Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

PRMOSI TRBRU PEMBIAYAAN PERIBADI PELBAGAI KOPERASI, : PROMO KOPERASI:MAX PTGN KELAYAKN SEHINGGA 75%/80% :RATE SERENDAH 4.99 % ==> NOTE:TETAP,KONTRAK,CCRIS,BLCKLIST,HIGH COMMITMENT BOLEH MOHON..SETIAP KOPERASI BERBEZA SYARAT & KRITERIA.. ==>RATE SERNDAH 4.99% STHN,PEMBIAYAAN MAX 200K,10 TAHUN..KOMITMEN LUAR TAK DIAMBIL KIRA .. BERMINAT CALL SY : YATI - 019 233 4763 Note:pembiayaan peribadi di blog hnya tuk kakitangan kerajaan shaja..kakitngan swasta dan bekerja sendiri tak boleh memohon..telah berlaku perubahan promosi dan tempoh pembiayaan skg ni..just 10 thn..boleh rujuk di blog firdausi..promosi yg ade..

Wednesday, October 29, 2008

KOLEKSI ARTIKEL DR RUANGAN SALAM OWNER FIRDAUSI..


Photobucket
  Ruangan ini diwujudkn pada  30/10/13..RABU...


RUANGAN INI AKAN SY MASUKKAN KOLEKSI TULISAN/ UNTAIAN KATA YG SY POSTKAN DI RUANGAN SALAM DR OWNER FIRDAUSI..DISEBABKAN BYK PRKARA YG MNGHALANG TUK SY SNTIASA UPDATE POST BARU..

SO SEKURANG2NYA DGN SEDIKIT KATA2 DAN PRKONGSIAN YG TAK SEEBERAPA DR SY TK RAKAN SEMUA AKAN MAMPU MEMBANTU KALIAN... INSYAALLAH ...

Photobucket
02/2/17..khamis..bangi selangor

good morning to all my dear friend...:) hopely semua sihat...selamat menjalani kehidupan pada hari ini...moga dipenuhi dgn pelbagai aktivi yg brmnfaat...jgn biarkan ia berlalu bgtu saje dgn something yg tiada manfaatnya...kerna khamis pada hari ini tidak akan dtg lagi...ia tdk akan sma dgn khamis yg mndatang...so just do it smthng yg mengembirakan...improve ur self...


Photobucket
 10/1/17..rabu..bangi selangor



morning tuk semua....Alhamdulillah... syukur sbb kita masih boleh melihat alam ini lg disaat ini...dpt mnikmati sgla nikmat yg Allah pinjamkn pd kita...tq Allah...moga kita maampu sntiasa brsyukur dgn setiap pemberiannya....aamiin..


selamat tahun baru 2017 tuk semua...moga lbh cemrlang lagi tuk tahun ni...lakukan perubahan dlm hidup dr pelbagai aspek...moga2 ade pningkatan...tuk lakukan perubahan..kita kena keluar  dr zon selesa...

dan yg pastinya tidak kira siapa kita..dimana kita berada...jaga hubungan kita dgn Allah..insyaallah perjalanan hidup kita akan dipandu dan kita akan dibantu..good luck...carilah ketenangan dlam hidup..insyaallah hidup akan lebih bermakna..;persoalan hidup tidak akan terkesan dihati...

Photobucket
 16/12/16..jumaat..bangi selangor

selamat pagi tuk semua....hopely dipermudahkan urusan kita semua pada hari ini...moga bahagia selalu...jgn terlalu fikir masalah...redha dgn setiap ketentuan dn perjalanan yg tlh kita hadapi..barulah ketenangan hadir pada diri kita...insyaallah...


15589830_10207385760711462_4828185602297174356_n
 Photobucket
27/11/2016...ahad..bangi selangor...

Assalamualaikum..sel pagi semua...hepi2 selalu ye...smile always...:) xdpt nk post pnjang2 pg ni coz   ade prkra yg nk diselesaikn....hope dipermudahkn urusan kita semua...

Photobucket25/11/2016...jumaat..bangi selangor...



morning guys...have a nice day today...just remember..everything happens for a reason.so live it..love it..learn from it...make  your smile change the world..but don't let the world change your smile...



Photobucket
 17/11/16..khamis...bangi selangor...

selamat ptg tuk semua...terlalu lama sgt sy xjenguk blog dan update info kt sini...maafkan sy diatas sgla kesulitan yee....:)masih ade lg yg sudi berkunjung kesisni ke?hihi..hopely ade...jgn serik jenguk ke sini walau dh lama sy xupdate info terbaru....moga ade info lain yg bermanfaat..


lakukan yg terbaik dn berbuat baik sntiasa..insyaallah kebaikan itu akan kembali pada kita...have a nice day ...:)


Photobucket 3/6/16...jumaat...bangi selangor...

selamat menyambut bln ramadhan yg mulia tuk semua....moga bln yg pnuh kerahmatan..keberkatan dan keampuanan ini akan dpt kita mndapat rahmatnya sama..jgn putus asa..Allah ade..minta padanya...:) selamat berpuasa tuk semua yg bragama islam...



 Photobucket

 18/4/16...isnin...upm(fst)....selangor...

pagi yg redup dan mendamaikan di upm skg ni...moga kt tmpat shabat sy yg lain pn bgtu juga....
 

 jangan takut dgn usia kita yg mkin meningkat..kerna itu adalah proses biasa/fitrah yg harus kita lalui dan pasti akan lalui sekiranya ajal kita belum smpai diusia muda....dn biasanya pngalaman hidup yg byk dn pelbagai akan lbh membuatkan seseorg itu jauh lbh matang..dan seseorng yg matang..memahami..sbar dan penyayang ini lebh kita sayangi..moga kita mampu tergolong di golongan yg disebutkan itu...


 dan yg pastinya betulkan niat kita spya setiap perkara dipermudahkn...ok..have a nice day and smile always...:)

Photobucket
 5/4/16....selasa...upm serdang...selangor

 morning...semoga Allah permudahkn segala urusan kita semua pada hari ini...amin....

"dont regret what you've did..but regret what u never did..go and say I LOVE YOU to your loved one"


 
Alhamdulillah... tq Allah..syukur diatas sgla nikmat yg diberi..trlalu byk nikmat yg diberi dn tdk kmi hrgai..nikmat kesihatan..ketenangan.. kedamaian..perlindungan..maafkn kmi krna selalu leka..moga keredhaanMu sentiasa mengiri kami..amin...dn pg ni kt bngi cuaca redup dn sejuk je..alhamdulillah..moga urusan kita pd hari ini diprmudahkn Allah..amin..

sel bkrja tuk semua..kita bkrja krna ingin mncari nfkah dn ade tanggungjwab yg prlu kita selesaikn..tp rezeki akn dtg dr pelbgai arah..bkn hnya melalui pkerjaan..ikhlaskn hati..btulkn niat..kerja krna Allah semata...rezeki trpulng pdNya nk bg dr arah mna...
fighting!!! hihi..smile always..




Photobucket
25/3/2016...jumaat..selangor.

happy nice day.....hari yg penuh barakah..penghulu segala hari..iaitu hari jumaat...byykkn berdoa dihari ini..moga doa kita semua dimakbulkan Allah..amin..moga apa yg kita kehendaki sma dgn ketetapan Allah..insyaallah...

setiap perkara pabila kita lakukan/fikirkan..dicampakkn Allah ketenangan pada kita insyaallah itu mknya ia baik tuk kita...sesuatu yg baik...tapi semua itu kna diiringi dgn usaha dn ikhtiar serta tawakkal pada Allah jika ia masih menemui jln buntu...kerna Allah lbh tahu waktu bila ia akn terjadi.../ketetapan bgaimana yg terbaik tuk kita...bykkn berdoa..insyaallah moga urusan kita semua dipermudahkn....amin...

sy nk kongsi view yg sejuk mata memandang dan cantik pada pndgn sy..antra yg cntik dn menarik...laman rumah dan rumah yg indah..subhanallah bertuah siapa yg memiliknya...


subhanallah..cantik kan rumah ni...



