tngan kena suntik jarum tuk masukkan air dalm badan...dan inilah first time sy tido kt dlm wad...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Lembik rasa badan..sakit tu tak yah cite lee..tapi apalah sakit yg sy alami jika dibandingkan dgn mereka yg ada kt dlm tu yg sakit lagi teruk dr saya..macm2 sakitnye..terbaring tak leh bangun diorng..sy bersyukur sekurng2nye sy masih mmpu berjalan dan lain2..waktu tu la baru sy menyedari nikmat yg sebenar adalah SIHAT..kalau dah sakit ni sume benda tak leh buat..takde mood pun..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• 2 hri dkt wad telah buat hati sy meronta2 untuk pulang dan cepat sembuh..tak sangup lagi rasanye tinggal kt situ..dan skg ni sy masih lagi bercuti..dpt MC 10 hari..boleh dikatakan dah pulih..cuma tunggu masa tuk g mengurut badan yg bengkak2 dan juga pulihkan kembali kepala...•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Maybe disebabkan gegaran yg kuat dikepala..kepala sy masih lagi tak ok skg ni..tak bole tgk orng yg bersesak2..tempat yg sibuk..kepala sy akan rasa tk ok..pening cm tak pening je..lain la..tak seperti sblm ni..mybe buat masa skg ni sy perlu rehatkan pemikiran sy agar dia relaxs dr sebarang tekanan dan pandangan yg menyesakkan..•♫.•♥.••♫.•♥.•

•♫.•♥.••♫.•♥.• Doakan sy cepat sembuh seperti sediakala..kembali sepeti dulu...disaat sakit mcm ni kita mengharapkan orng yg kita syng sentiasa ambil berat tentang diri kita..bertanya khabar tanpa diminta..sms atau tel.bukan lama..cukuplah skdr bertanya khbar..barulah rasa diri ini disayangi dan diperlukan...tetapi kalau dia sendiri pun sakit macam mana??? inilah dugaan yg harus kuterima...ujian dr Yg maha Esa..agar diri ini memahami..Ya Allah kuatkan hati hambamu ini...mungkin inilah yg perlu kulalui sblm menggapai kebahagiaan....•♫.•♥.••♫.•♥.•

Photobucket

Sunday, August 2, 2009

GLAMOURNYE PENYAKIT H1NI SKG NI??MARILAH KITA SAMA2 AMIK LANGKAH BERJAGA-JAGA..

Photobucket


Salam pada semua..skg ni makin heboh dan hangat diperkatakan pasal penyakit H1N1..penyakit yg makin merebak ni mmg merisaukan kita semuaa..yelaa sbb dia senang sngat berjangkit..dan silap aribulan membawa pada kematian walaupun kita tau kalau dah sampai ajal tu akan meninggal juga..yg lain tu penyebab je..tapi kita kena elak sesuatu yg kita tau akan dan boleh bawa mudarat pada kita awal2 lagi..dan ambil langkah pencegahan dan berjaga2..agar kita tidak terlibat sama..



Skg ni kalau nk g bercuti ke..atau pegi program kt tempat2 yg mmg ramai orng pun kena fikir byk kali / hati2..yela orng cakap malang tak berbau...cuma apa yg penting kita doa la byk2 agar Allah lindungi kita dr terkena jangkitan penyakit berbahaya ini disamping mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelak jangkitan ini..i'alah akan selamat...

Sehingga ari ini 2/8/09 kes H1N1 di negara kita telah mencatatkan sebanyak 1390 kes ( 816 kes adalah jangkitan tempatan dan 574 kes jangkitan import )..data ni dipetik dari metro ari ni..dan arini budak perempuan berusia 10 tahun meninggal dunia akibat virus ini..

Disini sy ade sertakan sedikit sebanyak artikel2 yg sy ambil dr sumber internet tuk tatapan teman firdausi berkaitan penyakit ini..tuk jadik panduan kita nanti...

INFLUENZA A (H1N1)
(1)Apakah itu penyakit Influenza A (H1N1)?

Influenza A (H1N1) merupakan sejenis penyakit berjangkit yang disebabkan oleh sejenis virus baru. Virus ini terhasil daripada mutasi gen virus influenza babi, burung dan manusia.


(2)Negara manakah yang dilanda penyakit ini?

Maklumat yang ada pada masa ini menunjukkan bahawa kes yang terawal dijangkiti virus ini dilaporkan dari Mexico dan Amerika Syarikat pada April 2009 dan telah terus menular ke negara-negara lain termasuk Malaysia.


(3)Apakah tanda dan gejala penyakit ini?

Gejala awal jangkitan ini adalah mirip kepada selsema seperti demam, batuk, sakit kepala, sakit badan, sakit tekak, selsema dan kadangkala muntah-muntah atau cirit-birit.


(4)Bagaimana kita boleh dijangkiti?

Apabila pesakit itu batuk atau bersin, titisan air pernafasan yang keluar akan terkena tangan pesakit/ permukaan objek atau tersebar terus ke udara. Seterusnya, jangkitan boleh berlaku dengan cara menyentuh tangan pesakit atau dengan menyentuh permukaan yang telah tercemar dengan titisan cecair pesakit itu tadi. Selain itu juga, jangkitan boleh berlaku melalui pernafasan.


(5)Pada masa ini, adakah jangkitan berlaku daripada khinzir kepada manusia?

Tidak.


(6)Apakah nasihat kepada orang ramai yang dijangkiti virus ini?

SEGERA dapatkan rawatan daripada doktor.
Tutup mulut dengan tisu atau sapu tangan apabila batuk dan bersin untuk mengelakkan jangkitan kepada orang ramai.
Kerap mencuci tangan dengan air dan sabun.
Hadkan hubungan dengan orang lain.
Elak menyentuh mata, hidung dan mulut.
Elakkan daripada pergi ke tempat awam yang sesak.


(7)Berapa lamakah orang yang dijangkiti boleh menyebarkan virus ini?

Selagi mereka mempunyai gejala penyakit ini. Biasanya sehingga 7 hari daripada tarikh mula mengalami gejala penyakit tersebut. Namun begitu, kanak-kanak boleh menyebarkan penyakit ini bagi tempoh yang lebih lama.


(8)Bagaimana anda boleh menghindari jangkitan penyakit ini?

Jauhi orang yang nampak tidak sihat dan menghidapi demam dan batuk.
Kerap mencuci tangan dengan air dan sabun.
Elakkan menyentuh muka, hidung dan mulut untuk mencegah kemungkinan jangkitan.
Elakkan berada di tempat awam yang sesak.
Ketahui situasi semasa penyakit ini dan langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil.
Amalkan cara hidup yang sihat. Dapatkan tidur yang cukup, makan secara sihat dan lakukan aktiviti fizikal yang menyihatkan badan.


(9)Adakah terdapat vaksin untuk melindungi diri daripada penyakit ini?

Belum ada.


(10)Adakah vaksin baru akan dicipta?

Ya. WHO sedang berusaha ke arah itu. Mengikut WHO, ini akan mengambil masa antara 4 hingga 6 bulan.

Photobucket