Photobucket
21/3/2016...isnin..selangor.

Assalamuaalaikum tuk shbt2 firdausi...

Alhamdulillah syukur kerana kita masih mampu tuk melihat alam ini dan seisinya lg pada hari ini..sdngkan sudah ade diklngan kita yg sudh diambil nikmat penglihatan mereka...syukur krna Allah masih pinjamkan lagi nikamt ini buat kita...tq Allah krna masih diberi kesemptan tuk brnafas hingga ke saat ini...tima kasih diatas sgla nikmat yg diberi...

maafkan kami ya Allah krana tidak hargai nikmat2 yg Engkau pinjamkan pada kami selama ini..ampunkanlah dosa2 kami semua diatas kelalaian ini...ya Allah berilah peluang tuk kami perbaiki kesilapan kami...dan pinjamkanlah lagi nikmat yg telah kami hilang dr sisi kami suatu ketika dulu dek kerna kelalaian kami...

bimbinglah kami ya Allah spaya lebh mnghargai nikmat dan amanah yg Engkau berikan...berilah peluang tuk kami perbaiki kesilapan kami...sesungguhnya kami hnya hmabaMu yg sentiasa lupa diri dan lakukan kesilapan...hnya padaMu jua kami bermohon...berkati dan rahmatilah kami ya Allah...berkati dan rahmatilah segala urusan dunia dan akhirat kami ya Allah...hnya padaMu jua kami bermohon..amin ya robbal alamin... 



Photobucket

 1/2/2016...isnin..selangor..

morning tuk semua...maaf coz dah lama xupdate laman firdausi...diharap semua shabat2 sy disini sihat dn gembira selalu....skdar sedikit perkongsian pagi..moga2 ade sdkt mnfaat darinya..insyaallah...

pabila kita mulakan pagi kita dgn membaca perkongsian sbgini walau sedikit insyaallah sedikit sbyk mampu menenangkan hati kita....


Photobucket

 22/12/15...infra....selangor...selasa....

selamat pagi tuk semua...rasanya lama betul sy tak post kt laman firdausi ni...maaf tuk semua pengunjung laman firdausi ye coz dah lama sy xpost kt blog ni....

mcm mna keadaan shabat sy kt sini? sy mngharapkan kalian juga sentiasa bhagia dan berjaya...redah apa yg ade didepan kita selayaknya dgn kaedah2 yg dibenarkan...jgn ditoleh ke belakang lagi..kecuali menoleh ke belakang tuk diambil iktibar tuk kita baiki kesilapan yg lalu..muhasabah diri...tuk menangisi apa yg sudah berlaku tiada gunanya....

pabila kita menangisi apa yg tlah berlaku ibarat kita inginkan susu yg telah tertumpah ke tanah kembali semula ke bekas asalnya...mana mungkin ia akan berlaku semula...susu yg tumpah itu telah kotor dn tak boleh digunakan lagi...bgtu juga perihalnya dgn kita...yg lepas biarkan lepas..yg pnting jln yg harus kita ambil tuk atasi apa yg telah berlaku...perbaiki kesilapan yg telah kita lakukan sblm ini...itulah yg sebaiknya...

hidup ini hnya sekali...masa yg ade ttp akan pergi dan xkan kembali lagi...selasa pada hari ini tdk akan sama lgi dgn selasa pd mnggu hdpn..nafas kita tidak tahu dipinjmkan Allah hingga bila...tah esok atau lusa kita akan pergi jua..jadi HARGAILAH apa yg kita ada disaat ini...jalani hidup ini dgn bahagia dan gembira..

masalah hnyalah rutin biasa yg kita harus tempuh dan lalui selagi kita hidup...so laluilah seadanya dn tidak perlu difikirkan smpai mengganggu fikiran dn perasaan kita...bkn msalah yg harus kita fikirkan..tp jln penyelesaian yg harus diambil...jgn mnjedi seorng yg lemah..kerna Allah xsuka org yg mudah berputus asa..so..move...dan move....

KITA AKAN RASAI KEBAHAGIAAN ITU PABILA KITA PEROLEHI KETENANGAN PADA DIRI...TENANG FIKIRAN DAN PERASAAN..KITA HNYA AKAN TENANG JIWA PABILA KITA SENTIASA INGAT PD SANG PENCIPTA..DEKAT PADANYA...:)

Photobucket

5/11/15..upm...serdang..selangor...

sel tgh ari tuk semua....mcm mana dgn iman kita arini?sihat x?hihi...selalu tnya sihat ke x biasa kan...arini saje sy nk tnya iman kita sihat ke tak..yelah..kdg2 kita ni selalu terlupa tntg iman kita sihat ke x kalau x diingatkan/xditanya...kena selalu check2 juga iman kita ni...jgn bg die demam..sakit/xsihat...



oh ye..sblm sy hampir terlupa..sy nk wish good luck tuk rakan2 firdausi/ank2/kenalan kita yg sdng menduduki peperiksaan spm dan stp skg ni..moga adik2 kita berjaya dgn cemerlang dn seterusnya mampu  ke menara gading nt...insyaallah...do ur best k...



just tuk share smtng yg mybe ade juga mnfaat alau sikit tuk semua..pernah sblm ni ade seorng ustaz kongsikan dgn kami kalau kita terlupa sesuatu/tak ingat..xkiralah bacaan ke apa bykkan selawat pada nabi...insyaallah..dgn izin Allah kita akan ingat semula apa yg telah terlupa tadi....



tuk adik2 /kenalan kita yg sedang berjuang dgn peperiksaan skg ni bole la cuba praktikkan nt jika terlupa fakta/jwwapan....moga2 dgn sedikit perkongsian ini akan memberi mnfaat tuk semua walau sedikit..insyaallah...




  

Photobucket

26/10/15...isnin..selangor...

selamat pagi tuk semua...moga semua dipermudahkan urusan....

 do ur best today....smile always k...:)....

Photobucket

20/10/15..selasa..selangor...

selamat tengah hari tuk semua....pekabar?hopely semua ok2 saje...senyum selalu k...sedikit pembuka bicara dr sy tuk semua pada hari ni..moga ade mnfaatnya walau sedikit...

"tuk rakan2 firdausiku..ketahuilah..sesungguhnya tiada yg smpurna dlm hidup ini...sbb itu kita ditakdirkn tuk saling melengkapi.." 

sekiranya kita dihadiahkn dgn kereta ferrari yg cangiih lg mahal itu..ia ttp dtg brsama dgn kekurgn dn masalah ketika dtg membawa kelebihannya itu..bgtu juga jika kita dihadiahkn dgn kereta vios..ia ttp jua dtg brsama dgn kelemahn dn kekurgn ketika dtg membawa kelebihannya itu..tiada yg sempurna...

menerima kekuragn dn kelemahan dgn memandang &mngingati kelebehan dn kebaikn..insyaallah akn lbh mendamaikn dn membhagiakn..sesungguhnya..kita ditakdirkn tuk saling melengkapi kekuragn yg msh ade itu..moga kita semua mampu mnjadi insan yg bahagia..diberi ketenangan..kesabaran..dan sentiasa dlm lingkungan rahmatnya..amin..


Photobucket

9/9/15..rabu..selangor...


selamat pagi semuaaaa....:) moga bahagia dan berjaya dunia dan akhirat...amin ya robbal alamin...

 Photobucket

3/9/15....

selamat pagi tuk semua...lama sudah sy tidak menjengah ke laman firdausi ini..apa khabar sahabt2 sy?? hopely semua sihat dan bhagia...carilah bahagia tanpa putus asa....

ketahuilah kebahagiaan dan ketenangan itu akan kita rasai sekiranya dihati dn fikiran kita sentiasa  bertaut dgn Allah..ingt Allah..perkara itu akan amat terasa dan kita nmpak perbezaannya disaat kita bersedih dan dilanda masalah...sebesar mana pun masalah didpn kita..yg kita hadapi ia tidak akan terasa/tdk memeberi kesan sekiranya ketenangan dan ingatan pada Allah itu kita perolehi..berusahalah tuk capai ke peringkat itu walau sukar...jika kita kenal Allah maka kita akan kenal diri...moga kita semua mampu...







Photobucket
4/6/15...khamis..selangor...

sel tgh ari semuaa...sel berpuasa bg yg berpuasa arini...moga Allah memberkati dan merahmati kita semua..amin...


hargai nikmat yg kita ada sebelum ia pergi meninggalkan kita...biasanya pabila disisi kita tdk hrgai..tp bila ia tiada lagi baru kita terasa kehilangan yg amat...so spya x menyesal dikemudian hari..hargailah apa yg Allah beri..

tuk mendapatkan bhagia selalaulah kita bersyukur..dgn bersyukur boleh menjemput bahagia...moga kita semua akan mndapatkan kebahagiaan yg diingini....




Photobucket
1/6/15...isnin..selangor....

selamat pagi tk semua...hopely rakan2 firdausi sy mealaui hari ini dgn penuh kesyukuran dan keceriaan...mulakan  hari anda dengan ceria..sekiranya sebaik shaja bngun dari tido..hati kita tlh berduka cita dan gundah gulana/tidak tenang..maka waktu yg seterusnya akn terkesan sama..tubuh kita akan lemah..tidak bermya..tidak semngat..kita telah mengundang aura yg negatif dlm diri kita dn persekitaran...so gembirakanlah hati walau kita ydk gembira..senyumkan diri walau kita tak mampu tuk tersenyum dek kerana persoalan hidup yg pelbagai...jaga permulaan hari kita..selagio hidup kita takkan prnah sunyi dia persoalan hidup/masalah..ye kan? so just lalui dgn penuh ketenangan...



hidup kita hnya disaat ini...yg smlam dan bberapa minit yg lepas dah jd sejarah..dah tercatat sbng sejarah..dah berlalu..so lupakan..jgn dibawa ke depan...ia tk bole diuabah lagi..kita berbuat sesuatu yg sia2 sekiranya kita ingin menuangkan kembali air susu yg sudah tumpah ke tanah..xde guna..bgtu juga hidup kita...jgn difikir sgt bnda yg lepas..let go...biarkan ia pergi..jgn difikir..fikir waktu skg..solusi yg harus dilakukan..jgn difikir masalah...dn jgn terlalu fikirkna bnda yg akan dtg..msih dialam ghaib lagi..kita tak tahu hidup hingga bila..smpat ke tak lagi tuk hidup seminit lagi..inikan pula akan dtg...so be realistik...betulkan niat...buat sesuatu kerana Allah semata...hadirkan Allah dlm hati..ingat Allah sentiasa..insyaallah kita akan tenang dan persoalan hidup akan ade pnyelesaiannya nt...senyum...:) ceria selalu...

Photobucket
 
18/5/15...selangor..isnin...

sel pagi tuk semua...wah lama betul sy tak menulis dilaman firdausi ni..rakan firdausi jgn marahkan sy ye jika berkunjung ke blog ini tapi selalu xde artikel baru...maafkan sy..huhu...:( ade perkara yg perlu sy setelkan skg ni..trmasuk urusan kerja dll yg mmmg mengekang sy tuk menulis di blog ni..bkn disebabkn kekangan masa..tp ade reason lain...


apa khbar shabat sy semua? sihat ke semua? sentiasa kita cuba tuk sentiasa bersyukur dgn nikmat Allah yg kita rasa sedikit/kecil/xpenting..insyaallah barulah kita akan dapati bahawasanya terlalu banyk nikmat yg Allah bg kt kita berbanding dgn masalah/cobaan hidup...dan setiap hari dlm hidup kita kita terpaksa buat keputusan..mka pilihlah sama ada bhagia yg kita inginkan atau derita..jgn buang masa berlalu begitu sahaja..jikalau bhagia tdk diperolehi dgn kehidupan skg ini carilah bahagia yg lain bersama insan lain..hrgai masa yg Allah beri..jgn takut tuk berdepan dgn kenyataan/persoalan..



sy sentiasa ingtkn diri..jgn mudah mengalah dgn segala persoalan yg kita depani...kuatkan semngat dan terus dan terus ke depan...carik jalan tuk persoalan itu..jgn lagi persoalkn apa yg dh berlaku..pandang kedepan dan teruskan mncari jawapan dgn laksanakan iktiar semaksimum mungkin..namun jgn jauh dari Allah..sentiasa dekat pada Sang Pencipta...so sy berharap shabt firdausi sy juga sama..jgn putus asa dn jgn takut tuk mencuba sesuatu yg baru selagi ia tidak salah dan tidak langgar syariat agama..smaada pekerjaan/ lain2..

kerna jika xcuba langsung kita xde peluang..tp jika kita mencuba peluang tetap ade..antara brjya dgn tidak..biasanya kita akan berjya stlh bljar dr kegagalan yg kita tempuh..kerna setiap apa yg berlaku pada kita dan org lain adlh ilmu dan pengalaman baru tuk kita..so be positif..just do it...apa yg Allah bg pada kita...dtgkan pada kita..pasti kita mampu tuk menanggungnya..cma jln penyeleesaiannya ade 2..yg baik/buruk...lari dr syariat/tidak...so jgn putus asa..hepi selalu..senyum..:) insyaallah bahagia menjemputmu...


Photobucket 14/04/15...selasa..selangor....


selamat pagi tuk rakan firdausi sy...tak kira skg ni kita sdg belajar/bekerja...jgn sesekali kita pernah rasa putus asa tuk menggapai kejayaan..dan semestinya dlm perjalanan kita ingin meniti kejeyaan kita akn tempuh pelbagai halangan dan rintangan...jgn cepat melatah..bertahan dan terus bertahan disamping terus menambah dan baiki diri dgn menimba ilmu dlm bidang yg berkaitan..masakan kita dikatakan kental dan ampuh jika tdk diuji dgn sesuatu yg berat/hebat..sesuai dgn kekentalan kita itu..so bersabarlah..sentiasa yakin dan dekat dgn Allah...org yg berjaya adalah org yg bertakwa pada Allah...moga kita semua mampu berjaya dunia dan akhirat..amin...


selamat menjalani kehidupan dgn positif dan bahagia buat semua..jika dlm fikiran kita byangkan yg negatif dn sentiasa bersangka buruk ..badan kita akan turut lemah sama..tetapi sekiranya kita sentiasa berfikiran positiff dan bersangka baik..insyaallah badan kita akan lebih bertenaga sama..semuanya dgn iain Allah..seharusnya kita ingat..apa yg kita fikirkan itu adalah doa..uacapkan itu juga adalah doa...so jika inginkan yg baik..sentiasa bersangka dan fikirkan yg baik...

sekadar tuk ingatan buat diri sy yg selalu lalai dan lupa..begtu juga dgn sahabat yg lain...moga kita mampu mnjadi lebih baik..jadilah org yg sentiasa menuntut ilmu..berilmu..jika ingin brjaya dunia dan akhirat...

Photobucket

19/12/2014...jumaat..bangi selangor....

selamat petang tuk semua...moga semua ceria2 hendaknya..:)


moga ade mnfaat tuk rakan firdausi diatas perkongsian yg tak seberapa dari sy kt blog ini...

adakah hati kita masih hidup/sudah mati?...sihat/sakit?



Photobucket 9/12/2014...selasa..bangi selangor....


SALAM....moga kebahagian mnjadi milik kita semua...pekabo rakan firdausi sy?hopely semua sihat dan berjaya..JADILAH KITA SEPERTI MATAHARI..."SENTIASA MEMBERI TAPI TIDAK MINTA TUK DIBALASI"

moga ade sesuatu yg dpat dimanfaatkn /diambil dari blog ini tuk rakan firdausi semua...sekadar sedikit perkongsian yg tak seberapa dari saya...
moga dapat mnjadi pengajaran..pelajaran dan amalan....:) moga ia juga dapat memeberi semangat dpt mengharungi kehidupan seharian...


Photobucket

29/10/14..rabu..selangor

sel petang tuk semua rakan firdausi...waaa..dh lama rasanya sy xupdate blog ni..maaf yee...ade prkara yg xdapat dielakkan skg ni yg tak mengizinkan sy tuk update post2 baru dan perkembangan terbaru loan...insyaallah jika tiada halangan promosi terbaru pembiayaan tuk koperasi baru dn perubahan terbaru sy akan update sedikit masa lagi..artikel baru juga akn dimasukkan sedikit masuk lagi..minta doakn tuk sy yee...doa kalian semua amat bermakna tuk sy..moga Allah permudahkan urusan sy dan kalian semua..mudah sehabis mudah..insyaallah..amin...

moga kita semua mampu bersyukur disaat susah dan senang..bersyukur dgn yg sedikit Allah pasti akan tambahkan..insyaallah..tapi make sure kita brsyukur sbb mmg nk bersyukur pada Allah bkn sbb ganjaran yg bakal kita perolehi walaupun insyaallah biasanya itu yg terjadi..diharap ade yg dah praktikkan getaran kesyukuran yg sy pernah postkan sblm ni..kalau ade yg belum lagi leh cari artikel tu kt baah ni..mmg nampak cm buat bnda bodoh je..tapi impak dia cukup besar sgt sebenarnya...insyaallah..

usah dirisau dgn rezeki kerana rezeki kita tdk akan pernah tertukar dgn org lain..dan rezeki org lain juga tdk akan pernah mnjadi milik kita...sbg seorg hamba dan khlifah diatas muka bumi ini kita hnya sempurnakan ikhtiar sehabis mungkin..berdoa dan tawakkal pada Allah..rezeki itu tgh dijamin oleh Allah..


Photobucket

11/9/14..khamis..selangor

Bismillah..alhamdulillah..syukur sbb kita masih bernafas lagi hari ini...selamat pagi tuk semua rakan firdausi...

di sini sy kongsikan satu doa yg sy kira amat bgus tuk kita amalkan..moga ia brmanfaat tuk kita semua..insyaallah...

bukan mudah tuk memaafkan org yg berbuat salah pada kita..tapi kalau kita mampu memaafkan ia akan membuatkan kita lebih tenang dan bahagia sebenarnya..cuba ye walau susah..tuk dapatkan kemaafan Allah..belajar tuk memaafkan orng lain..insyaallah...


 Photobucket
isnin..1/9/14...selangor..

selamat bercuti tuk semua rakan2 sy..:) have a nice day...


moga kita semua mampu sentiasa dekat dgn al-quran..dan batulkan niat baca dan hafaz alquran kerana ingin dekat dgn Allah...alaupun kdg2 selalu je kita nk hafaz alquran tapi selalu je tertangguh2..tapi jgn kita putus asa..mmmg tak mudah..nasihat tuk diri sndiri sbnarnya..bkn mudah..huhu..apa2 pun yakin boleh!!!..hihi..jjom betulkan niat kita dulu..:)





Photobucket
26 ogos 2014..selasa..selangor

Bismillah...assalamualaikum...alhamdulillah..syukur kita krana masih brnafas hngga ke saat ini..tima kasih ya Allah..ramai yg dh pg keje?hati2 dlm prjlnan..sel bekerja..sel belajar tuk semua..mcm mna hari ni?ade yg xok kblkgn ni?sbar ye..tenang...teruskan usaha tuk cri jln keluar..bykkn istigfar dan sedekah..insyaallah moga diberi jln keluar oleh Allah..masalah kita.. ujian hdup kita..apa yg brlaku pada kita sbnrnya..hnya Allah dn kita je yg tahu..org lain tdk akn faham..tdk akn tahu dlm erti kata yg sbnarnya.. dn biarlah mereka dgn tanggapan mereka sndiri..senyum je lah walau sukar tuk ditelan..moga Allah bg jln penyelesaian tuk stiap permsalahan kita..dn dipermudahkn sgla urusan kita semua pd hari ini..mudah sehabis2 mudah..insyaallah.. amin.. morning semua.. senyummmm..:)
pagi ni sy nk sharekan  2 doa yg mmg bgus tuk diamalkan..doa cahaya dn doa puteri Rasulullah amalkan..moga ia bermanfaat tuk rakan2 firdausi sy disini..


insyaallah moga kita semua mampu mengamalkannya...sy minta maaf kalau ade yg tersalah kata atau apa2 yg tidak menyenangkan dgn semua penulisan sy disini..yelah sy pn manusia biasa..takkan mampu tuk puaskan hati semua org..cuma sy cuba tuk kongsi sedikit perkonsian yg sy rasa maybe boleh dikongsi..dari sedikit pinjaman ilmu dari sang Pencipta..Tuhan Yg Maha Esa..moga kita semua akan berjaya dn gembira dunia dan akhirat..insyaallah..amin...


Photobucket
Bismillah...assalamualaikum.. baru skg boleh jengah  laman firdausi ni..apa khbar rakan firdausi sy semua..hopely sihat yee...ade yg beraya lagi ke? :) beraya beraya jugak..jgn terlebih mkn smpai terpaksa masuk spital pula..ye la terkejut uga dibuatnya perut..bln puasa aritu xbyk masuk makanan kt perut tu..tetiba raya ni byk plak makanan yg masuk..maunya tak terkeut perut tu..so rileks ye mkn tu..kpda yg dah abis puasa ganti dn puasa 6 tahniah..yg dlm proses sel berjuang yee..termasuk sy..hihi..


cmne dgn kehidupan rakan2 firdausi skg ni?ade tak yg buat getaran kesyukuran yg sy sharekan kt blog ni aritu?hopely ade yee...kalau nk kongsi kesan atau pengalaman/nk tanya berkaitan tu dkt sy pn bole..boleh emel sy terus yat_cun80@yahoo.com / add sy kt fb pn bole..ade kt blog sy..leh tgk kt situ..setiap hari yg kita lalui pasti ade ceritanya..dan biasanya apa yg berlaku pada kita pada hari ni ade kaitan dgn kehidupan dan perjalanan kita slps ini/di kemudian hari...stiap yg berlaku bkn sesia dan setiap pertemuan kita dgn seseorg tiada istilah kebetulan..bgtu juga dgn sgla yg brlaku pada kita..mari sama2lah kita sentiasa minta Allah tunjukkan kita jlan yg lurus..jalan yg perlu kita ikuti dan keputusan yg harus kita buat..biarlah panduan darinya..insyaallah...bersabarlah kita semua dlm mnjalani kehidupan yg sementara ini...


moga kita semua mampu bersyukur dr sekecil2 nikmat kpda sebesar besar nikmat pemberian Allah..insyaallah..bersyukurlah dari hati...kesannya pasti kita rasai..hnya dgn izin dr Ilahi jua..selamat bertugas tuk semua..sel belajar..sel bercuti...moga semua urusan kita pada hari ini dipermudahkan oleh Ilahi..mudah sehabis habis mudah..insyaallah...maafkan sy jika ade yg terasa/tdk suka/kurang senang dgn penulisan ini..sy hnya insan biasa yg tdk akan mampu tuk memuaskan hati semua orang dan tak mampu tuk membahagiakan semua orang..insyaallah sy   berkongsi apa2 ilmu / prkara yg sy tahu yg Allah pinjamkan pada sy..moga sedikit perkongsian itu akan ade mnfaat tuk kalian semua dan tuk sy juga..insyaallah..amin...


Photobucket
27/7/14...selangor..ahad...29 ramadhan..

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN TUK SEMUA PNGUNJUNG LAMAN FIRRDAUSI YG BERAGAMA ISLAM..SHABAT2 SY..KELUARGA DAN SELURUH UMAT ISLAM DISELURUH DUNIA...MINTA MAAF ZAHIR DAN BATIN JIKA ADE SALAH SILAP YG SAYA LAKUKAN MELALUI PENULISAN..PERBUATAN /KATA2..HATI2 MEMANDU SEMASA BALIK KG..:)




Photobucket 23/7/14...rabu..Selangor...

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN....ASSALAMUALAIKUM DN SEL PAGI SAHABAT2KU...

Bismillah...selamat pagi sahabat2 ku...smoga pagi ini kalian semua ceria dan gembira sentiasa..kita skg ni dah berada di penghujung ramadhan...so sama2 lah kita cuba gunakan sebaik mungkin hari2 yg ade ni..insyaallah..doakan spya umur kita dipnjangkan..byykkn berdoa tuk minta keampunan..tuk mendapat rahmat dan redha Allah...sma kita berdoa..dan jgn lupakan doa tuk sy sama didlm doa kalian...:)


doa ni bgus diamalkan slps solat dn setiap msa...mari kita sma2 cuba istiqomah tuk amalkan..ade manfaat yg tersendiri..selain tu ade ayat dari albaqarah..3 ayat terakhir kalau tak sialap sy...yg bermula dgn robbana..mmg sgt bgus tuk dijadikan doa..marilah sama2 kita amalkan..lagi2 hari2 terakhir ramadhan..bykkn ulang doa di wa'fuanni..dia ade fadilat dan kebaikan yg besar..sy xdapat nk kongsikan dlm msa trdekat ni lagi detail dia tu...insyaallah kalau diberi kemampuan dan kelapangan oleh Allah dan sy tak lupa sy cuba kongsikan nt...skg ni tak smpat lagi nk share artikel pasl tu..cuma kongsikan juga ilmu ni tuk mnfaat kita bersama...moga mampu diamalkan lagi2 dlm kita mngejar lailatulqadar ni...k...tq....



Photobucket
" SY AMBIL KESEMPATAN TUK UCAPKAN TAKZIAH KPDA KELUARGA MANGSA MH17...MOGA DIBERI KETABAHAN OLEH ILAHI TUK KELUARGA MANGSA...."



Moga hari jumaat..penghulu sgala hari di bln ramadhan yg mulia ini memberi barakah buat kita semua...bykkan berselawat kpada Nabi Muhammad...sunat baca surah alkahfi..brsedekah..berdoa dan berzikir..serta lain2 amalan yg baik...
senyumlah sahabatku...:)kerna senyuman itu terapi tuk diri..sedekah yg mudah tuk dilakukan..permulaan persahabatan dn mengurangkan kedukaan...byk lagi sebenarnya.. dah buat nt baru rasa kesan dia..insyaallah..senyum..walau senyuman tu tawar hambar...senyum walau dlm kepahitan...engkau akan rasai kesannya...dn yg pling trbaik adalah senyum yg ikhlas dan kerana Allah...

 Photobucket
10/7/14...KHAMIS..SELANGOR...

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN....ASSALAMUALAIKUM DN SEL PAGI SAHABAT2KU...

selamat pagi semua...pecite pagi ni?hrap hari ini merupakan hari yg ceria buat kita semua....alhamdulillah..bersyukur kita kerana masih dihidupkan sehingga ke saat ini..mulai hari ini cuba belajar brsyukur..dari hati..lafazkan dan tulis bnda yg kita nk syukuri..sebaiknya buat lah slps solat subuh/waktu pagi..renung blik..apa yg Allah telah beri pada kita selama ini..dr sekecil2 nikmat hinggalah sebesar2 nikmat...belajar syukuri..hatta kita dapat beli pizza yg kita teringin nk mkn sekalipun..
tuliskan..ckpkan.."ya Allah aku sgt bersyukur diaatas nikmatMu pada hari ini kerana....??" listkan apa...buatlah setiap hari..tulis dari hati..jgn copy paste..tulis satu2..dan kesannya akan dirasai nt..ini antara sebahagian perkara yg sy nk sharekn dlm artikel 7 getaran kesyukuran dan kesan2 nya yg sy nk kongsikan tu nt..insyaallah..doakan spya Allah mudahkan tuk sy sharekan artikel tu kt sini..praktikkan dulu yg ni..syukuri nikmat Ilahi dari hati...good luck!!!! :)


Moga segala urusan kita dipermudahkan pada hari ini....ops..jgn lupa..."NIAT LAH BUAT SESUATU KERANA ALLAH..PUASA KRNA ALLAH..BKN KERANA PAHALA/SYURGA...SEDEKAH KERANA ALLAH.. BKN DISEBABKAN PAHALA..SEMUANYA KERANA ALLAH..MULAI HARI INI BETULKAN NIAT KITA..BUAT DARI HATI...DAN RASALAH KESANNYA SENDIRI...insyaallah jika diizinkan tuhan sy akan kongsikan juga kesannya nt...
cuba dulu...buat dlu 2 perkara yg sy gtau ni dulu...dan satu pesanan sy..yg wajib jaga ye..jgn ditinggalkan..solat..aurat dll..make sure buat dan jgn tinggal prkara wajib yg kita kna buat..tinggal yg mna dilarang...insyaallah hidup kita dipermudahkan..moga 2 perkongsian ini dpt membantu shabat laman firdausi..:)


Photobucket

BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..07/7/14.. 10.29 AM..ISNIN.....

assalamualaikum..sel menyambuat ramadhan al-mubarak buat sahabat laman firdausiku yg beragama islam.....  



Selamat menyambut ramadhan almubarak buat semua rakan2 firdausiku yg beragama islam...bersyukur kita krna diberi peluang tuk berada dibln ramadhan ini..alhamdulillah..terima kasih ya Allah..mnfaatkan sepenuhnya bln yg penuh keampunan..barakah dan rahmat ini..moga dibulan ini merupakan titik tolak tuk kita mndapat CINTA ILAHI..insyaallah...minta maaf tuk semua krana lambat update post baru..:) 



Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..13/6/14.. 10.0 AM..jumaat..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....  


selamat pagi warga kota dan desaaa....sel bekerja..belajar dn beristirehat..senyummmm..:)


Bismillah..dgn nama Allah...apa khabar semua rakan2 firdausi ?hopely sihat..macam mana urusan hari ni?ok?xkira apa yg kita lakukan pada hari ini..cubalah belajar tuk bersyukur dgn nikmat yg Allah beri pada kita...jangan lupa tuk bersyukur..kerna mkin kita bersyukur makin Allah tambahkan rezeki dan kebaikan pada kita..akan diberi keberkatan..

ibarat kata..pndang titik putih yg luas..bkn satu titik hitam yg brtapak ditghnya.. kita selalu memandang dan fokus kpda 1 prkara yg mndukacitakan kita../ sedikit masalah/musibah/kesedihan yg melanda kita..sdngkan disekeliling kita dan spnjg kita hdup terlalu byk nikmat.. kebahagian dan kegembiraan yg telah kita dpt/ perolehi..yg telah Allah beri..

tp disebabkan sedikit musibah/prkra yg kita tdk sukai brlaku dlm hidup kita mnyebabkan kita tdk nmpak semua yg lain yg kita ade..yg pnh kita dpt..yg lg byk nikmatnya..dibandingkn yg sedikit itu..satu titik hitam itu..itulah yg diibratkn jgn memndang dan fokus pd satu titik hitam diatas shelai kain..tp pndanglah kwasan putih disekelilingnya yg terbentang luas..

Photobucket

BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..9/6/14.. 4.08 PM..isnin..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....  


selamat petang warga kota dan desaaa....sel bekerja..belajar dn beristirehat..




apa khabar  semua rakan firdausi sy??? sy doakan anda semua sihat...tdk kira apa jua yg berlaku pada kita hari ini..insyaallah pasti ade kebaikan dia...lalui dan hadap didepan kita seadanya..insyaallah kalau tiada aral sy akn share slot baru nt..insyaallah bermanfaat tuk semua..kita akan kongsi apa yg patut...sedikit sebanyak insyaallah boleh merungkai masalah kehidupan yg ade..doakan ye brjlan lancar..



Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..26/5/14.. 4.31 PM..isnin..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....  





selamat ptg tuk semua... saksikanlah keindahan ini..indahnya 

ciptaanmu ya Allah..subhanallah.. pemandangan yg indah ini 


memberi 1001 perasaan dn rasa bg yg menghayati dn 


menjiwainya..ckup nostalgia..sejuk dan damai mata yg 


memandang..memberi ketenangan bg jiwa yg sdg mncari 


kdamaian..




moga kita mampu mjadi seorng yg hebat dan cekal dlm 

mengharungi dugaann hidup....



Photobucket BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..19/5/14.. 12.12 PM..isnin..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....  


♫.•♥.••♫.•♥.• Bismillah .♫.•♥.••♫.•♥.•

•♥.•♥.• dr mna dtgnya sabar? cara tk sabar•♥.•♥.• :


1) kita tdk pernh berasa memiliki kecuali semuanya milik Allah 

2) tidak pernah kembali kecuali kembali kpda Allah..

- mkin kuat merasa memiliki makin susah sabarnya..

-tapi jika rsa semua milik Allah..spt anak..hrta dll kita dpt skg ni..perasaan itu jauh lbh ringan klau brlaku kehilngn dll.. 

♫.•♥.••♫.•♥.•kunci sabar♫.•♥.••♫.•♥.• :

- semakin lari dr Allah semakin kita susah sabar

-semua urusan dlm genggaman Allah

-segala sesuatu brlaku dgn izin Allah

-mkin dekatkn diri dgn Allah mkin kita boleh sabar

-sape yg yakin pd Allah..Allah akn bg petunjuk pd hatinya.

-bila ade kesulitan cari Allah dlu bkn mkhluk

-Allah maha dekat dgn kita


♫.•♥.••♫.•♥.• -barangsiapa yg redha dgn takdir Allah..Allah akn redha dgnnya..dan tandanya hati kita akn tenang..diberi ketenangan.. ♫.•♥.••♫.•♥.•


Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..7/5/14.. 1.22 PM..RABU..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku..... 


moga kita mampu mngamalnya dn berkongsi ilmu dgn rakan2..insyaallah..


Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..2/5/14.. 1.2 PM..JUMAAT..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....

Sudah agak lama sy xupdate blog..apa khabar kwn2 sy semuaaa?terutamanya kwn2 sy yg sentiasa sudi meluangkan masa memabaca coretan sy yg tak seberapa di ruangan ini..hopely sihat hendaknya...

salam penghulu segala hari...hari jumaat yg mulia...gunakanlah hari yg ade ni dgn bykkn berselawat ke atas junungan nabi..rasulullah kesyangan kita...insyaallah ketenangan akan kita perolehi...sbb pasti setiap hari kita akan berdepan dgn pelbagai masalah..dan sebagai manusia biasa adakala kita kuat..adekala kita lemah semangat...

jadi tuk kuatkan semula hati kita tu...bykkn selawat dan zikir..kita kena kuat..syaitan xkan pernah berehat dr mengganggu kita...kuatkan semangat kita dgn berzikir pada Allah..inaysallah ketenangan dan kekutan akan kita perolehi jua nt..

hidup ini adalah keputusan..setiap hari kita buat keputusan...spya kputusan yg kita buat tu tepat dan yg sepatutnya maka mintalah petunuk dr Allah dgn sentiasa melakukan solat istikharah stiap hari..insyaallah Allah akan pndu kita..

Disini sy nk share sedikit ilmu dr perkongsian kuliah dr program tanyalah ustaz yg smpat sy catat..

 1-makanan tuk hati: 
 -bykkn zikir subhanallah.. 
 -bykkn baca surah al-ikhlas
 -bg yg susah tidur pn bykkn bca sural al-ikhlas..bca hingga terlelap..

 2-makanan tk sendi2 anggota bdn : 
 -bykkn zikir lailahaillallah 

 3-mknan tuk fikiran/ingtn:
 -bykkn selawat pd nabi 

 4-selain itu bykkn zikir2 yg lain sma.mknan tk rohani kita..dalman kita..




5-setiap kli dpt musibah kecil/besar ucaplah " innalillahiwainnailaihirojiun "..tk kekuatan hati dn jiwa kita pabila menerima musibah 

 6-amlkn mandi pg sblm subuh..puasa isnin khamis dn zikir lailahaillallah dll zikir tk kesihatan..insyaallah..dgn izin allah.. 

moga kita mampu mngamalnya dn berkongsi ilmu dgn rakan2..insyaallah..


Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..8/4/14.. 11.52 PM..SELASA..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....




 Photobucket
 BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..26/3/14.. 11.52 AM..RABU..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....




 Photobucket
 BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..11/3/14.. 12.20 PM..SELASA..


assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku..... 

selamat pagi semua...moga Allah permudahkan sgala urusan dan aktiviti kita pada hari ini..insyaallah...berusahalah kta dan jgn berputus asa..tdk jua apa jua prkara slagi ia tdk bercnggah dgn hukum Allah..insyaallah..

 yakinlah sgala usaha kita akan dipandang oleh Allah..dn sgla doa yg kta pnjatkan didengarinya..jgn lupa brdoa..org yg tdk brdoa adlh org yg sombong dan bongkak dgn Allah.

yakinlah stiap prkara ADE MASANYA TUK IA BERLAKU.. BILA TIBA SAATNYA..kta hnya prlu brusha sbb tdk tahu bila..SETIAP PERKARA PSTI ADE WAKTUNYA...



 Bersabarlah wahai sahabt2ku..jalan keluar pasti ade..mana mungkin ia takde..cuma kita perlu carik je..jgn putus asa..murung dan bersedih..jgn biarkan kerunsingan mengahntui pemikiran kita..kita tak tahu prkara yg mendatang..

so jgn fikir byk2 benda yg tak tahu menahu lagi..stiap prkara ade waktunya tuk ia berlaku...cma kita kna usaha sbb kita tdk tahu..insyaallah kebaikan menanti kita nanti..diberi kebaikan hidup di dunia dan akhirat oleh Ilahi nt..insyaallah..
 
Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..05/3/14.. 12.56 PM..RABU..


assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku..... 

-apa khabar semua? hopely sihat..pasti ada diantara risau akan sesuatu perkara yg belum brlaku lagi..kdg2 diganggu mimpi2 ngeri sewaktu tidur dn sebagainya..jgn fikir sgt akan perkara sebegtu..nt buatkan semangat kita lemah..fikiran kita risau..

setkan difikiran kita..arini adalah cerita hari ini..cerita baru..semalam dh berlalu..so apa2 yg merisaukan kita dan menyedihkan kita smlm kita lupakan...akan datang pula usah kita terlalu memikirkan sgt..kita tak tahu ajal kita bila..tah esok / lusa..so lalui seadaanya..

bykn minta dilindungi Allah dr gangguan syaitan laknatullah...dilindungi dr perbuatan jahat makhluk ghaib dan nyata..insyaaallah Allah akan lindungi kita..sekadar nasihat buat diri sendiri dan teman2 di laman firdausi..harap bermanfaat..:) 

k..syukran..tq..terima kasih..
 

Photobucket BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..18/2/14.. 09.47 AM..SELASA..


assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku..... 

sekadar sedikit perkongsian dr kuliah ustaz dato hassan din ..cara bagi salam yg betul bila kita bg/jawab slam guna kaedah yg pnjang iaitu.. "assalamualaikumarahmatullahiwabarokatuh" bknnya "assalamualaikumwarahmatullahitaalaawabarokatuh"

dlam salam "xde hitaala"...tak payah sebut "hitaala"..sbb nabi tak sebut "hitaala.."xde dlm hadis yg sahih pn..

moga hari ini kita lalui hari dgn penuh keceriaan..kebahagiaan.. dan diberkati ilahi...cuba perbaiki diri dan menjadi insan yg terbaik di kalangan yg terbaik..insyaallah..wassalam..


Photobucket
 BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..11/2/14.. 11.33 PM..SELASA..

 assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....

  apa khabar semua??..biarkan mood kita cantik dan ceria spt bunga yg cantik ini..sentiasa bersemangat.. berseri2 ...gembira dan sentiasa ceria...ukirkanlah senyuman..kerna ia adalah sedkah yg amat mudah tuk dilakukan dan tuk dapat pahala..






Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..05/2/14.. 02.14 PM..RABU..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....

senyum tdk bererti bahagia...terkadang senyuman itu hnyalah penawar kedukaan..pengubat hati yg lara...sekadar tuk dapatkan kekuatan disaat dlm kesedihan...



dgn senyuman ia mampu sedikit sebanyak mengurangkan bebanan...insan yg mampu mengukirkan senyuman disaat kedukaan adalah insan yg tabah dlm menahan kepahitan hidup..


 Photobucket
  BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..04/2/14.. 03.49 PM..SELASA..


assalamualaikum.. salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku...

moga  kita semua akan diberi kebahagian dan kejayaan hidup di dunia dan juga diakhirat..
 
 tidak kira apa yg kita buat ingatlah sentiasa..."semakin kita mengejar dunia..semakin dunia lari..tetapi semakin kita mengejar akhirat..semakin dunia menghampiri.."renung2kan..



Setiap orng pastinya akan mempunyai kelemahan dan kekurangan..tidak ada yg sempurna di atas dunia ini...setiap benda yg datang pada kita pastinya akan dtng bersama masalah dan kelemahan walau sebaik & sehebat manapun ia...

belajarlah kita supaya mampu menerima  segala kelemahan.. kekurangan..kelebihan dan kebaikan yg datang pada kita..insyaallah kita pasti akan lebih mampu menerima sesuatu yg kita dapat tdk spt yg kita hajatkan dan kita akan lebih mampu menghargainya..


 Photobucket
 BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..03/2/14.. 10.52 AM..ISNIN..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....


" KITA MENDERITA BKN KERANA KENYATAAN...TAPI KERANA KITA TIDAK BOLEH MENERIMA KENYATAAN"

-mmg sukar tuk kita terima sesuatu prkara yg tdk kita sukai..tetapi bila ia sudah berlaku kita terpksa terima dan laluinya...carilah jalan penyelesaian terhdp permasalahan tersebut..jgn lagi persoalkan kenapa ia berlaku..

-bila diberi ujian..Allah nk 3 perkara dr kita :
  a) cari jalan penyelesaian trhadap ujian/permasalahan       
      tersebut..fight..lwan maslah/ujian itu..Allah tak suka  
      hambanya bermuram durga dn mengurung diri tanpa  
      berbuat apa2 bila menghadapi masalah..

 b) cari makna disebalik ujian tersebut/hikmah disebalik ujian  
    itu..Allah nk kita cari apa sebenarnya yg Allah nk kita 
    pelajari   dr apa yg berlaku itu... 

c) berdoa..berdoa spya digantikan dgn yg lebih baik..Allah nk  
    kita  berdoa padaNya..dan meminta padanya...

MOGA KITA MAMPU MELAKUKANNYA..BERKATA2 MMG MUDAH..TAPI MELAKSANAKANNYA MMG PAYAH..TP SETIAP KEPAYAHAN KITA DLM MENCARAI REDHA ALLAH ITULAH TINGGI NILAINYA DISISI ALLAH..


Photobucket

BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..30/1/14.. 11.05 PM..KHAMIS..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....
" KAMU JAGA ALLAH...ALLAH JAGA KAMU... "

 "UJIAN ITU TIDAK UBAH SEPERTI PENYAKIT.. APABILA TIBA MASANYA NANTI PASTI AKAN SEMBUH..."

"HANYA MANUSIA YG BERTAKWA YG AKHIRNYA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT... " 

  Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..21/1/14.. 1.56 PM..SELASA..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....

Selamat petang rakan2 laman firdausi...telah agak lama sy tidak post di blog ini..:) hopely ia tdk mnyebabkan anda bosan tuk ke sini..kerna kehadiran anda memeriahkan lagi laman ini...

 
Apa yg berlaku pada kalian hari ini?? sihatkah kalian? sedih kah kalian? putus asa kah kalian dlm hidup ini? atau anda sedang bahagia dan gembira disebabkan sesuatu perkara?? :)

Walau apa jua situasi kita..ucaplah Alhamdulillah sebaik dr trjaga dr tidur tanda  tanda syukurnya kita pada Ilahi kerna masih dihidupkan hingga ke saat ini...



Wahai  sahabat2ku..dlam apa jua yg kita lalui..masalah yg kita hadapi..ingatlah kita sedang diuji...dunia ini tempat ujian..dn Allah akan menguji seseorng itu jika DIA menyayanginya...tapi setiap ujian yg Allah beri..yakin lah ade benda/perkara baik yg menanti ..yg Allah nk bg... 

Jadi..jgn putus asa..Carilah bahagia..kejayaan..kegembiraaan.. lupakan kesedihan.. kenangan silam dan apa2 yg melukakan.. buat apa dikenang sesuatu yg sudah berlalu..dan sesuatu yg

 


melukakan..hrgailah masa dan apa yg kita ade slagi kita masih lagi bernyawa..:)


Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..10/2/14.. 11.54 AM..KHAMIS..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....
( Selamat Tahun Baru 2014)

salam tk semua..sobahulkhoir..moga hari ini adlh hari yg plg berchaya dlm hdup kta..plg dirahmati..plg diberkati..plg berjaya dn plg bhagia..insyaallah..

sblm memulakn urusan kta pd hari ini niatlah apa yg kita lakukn hari ini adalah kerana Allah.."ya Allah pndulah aku mngikut kehendakMu.. dn apa yg Engkau redhai dlm setiap prbuatan dn tindaknku..jgn biarkn aku sendirian walau sesaat dlm membuat kputusan dn tindakn..

wahai sahabatku...laluilah hdup ini seadanya selagi kta msh brnafas..hargailah apa yg kta ada sbb ia blum tentu mnjadi milik kita buat selamanya..

senyumlah wahai shabatku..moga dgn snyuman itu mampu mndamaikan hatimu yg dlm keresahan dn kedukaan..ukirkn senyuman walau dlm kepahitan krna hdup ini prlu diteruskn walau sesukar apa sekalipun..

redahlah segala msalah dlm khidupn ini dgn pnuh ketenangn dn ketabahan..krna kta masih ada tuhan..Allah..yg sntiasa brsama kita..Allah yg memiliki segala isi langit dn bumi.Yg maha Kaya..maha Berkuasa...

  Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..19/12/13..02.59 PM..KHAMIS..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....

Bersabar dan tabahlah dlm mengharungi setiap maslah dan ujian dlm hidup...kuatkan semangat...kentalkan hati...jgn putus asa..
Teruskan..dan teruskan ke depan walau sesukar mana pun ia..walau seribu halangan yg melanda...berat mata orng yg memandang..berat lagi kita yg menanggungnya..
Mohonlah sentiasa pertolongan dan perlindungan dr Allah...insyaallah kita akan berjaya...amin... 


 
Wali Band - Ya Allah

Ya Allah hu Ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Ya Allah

Ya Allah hu Ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Ya Allah

Ya Allah jangan Kau coba aku

Melebihi batas mampu dan sanggupku

Ya Allah bila memang Kau coba

Aku pun percaya Kau sayang padaku


Ya Allah hu Ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Ya Allah


Ya Allah lindungilah diriku

Dari yang menjahati mendzholimiku

Ya Allah Kaulah Maha Segala

Engkaulah pelindung hidup dan matiku


Ya Allah hu Ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Ya Allah


Ya Allah hu Ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Ya Allah


Ya Allah hu Ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Hu ya Allah hu ya Robbi

Ya Allah

Ya Allah jangan Kau coba aku

Melebihi batas mampu dan sanggupku (ya Allah hu ya Robbi)

Ya Allah bila memang Kau coba

Aku pun percaya Kau sayang padaku (ya Allah hu ya Robbi)


Photobucket BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..10/12/13..11.55 AM..SELASA..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....


Terlebih dahulu sy mengambil kesempatan tk mengucapkan takziah pada kwn2 kita yg menjadi mangsa banjir terutama di pahang..terangganu..johor dan kelantan serta lain2 yg terlibat..moga kalian semua mampu bersabar dlm mnghadapi kesukaran dan kepayahan ujian ini...
Musibah dan bala adakala merupakan tarbiyah dr Allah  tuk kita yg bergelar manusia..Allah kalau menegur kita secara praktikal bkn secara teori...DIA ingin kita belajar sesuatu / muhasabah diri melalui setiap prkara yg brlaku pd diri kita sendiri/orng lain..disebalik perkara buruk yg berlaku pasti ada sesuatu kebaikan yg boleh kita pelajari...

Penat mmg penat dlm menghadapi ujian...tapi itulah hakikat kehidupan...tak semua perkara berjalan mengikut kehendak kita..tapi berjalan mengikut kehendak tuhan..kehendak Allah..suka tak suka kita kena berdepan dan harungi juga..
Lazimkanlah tuk berdoa dgn doa ini "YA ALLAH..lindungilah hambamu ini dari bala bencana dan juga musibah..lindungilah hambamu ini dripada takdir yg buruk..lindungilah hambamu ini drpada perbuatan jahat makhluk ghaib dan nyata..sesungguhnya ENGKAUlah MAHA BERKUASA..hnya kpdaMU hambamu ini berlindung"

 Bersabarlah bila kita ditimpa musibah/perkara yg tdk diingini dan cari lah jalan keluar..jalan keluar pasti ade...jgn putus ada..suatu saat awan yg kelabu akan berlalu jua..diganti dgn sang pelangi yg menerangi..indah berseri..insyaallah..:)
 
Photobucket BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..13/11/13..04.56PM..RABU..


assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....
apa yg tlh brlaku skjp td..smlm dn sblm ini sdh mnjadi sjarah..dh brlalu..

so usah dikenang2kn lg..lipat kemas2..bungkus dn lipat/buang ke tepi serta kuburkn ia.xguna lg kita menangisi/merindui sesuatu yg lps yg dah brlalu.

ia sdh mnjdi kenangan..yg mna kta boleh jadikn pnduan dn iktibar kta amk dn bwa brsama kta tk maju kedpn tk lalui hari2 yg mndatang...yg bole kta jdikn pngajaran kta semaikn diingatan spya kta lbh cemerlng dimsa akn dtng..dn tdk mngulangi kesilapan..

klau ia melukakn tnggalkn ia dn jgn brsedih lg..sbb semua dh berlaku dn ia xbole diubah lg..nk sedih bole..tp jgn brtrusan..sedih skjap tk mrdakn prsaan sudah..cukup..cukup..cukup sudah..cukup sudah brsedih..

jgn lemah2 semngat dn lembik2 layan jiwa..xguna..life must go on..so harungi hari ini dgn pnuh brkualiti dn brmkna..hrgailah ia..sbb allah msh bri peluang tk kta brnafas lg disaaat ini..

moga2 peluang yg kta ade ini mampu membuatkn kta memperbaiki diri..amalan kita dll spya mampu mnjadi insan yg lbh brtakwa..mukmin sejati..insyaallah..

pndng ke depan..lupakn kisah silam..moga kita mampu bahagia dan brjaya dunia dan akhirat..insyaallah..amin..
 Photobucket
 BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..06/11/13..09.33PM..RABU..


assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku..

sel bkrja semua..smoga Allah mempermudahkn segala urusan kta pd hari ini..

.kdng2 apa yg brlaku tdk spt yg kta harapkn & inginkn..

tenangkn hati dn ingatkn diri..kita merancang dn Allah juga merancng..tp Allah jualah sebaik2 perancng..

pasti ade hkmh/kebaikn yg menanti kita yg tdk kita ketahui lg..

segala pnt lelah dn usaha kita pastinya tdk sia2 selagi ianya semua kerana DIA..
...
teruskan berjuang dn berusaha wahai sahabat2 ku...berusaha dn brjuang dlm mnghadapi khidupn dunia yg memenatkan ini..

moga kita mampu mnghadapi sgala ujian yg mndatang dgn pnuh ketabahan dn tanpa rsa putus asa..insyaallah..

sesungguhnya kita hanyalah hmba..hmba yg prlu patuh dan taat pada TUANnya..

moga kita mampu mematuhi segala peraturanNYA..insyaallah..
 

 Photobucket
BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..01/11/13..10.50AM..JUMAAT..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....

moga ari yg pnuh keberkatan ini akn lbh brmkna buat diri kita..dihari jumaat pnghulu sgala hari ini bykkn kita berselawat keatas rasulullah..

bykkn berdoa sbb ada waktu yg mustajab tk brdoa pd hari ni dn disunatkn tk membaca surah alkahfi..mga kita mampu melakuknnya..

sel bekrja..niatlah sgla aktivi yg kita lakukan hari ini adlh segalanya krna allah..dn biarlah kputusan yg kita buat tu dipandu oleh Allah mngkut jln yg dikehendaki dan diredhai olehnya..insyaallah..



Photobucket BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..30/10/13..11.60AM..RABU..

assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku..... 
  cuba senyum dan pejamkn mata dan niat dlm hati..


"ya Allah apa yg aku lakukan aktiviti dn kerja pada hari ini adlh keranaMu..pandulah aku dlm membuat kptusan mngikut khendakMu dn jln yg Engkau redhai..
 Ya Allah..jgn biarkn aku membuat kputusan sendirian tnpa pnduanMu walaupun sedetik"..

cuba kita lakukan mcm tu..dn klian akn dpt rsai kesan dn perubahannya..:)insyaallah..

senyum.. mulakn hari ini dgn senyuman walau kta sdng brada didlm kedukaan..kepahitan dan 1001 prsoalan yang mnyesakkn fikiran...sesungguhnya hidup ini perlu diteruskan walau sesukar apa sekalipun...


Photobucket
 BUATMU  : RAKAN2 FIRDAUSI...:) ..28/10/13..10.50AM..ISNIN..


assalamualaikum..salam ukhwah buat sahabat laman firdausiku.....
moga hari ini akn mnjadi hari yg pling bahagia dlm hdup kita..pling berjaya..pling diberkati..pling dirahmati..pling brcahaya..
mulailah dgn snyumn..walau beribu kepahitan dan ksusahan yg sdg diharungi skg ni..moga2 dgn snyumn itu mampu membhagiakn kta walau sktika cuma..
niatlah apa yg kita lakukan pda hari ini semuanya kerana Allah..dn doakn agar jgn Allah biarkn kta buat kptusan sndirian walau sdtik..
sesungguhya apa yg brlaku hari ini brjln mngikut kehendak dan aturan Allah..bkn kehendak dan aturan kita..sbg mnusia kita hnya prlu brusaha..ikhtiar..doa dan twakkal..yg mngizinkn adalh Allah..
dan sesuatu prkra itu brlsku Allah tgk jga pda usaha dn kebergantungan kta pdnya..moga2 kita akn trmasuk di kalngan mreka yg berjaya dn bhagia dunia akhirat..insyaallah amin..